ترکیه یکی از کشورهایی است که در سال‌های اخیر به عنوان یک مقصد آموزش عالی برای دانشجویان بین‌المللی که قصد تحصیل در ترکیه را دارند به شهرت رسیده است. با توجه به توسعه سریع بخش فناوری و علوم کامپیوتر در این کشور، انتخاب یک دانشگاه برتر برای تحصیل در رشته کامپیوتر در ترکیه بسیار مهم است. در این مقاله، به معرفی بهترین دانشگاه‌های ترکیه برای دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل در زمینه کامپیوتر خواهیم پرداخت. این دانشگاه‌ها با برنامه‌های تحصیلی متنوع، اساتید برجسته و امکانات پیشرفته، به دانشجویان فرصتی برای یادگیری و توسعه مهارت‌های کامپیوتری ارائه می‌دهند.

رتبه بندی بهترین دانشگاه های کامپیوتر ترکیه

Times Higher Education (THE)، یک آژانس رتبه بندی آموزش عالی مستقر در لندن، رتبه بندی دانشگاه‌ها را بر اساس رشته‌ها اعلام کرد که 1118 دانشگاه از 85 کشور جهان در رشته علوم و مهندسی کامپیوتر رتبه بندی شدند. دانشگاه فنی استانبول که ​​سال گذشته در رشته علوم کامپیوتر در رتبه 501-600 در ترکیه قرار داشت، به رتبه 251 صعود کرد و موفق‌ترین دانشگاه ترکیه در رشته خود شد. دانشگاه بیلکنت و دانشگاه فنی کارادنیز نیز در بین 1118 دانشگاه برتر جهان در علوم کامپیوتر قرار گرفتند.

در رتبه بندی مهندسی کامپیوتر، دانشگاه کوچ برای اولین بار در رتبه 251-300 وارد این لیست شد. رتبه بندی دانشگاه‌ها در این لیست بهترین دانشگاه‌های مهندسی کامپیوتر براساس شهرت و تحقیقات آن‌ها است. این لیست براساس گزارش سایتی به نام edurank که در مورد رتبه دانشگاه تحقیق و گزارش می‌کند تهیه شده است.

دپارتمان مهندسی نرم افزار، بخشی است که بر حوزه‌های بیشتری از گروه مهندسی کامپیوتر تمرکز دارد. در زیر لیستی از دانشگاه‌های برتر ترکیه که بر اساس عملکرد تحقیقاتی آن‌ها در زمینه مهندسی کامپیوتر رتبه بندی شده‌اند نام برده شده است. برنامه‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد در این لیست از هم متمایز نشدند و هیچ تغییری برای رشته‌های فعلی ارائه شده انجام نشد.

دانشگاه فنی کارادنیز

دپارتمان مهندسی کامپیوتر کارادنیز که فعالیت خود را در سال 1993 آغاز کرد، با برنامه چهار ساله خود تحصیلات کارشناسی (مهندسی) را ارائه می‌دهد. دانشگاه فنی کارادنیز در سال 2022 برای اولین بار وارد لیست 8 دانشگاه ترکیه شد و کسانی که در آزمون مهارت زبان انگلیسی قبول ‌شوند، اجازه ثبت نام در سال اول دانشگاه را دارند. اما کسانی که در این آزمون مردود شوند به مدت یک سال آمادگی زبان خارجی را باید بیاموزند.

فارغ التحصیلان این دپارتمان دارای طیف وسیعی از رشته‌های تحصیلی و تعداد موسسات زیادی هستند که می‌توانند در آن‌ها فعالیت کنند. فارغ التحصیلان دانشگاه فنی کارادنیز می‌توانند در کلیه سازمان‌های بخش دولتی و خصوصی، موسسات آموزش عالی و تحقیقاتی در مراحل طراحی، تولید، کنترل کیفیت، بهره برداری و امنیت سیستم مشغول به کار شوند.

دانشگاه کوچ (استانبول)

دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه کوچ در ترکیه یکی از معتبرترین و پیشرفته‌ترین مراکز آموزشی و تحقیقاتی در زمینه مهندسی کامپیوتر در کشور است. این دانشکده در سال 1988، به عنوان یکی از نخستین مؤسسات آموزش عالی در زمینه تکنولوژی اطلاعات در ترکیه تاسیس شده است.

دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه کوچ برنامه‌های تحصیلی متنوعی را در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌دهد و دانشجوان می‌توانند در زمینه‌های مختلف از توانایی‌های مهندسی کامپیوتر از جمله شبکه‌های کامپیوتری، هوش مصنوعی، ماشین، امنیت سایبری و برنامه‌نویسی تخصصی آموزش ببینند. این دانشکده با دارا بودن اساتید مجرب و امکانات پیشرفته، در تربیت نخبگان در حوزه مهندسی کامپیوتر و بهبود تحقیقات علمی در این زمینه نقش بسزایی داشته و دانشجویان خود را به عنوان فارغ‌التحصیلان موفق در صنعت و تحقیقات جهانی مهندسی کامپیوتر به بازار کار معرفی می‌کند.

دانشگاه فنی خاورمیانه (آنکارا)

دانشکده مهندسی کامپیوتر METU (BMB) که در سال 1967 تأسیس شد، توانسته در طول این سال‌ها فارغ‌التحصیلان ممتاز مطابق با استانداردهای بین‌المللی را به عنوان یکی از اولین دپارتمان‌هایی که در ترکیه در این زمینه آموزش می‌دهد، آموزش دهد. فارغ‌التحصیلان این دانشگاه فرصت‌های شغلی گسترده‌ای در کشور و همچنین مشاغل در شرکت‌های پیشرو در صنعت دارند و در خارج از کشور، به خصوص در اروپا و ایالات متحده آمریکا می‌توانند به راحتی مشغول به کار شوند.

دانشگاه بیلکنت (آنکارا)

دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه غیردولتی بیلکنت، آموزش با کیفیت بالا مطابق با استانداردهای بین المللی ارائه می‌دهد. گروه مهندسی کامپیوتر این دانشگاه یکی از دپارتمان‌هایی است که بهترین آموزش مهندسی کامپیوتر را در کشور و جهان ارائه می‌دهد. همه اساتید هم به درس و هم به تحقیق اهمیت زیادی می‌دهند و به این ترتیب دانش آموزان تحت آموزش‌های دقیق قرار می‌گیرند.

همچنین دپارتمان کامپیوتر دانشگاه بیلکنت دارای قراردادهای تبادل دانشجو (بورسیه آراسموس) با دانشگاه‌های پیشرو جهان در زمینه مهندسی کامپیوتر و علوم است. به همین دلیل دانشجویان می‌توانند یک یا دو ترم از تحصیلات کارشناسی خود را در دانشگاه‌های خارج از کشور مانند ایالات متحده آمریکا، آلمان، دانمارک، فنلاند، فرانسه، هلند، انگلستان، سوئد، سوئیس، ایتالیا، کره، لهستان، سنگاپور، تایوان بگذرانند.

دانشگاه یدیتپه (استانبول)

دانشگاه یدیتپه استانبول یکی از بزرگترین و معتبرترین دانشگاه‌های ترکیه است که در شهر استانبول واقع شده که در سال 1996 شروع به فعالیت کرد. دانشکده مهندسی در شاخه‌های مهندسی کامپیوتر، مهندسی زیست پزشکی، مهندسی برق و الکترونیک، مهندسی صنایع، ژنتیک و مهندسی زیستی، مهندسی مواد غذایی، مهندسی عمران، مهندسی شیمی، مهندسی مکانیک، علوم مواد و نانوتکنولوژی پذیرش دانشجو دارد و زبان آموزشی آن انگلیسی است. دانشگاه یدیتپه استانبول به عنوان یکی از دانشگاه‌های پیشرو در ترکیه و جهان شناخته می‌شود و به دانش‌آموختگان خود فرصت‌های شغلی بسیار مناسب و شهرت جهانی می‌دهد.

دانشگاه ییلدیز ( استانبول)

گروه مهندسی کامپیوتر دانشگاه ییلدیز در سال 1970 تاسیس شده و بین سال‌های 1983 تا 1992 فعالیت خود را در دانشکده فنی انجام داده و با رعایت مقررات در سال 1992 به گروه مهندسی وابسته به دانشکده تبدیل شد. دانشگاه ییلدیز استانبول یکی از معتبرترین و قدینی‌ترین دانشگاه‌های ترکیه است که در شهر استانبول قرار دارد. این دانشگاه به عنوان دانشگاهی با تاریخ غنی و برجسته در زمینه‌های علوم انسانی، علوم اجتماعی، علوم طبیعی و مهندسی شناخته می‌شود. دانشگاه ییلدیز استانبول به عنوان مرکزی برای تحصیلات عالی و تحقیقات برجسته در منطقه خاورمیانه و جهان شناخته می‌شود و دانش‌آموختگان آن در سطح بین‌المللی شهرت دارند.

دانشگاه فنی استانبول (استانبول)

دانشکده مهندسی کامپیوتر در دانشگاه فنی استانبول در سال 1980 تاسیس شد و بعدها با تاسیس دانشکده کامپیوتر و انفورماتیک در سال 2010، برنامه‌ها و گروه‌های مرتبط به دانشکده جدید منتقل شد. گروه مهندسی کامپیوتر این دپارتمان علاوه بر تحصیلات لیسانس، تحصیلات کارشناسی ارشد و دکترا را در رشته‌های مهندسی کامپیوتر و علوم کامپیوتر ارائه می‌دهد و یک مرکز نوآوری نرم افزار HP در این بخش وجود دارد. شورای فعالیت‌های بین المللی ABET این بخش را معادل برنامه‌های مهندسی کامپیوتر معتبر در ایالات متحده تلقی کرده و از نظر آموزش و امکانات در بین دانشگاه‌های پیشرفته ترکیه قرار دارد.

سوالات متداول

تحصیل در رشته کامپیوتر چند سال است؟

علوم کامپیوتر یک بخش 4 ساله در مقطع کارشناسی است که در دانشگاه‌ها ارائه می‌شود و معادل مدرک کارشناسی است.

آیا تحصیل در رشته علوم کامپیوتر در ترکیه به زبان انگلیسی است؟

زبان تحصیل رشته علوم کامپیوتر در دانشگاه‌های ترکیه به دو زبان انگلیسی و ترکی ارائه می‌شود.

تفاوت بین رشته مهندسی کامپیوتر و مهندسی نرم افزار چیست؟

رشته مهندسی کامپیوتر، هم با نرم افزار و هم با سخت افزار سروکار دارد. اما در مهندسی نرم افزار به طور کلی با نرم افزار سروکار دارد.

نتیجه گیری

دانشگاه‌های ترکیه برای رشته کامپیوتر از جمله مقاصد مناسب برای تحصیل در ترکیه به شمار می‌آیند که می‌توانند به دانشجویان با توجه به اهداف و علاقه‌های آن‌ها مناسب باشند.

انتخاب یک دانشگاه برتر در ترکیه به ازای هر دانشجوی خارجی یک تصمیم حیاتی است و باید با دقت انجام شود. به همین دلیل برای انتخاب بهترین دانشگاه در رشته کامپیوتر پیشنهاد می‌کنیم با کارشناسان ما در موسسه مهاجرتی مهاجردانش در ارتباط باشید تا در این زمینه به شما کمک کنند. بهترین دانشگاه‌های کامپیوتر ترکیه با تمرکز بر روی توسعه تخصص در زمینه‌های مختلف کامپیوتر، ارتقا مهارت‌های دانشجویان و ارائه فرصت‌های شغلی عالی در داخل و خارج از کشور، انتخاب برتر برای دانشجویان جویای علم و علاقه‌مند به فناوری مدرن هستند.

5/5 - (1 امتیاز)