اعزام دانشجو به ترکیه یکی از مسیرهای جذاب برای ارتقا دانش و تجربه تحصیلی است و سالانه دانش‌آموزان و دانشجویان از سراسر جهان برای تحصیل به ترکیه جذب می‌شوند. ترکیه با دارا بودن دانشگاه‌های معتبر و متنوع، برنامه‌های تحصیلی متمایز و فضای فرهنگی پویا، از خود نمونه‌ای شگفت‌انگیز از تعهد به آموزش عالی و تبادل فرهنگی به جا گذاشته است. تحصیل در ترکیه به دانشجوان فرصتی بی‌نظیر برای حضور در یک محیط آموزشی متنوع، افزایش دانش و مهارت‌ها، تجربه زندگی در یک فرهنگ متفاوت و همچنین ایجاد ارتباطات بین‌المللی فراهم می‌کند.

اخذ اجازه اقامت دانشجویی

برای دریافت مجوز اقامت دانشجویی، دانشجویان خارجی باید در مقطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکتری از دانشگاه‌های قانونی در ترکیه پذیرفته شوند و ویزای تحصیلی را از سفارت‌های ترکیه در کشور خود به همراه یک مدرک دریافت کنند. در این پذیرش برای دانشجویان خارجی به طور کلی ویزای 1 ماهه صادر می‌شود. پس از ورود به ترکیه با این ویزا، دانشجو باید در مدت 1 ماه ثبت نام دانشگاه خود را تکمیل کرده و مراحل درخواست را برای اخذ مجوز اقامت تکمیل کند.

پس از تکمیل ثبت نام دانشگاه، دانشجویان خارجی باید از طریق سیستم E-Residence وقت ملاقات بگیرند و درخواست خود را به اداره مهاجرت استانی که در آن تحصیل خواهند کرد، به همراه گواهی تحصیلی و سایر موارد تکمیل کنند. پس از تکمیل فرآیند درخواست، 90 روز طول می‌کشد تا اجازه اقامت بررسی و تصمیم برای اعطا یا رد آن اتخاذ شود. مجوز اقامت دانشجویی توسط اداره کل مدیریت مهاجرت تهیه و از طریق پست به آدرس ارسال می‌شود.

دانشجویان خارجی برای ورود و خروج از ترکیه در طول اجازه اقامت خود نیازی به اخذ ویزا ندارند. دانشجویان خارجی که مجوز اقامت آن‌ها به پایان رسیده باید از 60 روز قبل از انقضای مجوز اقامت و قبل از انقضای مجوز اقامت برای تمدید درخواست دهند.

دانش آموزان خارجی که کمتر از یک سال از دانشگاه خود مرخصی می‌گیرند، می‌توانند با ویزای توریستی وارد ترکیه شده و در بازگشت به ترکیه ثبت نام خود را تمدید کنند. اما دانشجویان خارجی که بیش از 1 سال از دانشگاه خود مرخصی گرفته‌اند باید با اخذ ویزای تحصیلی مجددا وارد ترکیه شوند. زیرا اجازه اقامت این دانشجویان لغو خواهد شد و نمی‌توانند با اجازه اقامت وارد ترکیه شوند.

حق کار دانشجویان در ترکیه

در ترکیه، دانشجوان بین‌المللی پس از تحصیل و اخذ مدرک تحصیلی، اجازه کار دریافت می‌کنند. این مجوز به آن‌ها اجازه می‌دهد تا به عنوان کارمندان یا کارآفرینان در بازار کار ترکیه فعالیت‌های اقتصادی داشته باشند. حق کار به آن‌ها فرصت می‌دهد تا تجربه کاری در کنار تحصیلاتشان کسب کنند، مهارت‌های حرفه‌ای خود را تقویت کنند و بهبود شرایط مالی شخصی خود را تامین کنند.

در بین دانشجویان خارجی که در ترکیه تحصیل می‌کنند، افرادی که در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری، تحصیلات رسمی دریافت می‌کنند، در صورت دریافت مجوز کار، حق کار دارند. اما دانشجویان خارجی که در مقاطع کارشناسی و کاردانی تحصیل می‌کنند باید 1 سال از تحصیل خود را برای دریافت مجوز کار گذرانده باشند.

مدارک لازم برای پذیرش دانشجویان خارجی

دانشجویان خارجی که می‌خواهند در ترکیه تحصیلات دانشگاهی دریافت کنند باید ابتدا مدارک درخواستی را تکمیل و به مراجع مربوطه ارائه دهند. مدارک زیر برای دانشجویان خارجی که مایل به تحصیل در دانشگاه هستند مورد نیاز است:

فرم پذیرش دانشجو

هر دانشگاه فرم پذیرش مخصوص به خود را دارد و این فرم‌ها باید به طور کامل و دقیق پر و ارسال شوند.

دیپلم دبیرستان یا معادل آن

دیپلم دبیرستان باید توسط نمایندگان خارجی ترکیه یا یک دفتر اسناد رسمی تایید شده و به زبان ترکی ترجمه رسمی شود.

ریز نمرات  و کارنامه

ریزنمرات و کارنامه مدرسه و رونوشت آن باید توسط مدرسه یا دفتر اسناد رسمی یا نمایندگان خارجی تایید شده و به ترکی ترجمه شود.

ضمانت نامه مالی

دانشجویانی که خارج از بورسیه تحصیلی برای ادامه تحصیل به ترکیه مهاجرت می‌کنند باید اسناد و مدارک قانونی مبنی بر تمکن مالی که مورد تایید بانک است را ارائه دهند. این ضمانت مالی نشان دهنده این است که دانشجو توانایی مالی برای پرداخت شهریه و هزینه‌های زندگی در ترکیه را دارد.

هزینه ثبت نام

این مدارک که برای ثبت نام دانشگاه مورد نیاز است باید تا مهلت تعیین شده در تقویم آموزشی دانشگاه موردنظر به واحدهای مربوطه دانشگاه ارائه شود. در صورت تاخیر در ارسال اسناد یا مفقود شدن مدارک ثبت نام امکان پذیر نیست.

برای اینکه دانشجویان خارجی در ترکیه تحصیلات دانشگاهی را دریافت کنند، باید در آزمون‌های مهارت زبان ترکی شرکت کنند و حداقل نمره قبولی مورد نیاز دانشگاه را کسب کنند. دانش آموزانی که نتوانند در آزمون‌های مهارت زبان نمره لازم را کسب کنند به مدت یک سال در کلاس‌های آموزش مقدماتی زبان باید شرکت کنند. پس از این آموزش‌ها، دانشجویانی که به مهارت زبانی دست می‌یابند، حق شرکت در کلاس دانشگاه را دارند.

دلایل رد، لغو یا عدم تمدید اقامت دانشجویی

دلایل رد درخواست مجوز اقامت دانشجویان خارجی، لغو مجوز اقامت موجود یا عدم پذیرش درخواست تمدید آن‌ها به دلایل زیر ممکن است اتفاق بیافتد:

برخی شواهد نشان می‌دهد که دانشجوی خارجی که برای اجازه اقامت درخواست داده، قصد ادامه تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه را ندارد و صرفا برای اخذ اقامت از طریق اقامت دانشجویی اقدام کرده است.

شرایط مورد نیاز برای مجوز اقامت دانشجویی حذف شده یا دانشجوی خارجی نمی‌تواند این شرایط را داشته باشد.

برای دانشجوی خارجی که درخواست اجازه اقامت دانشجویی دارد یا دارای مجوز اقامت دانشجویی معتبر است یا در چارچوب قانون از ورود به ترکیه منع شده است، امکان اخراج از ترکیه وجود دارد.

در مواردی که دانشجو خلاف قانون کشور ترکیه عمل کند یا موارد مشابه ذکر شده، مجوز اقامت دانشجویی اعطا نمی‌شود، مجوزهای موجود لغو و مجوزهای منقضی شده تمدید نمی‌شوند.

آزمون ورودی دانشگاه برای اتباع خارجی در ترکیه

از سال 2011 تغییراتی در سیستم‌های ورودی دانشگاه برای دانشجویان خارجی در ترکیه ایجاد شده است. آزمون دانشجویان خارجی تا سال 2011 سالی یک بار توسط نظام مرکزی برگزار می‌شد اما در حال حاضر هر دانشگاه براساس نظام آموزشی خود آزمون دانشجویان خارجی (YÖS) را دوره‌های کارشناسی برگزار می‌کند.

آزمون‌های دانشجویان خارجی دانشگاه موردنظر به طور مفصل در وب سایت رسمی دانشگاه به اشتراک گذاشته می‌شود. دانشجویان به راحتی می‌توانند از طریق دانشگاه به تمامی اطلاعات از قبیل تاریخ امتحانات، نمرات پایه و شرایط شرکت در آزمون دسترسی داشته باشند.

آزمون ورودی دانشگاه دانشجویان خارجی، در هر دانشگاه در زمان مشخص انجام می‌شود و افراد بعد از قبولی در آزمون نیاز به مدارکی دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ویزای دانشجویی

برای دانشجویان خارجی که در آزمون‌ها موفق شده‌اند و حق ورود به دانشگاه را دارند، نامه پذیرش از سوی دانشگاه ارسال می شود. دانشجویان خارج از کشور باید با این نامه پذیرش به کنسولگری ترکیه مراجعه کرده و ویزای تحصیلی دریافت کنند.

اجازه اقامت

دانشجویان خارجی که می‌خواهند در یکی از دانشگاه‌های ترکیه تحصیل کنند باید اجازه اقامت دریافت کنند. اجازه اقامت توسط اداره مهاجرت در شهرهای محل تحصیل صادر می‌شود. طبق قانون مربوطه، دانشجویان خارجی باید ظرف مدت یک ماه پس از ورود به ترکیه اجازه اقامت دریافت نمایند.

بیمه سلامت

دریافت بیمه درمانی مورد تایید در ترکیه که هزینه‌های درمانی دانشجو را به طور کامل پوشش می‌دهد الزامی است. برخی از دانشگاه‌ها می‌توانند هزینه‌های بهداشت و درمان دانشجویان خارجی را پوشش دهند. اما اگر دانشگاه چنین پوششی نداشته باشد، تمام هزینه‌های سلامت دانشجویان خارجی به عهده خودشان خواهد بود.

سوالات متداول

آیا برای دریافت مجوز اقامت دانشجویی خارجی نیاز به بیمه درمانی است؟

در چارچوب قانون بیمه‌های اجتماعی و بیمه‌های سلامت عمومی، چنانچه دانش‌آموز خارجی ظرف مدت 3 ماه از تاریخ ثبت‌نام در دانشگاه، برای دریافت بیمه سلامت عمومی اقدام کند، نیازی به داشتن بیمه درمانی اضافی نیست. دانشجویان خارجی که تا 3 ماه پس از تاریخ ثبت نام برای بیمه درمانی عمومی اقدام نکرده باشند، حق بیمه همگانی خود را از دست خواهند داد. کسانی که این حقوق را از دست داده‌اند باید بیمه درمانی خصوصی داشته باشند.

آیا دانشجویان خارجی در حال تحصیل در ترکیه هستند اجازه کار دارند؟

دانشجویان خارجی که در برنامه‌های آموزشی رسمی در یک موسسه آموزش عالی در ترکیه ثبت نام کرده‌اند، به شرط دریافت مجوز کار می‌توانند کار کنند.

کدام دانشگاه‌ها بدون آزمون دانشجوی خارجی می‌پذیرند؟

دانشگاه‌های ترکیه که پذیرش دانشجوی خارجی بدون آزمون دارند شامل موارد زیر هستند:
دانشگاه فرهنگ
دانشگاه اوزیغین
دانشگاه یدیتپه
دانشگاه سابانچی
دانشگاه کوچ
دانشگاه بیلگی استانبول
دانشگاه فنی استانبول

آیا خارجی‌ها می‌توانند در ترکیه در دانشگاه تحصیل کنند؟

علاوه بر نتایج آزمون YÖS، دانشجویان خارجی می‌توانند بدون آزمون و با نمره دیپلم خود در دانشگاه‌ها تحصیل کنند.

چگونه یک دانشجوی خارجی شهروند ترکیه می‌شود؟

اتباع خارجی که در یکی از دانشگاه‌های ترکیه تحصیل می‌کنند با اقامت دانشجویی می‌توانند پس از مدت معین تابعیت ترکیه را دریافت کنند. آن‌ها می‌توانند هم مدرک دانشگاهی و هم تابعیت ترکیه را به طور همزمان دریافت کنند.

نتیجه گیری

اعزام دانشجو به ترکیه یک تجربه مهم برای دانش‌آموزان و دانشجویان ایرانی است. زیرا ترکیه با دانشگاه‌های معتبر و برنامه‌های تحصیلی متنوع، یک مقصد جذاب برای تحصیل و توسعه حرفه‌ای است.

با توجه به پیچیدگی‌های مرتبط با مهاجرت و ویزا، توصیه می‌کنیم تا برای اعزام به ترکیه برای تحصیل با کارشناسان ما در موسسه مهاجرتی مهاجردانش در تماس باشید. کارشناسان مجرب و متخصص ما در تمامی امور مربوط به اعزام دانشجو به ترکیه، شامل مشاوره تحصیلی، ویزا و مسائل اقامتی، می‌توانند به شما در انتخاب بهترین گزینه‌ها و راهکارهای مالی کمک کنند تا در کمترین زمان و با هزینه مناسب برای ادامه تحصیل به ترکیه مهاجرت کنید.

امتیاز