ترکیه یکی از کشورهای پیشرفته در حوزه هنر و فرهنگ است و دانشگاه‌های آن به عنوان مراکزی برجسته برای تحصیل در حوزه‌های مختلف شناخته می‌شوند. در زمینه بازیگری، ترکیه دارای دانشگاه‌های برجسته‌ای است که به دانشجویان آموزش عالی و شایسته ارائه می‌دهند. این دانشگاه‌ها با برنامه‌های تحصیلی منحصر به فرد، اساتید با تجربه و امکانات به‌روز، به جذب و پرورش استعدادهای بازیگری می‌پردازند. در این محیط آموزشی پویا و خلاق، دانشجویان به فراگیری هنر و تجربه در دنیای نمایش خواهند پرداخت.

گروه‌های تئاتر و بازیگری را می‌توان در دانشکده‌های مختلف مانند هنرستان‌های دولتی، دانشکده هنرهای زیبا و هنرهای نمایشی تدریس کرد. به همین ترتیب، اگرچه نام دپارتمان در برخی مراکز به عنوان تئاتر و در برخی دیگر بازیگری ذکر شده است، اما در واقع محتوا تفاوت چندانی با هم ندارد. به همین دلیل، همه آن‌ها را با هم در لیست خود قرار داده‌ایم.

دانشکده بازیگری دانشگاه دولتی آنکارا ( Ankara Üniversitesi Devlet Konservatuvar)

دانشکده بازیگری دانشگاه آنکارا در راستای اهداف و اصول آموزش ملی ترکیه، مطابق با ارزش‌های فرهنگی و هنری در زمینه‌های موسیقی، گروه کر اپرا و تئاتر تشکیل شده است. این دانشگاه در 12 مارس 1998 در دانشگاه آنکارا با هدف تربیت هنرمندان در زمینه‌های هنری و علمی، تحقیق، تفسیر و آفرینش و در نتیجه کمک به فرهنگ ملی ترکیه از طریق هنر تأسیس شد. در این دانشکده که دانش‌آموزان با توجه به آزمون استعداد پذیرش می‌شوند و تحصیلات کارشناسی 4 ساله ارائه می‌دهد.

کادر آموزشی این دپارتمان در مجموع متشکل از 13 مدرس دائمی است که 4 نفر از آن‌ها اتباع خارجی و 9 نفر پرسنل دائمی هستند و حدود 25 نفر از اعضای هیئت علمی از موسسات غیر دانشگاهی مانند اداره کل اپرا و باله دولتی وزارتخانه هستند.

هنرستان دولتی دانشگاه معمار سینان ( Mimar Sinan Üniversitesi Devlet Konservatuvarı)

هنرستان دولتی دانشگاه معمار سینان استانبول یک مدرسه موسیقی و هنرهای نمایشی وابسته به دانشگاه هنرهای زیبای معمار سینان است. در این مرکز آموزش تمام وقت و پاره وقت در سطوح ابتدایی، متوسطه، دبیرستان، کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می‌شود.

هنرستان دولتی استانبول در سال 1970 زیر نظر اداره کل هنرهای زیبای وزارت فرهنگ ترکیه تاسیس و در سال 1982 به دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه معمار سینان وابسته شد. این مرکز در سال 1986 به بخش بالتاسیلار قصر دولما باغچه نقل مکان کرد و فعالیت خود را در این مجموعه تاریخی ادامه داد. همچنین هنرستان دولتی استانبول در سال 2001، به عنوان یکی از اعضای فعال انجمن کنسرواتوارهای اروپایی (انجمن کنسرواتوارهای اروپا، آکادمی های موسیقی و موزیکوشولن) پذیرفته شده است.

هنرستان دولتی دانشگاه سلچوک ( Selçuk Üniversitesi Devlet Konservatuvarı)

دانشگاه سلچوک یک دانشگاه دولتی است که در 11 آوریل 1975 در قونیه تأسیس شده است. در حال حاضر دانشگاه سلچوک دارای 23 دانشکده، 1 هنرستان دولتی، 6 کالج، 22 مدرسه حرفه‌ای، 6 موسسه، 25 مرکز تحقیقاتی و کاربردی است و حدود 70000 دانشجو در این دانشگاه در حال تحصیل هستند. این دانشگاه از آنجایی که دارای سومین پردیس بزرگ در ترکیه است، در بین دانشگاه‌های برتر این کشور قرار دارد. همچنین هنرستان دولتی این دانشگاه که مرکز آموزش هنرهای نمایشی و بازیگری است به عنوان یکی از بهترین مراکز دانشگاه سلچوک که دارای اساتید برجسته و امکانات مدرن و پیشرفته است شناخته می‌شود.

دانشکده موسیقی و هنرهای نمایشی دانشگاه بیلکنت ( Bilkent Üniversitesi Müzik ve Sahne Sanatları Fakültesi)

دپارتمان تئاتر دانشگاه بیلکنت در سال (1920-2009) تأسیس شد و به عنوان یکی از مراکز آموزش بازیگری و هنری کشور نقش مهمی دارد. برنامه تئوری و عملی این دپارتمان توسط کادر آموزشی متشکل از هنرمندان و مدرسان سرشناس انجام می‌شود. هنرجویان برای استفاده بهتر از صدا و بدن خود به خصوص در بازیگری دروس سخنرانی، آوایی، رقص، حرکت، شمشیربازی، آواز و سلفژ را می‌گذرانند. به لطف دوره‌های تاریخ تئاتر و تحلیل متن، آن‌ها از منظری وسیع‌تر به صحنه نگاه می‌کنند و جنبه‌های مختلف تئاتر را در کلاس‌های بازیگری پیشرفته، پروژه‌هایی که به زبان انگلیسی اجرا می‌شوند و مطالعات تئاتر فیزیکی تجربه می‌کنند. همچنین آن‌ها با تکنیک‌های مختلف بازیگری در کارگاه‌های هنرمندان خارج از کشور و ترکیه آشنا می‌شوند.

دانش‌آموزان در طول سال با هنردوستان در سالن تئاتر بیلکنت با نمایش‌هایی که توسط کارگردانان مجرب دانشکده این دپارتمان اجرا می‌شوند ملاقات می‌کنند. نامزدهای هنرمندان جوان نیز این آثار را در جشنواره‌های داخلی و بین المللی به نمایش می‌گذارند تا خود را به هنرمندان مطرح دنیا ثابت کنند.

دپارتمان هنر دولتی دانشگاه ساکاریا ( Sakarya Üniversitesi Devlet Konservatuvarı)

دپارتمان هنر دولتی دانشگاه ساکاریا در سال 1997 تاسیس شد و در سال تحصیلی 2000-2001، تلاش‌هایی برای افتتاح دپارتمان موسیقی ترکی و دپارتمان رقص محلی ترکی انجام شد تا در نهایت در فوریه 2001، دپارتمان موسیقی ترک و دپارتمان رقص محلی ترک در دانشگاه ساکاریا تأسیس شد. دانشگاه ساکاریا در بین دانشگاه‌هایی که در سال 1990 به بعد تأسیس شده‌اند، اولین و تنها دانشگاه دولتی است که زیرساخت های علمی و فنی خود را به سرعت تکمیل کرده و دارای گواهی کیفیت ISO-2002 و گواهی کیفیت سطح صلاحیت اداری، آزمایشگاهی و آموزشی است و خدمات اجتماعی، زیرساخت‌های اینترنتی و انفورماتیک پیشرفته‌ای در بخش خود دارد.

در حال حاضر این دانشگاه با 13 دانشکده، 6 موسسه، 2 کالج و 2 مدرسه حرفه‌ای، در رشته‌های مختلف، به دو زبان ترکی و انگلیسی پذیرش دانشجو دارد.

دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه دوکوز ایلول ( Dokuz Eylül Üniversitesi)

دانشگاه  Dokuz Eylül یک دانشگاه دولتی است که در شهر ازمیر قرار دارد و یکی از موسسات آموزش عالی پیشرو و معتبر ترکیه است که در سال 1982 تأسیس شد. دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه دوکوز ایلول یکی از چند دپارتمان علمی این دانشگاه مطرح است که با امکانات پیشرفته، اساتید برجسته و آموزش به دو زبان ترکی و انگلیسی سالانه پذیرای دانشجویان بسیاری است. این دانشگاه دارای 49 مرکز کاربردی و تحقیقاتی شامل 10 موسسه، 18 دانشکده، 2 دانشکده، 1 هنرستان، 6 مدرسه حرفه‌ای و 2 بیمارستان عملی و تحقیقاتی است و در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان بین 451 تا 500 در جهان قرار گرفت.

دپارتمان دولتی دانشگاه آنادولو ( Anadolu Üniversitesi Devlet Konservatuarı)

دانشگاه آنادولو یکی از دانشگاه‌های پرطرفدار ترکیه است که در سال 1958 در شهر اسکی شهیر تأسیس و در سال 1982 به دانشگاه آنادولو تبدیل شد. این دانشگاه به سرعت جای خود را به عنوان یک دانشگاه پیشرفته، پویا و نوآور نه تنها در کشور بلکه در بین بزرگترین دانشگاه‌های جهان باز کرد. پردیس این دانشگاه واقع در مرکز اسکی شهیر، که به عنوان شهر علم و فرهنگ و جوانان توصیف می‌شود، دارای 12 دانشکده است که شامل 3 دانشکده آموزش آزاد و از راه دور، 3 مدرسه عالی، 1 مدرسه هنرستان دولتی، 3 مدرسه حرفه‌ای است.

دانشکده هنرهای زیبای این دانشگاه، به عنوان دانشکده هنرهای زیبای کاربردی تأسیس شد که ابتدا با گروه گرافیک و سرامیک شروع به تحصیل کرد و در سال 1992 به دانشکده هنرهای زیبا تبدیل شد. در حال حاضر این دانشکده با دپارتمان‌های سرامیک، هنرهای گرافیک، کارتون و انیمیشن، مجسمه‌سازی، نقاشی، هنرهای چاپ و شیشه، آموزش در زمینه هنر و طراحی ارائه می‌کند. دانشکده هنرهای زیبا با هدف آموزش هنری سازگار با نیازها و شرایط دانشگاه، شهر و کشور قابل تعریف در سطوح ملی و بین‌المللی است و در عین حال آموزش‌های مطابق با استادنداردهای جهانی ارائه می‌کند.

سوالات متداول

رشته بازیگری چند سال است؟

گروه بازیگری با آزمون استعدادیابی ویژه پذیرش دانشجو دارد و دوره تحصیلی دپارتمان 4 سال است.

برای بازیگر شدن از کدام دانشگاه باید فارغ‌التحصیل شد؟

برای بازیگر شدن، ورود و فارغ التحصیلی از گروه هنرهای زیبای دانشگاه‌ها ضروری است.

برای ورود به رشته بازیگری چند امتیاز نیاز است؟

برای تحصیل در رشته بازیگری باید نمرات پایه گروه بازیگری هنرستان مطرح است. بعد از آن افراد باید در آزمون استعدادیابی دانشگاه‌های هنرهای نمایشی، موسیقی و سایر بخش‌های هنر در دپارتمان‌های هنری شرکت کنند. برای امتیازات پایه بازیگری کافی است 150 – 160 امتیاز از YGS بگیرید و در آزمون استعدادیابی هر دپارتمانی که می‌خواهید مطابق با مهارت خود شرکت کنید.

نتیجه گیری

دانشگاه‌های ترکیه در زمینه بازیگری با استفاده از دوره‌های تحصیلی تخصصی و امکانات پیشرفته، آینده روشنی را برای دانشجویان علاقه‌مند به هنر نمایشی فراهم کرده‌اند.

از جمله بهترین دانشگاه‌های ترکیه برای بازیگری می‌توان به دانشگاه هنرهای زیبا استانبول و دانشگاه هنرهای ادبیاتی استانبول اشاره کرد. این مؤسسات با الهام‌بخشی از تاریخ و فرهنگ غنی ترکیه، به دانشجویان فرصتی می‌دهند تا در محیطی پویا و خلاق، هنر بازیگری خود را به سطح بالاتری برده تا به عنوان بازیگران متمایز در صنعت نمایش اعلام حضور کنند. برای اطلاع از شرایط تحصیل در رشته بازیگری می‌توانید با کارشناسان ما در موسسه مهاجرتی مهاجردانش در ارتباط باشید تا در این زمینه به شما کمک کنند.

5/5 - (1 امتیاز)