دانشجویان علاقمند به تحصیل رشته سونوگرافی در ترکیه، اطلاعات زیادی درباره نحوه برگزاری دوره‌های آموزشی و دانشگاه‌های این کشور ندارند. سونوگرافی یک رشته پزشکی است که بر استفاده از تکنیک‌های تصویربرداری برای تشخیص و درمان بیماری‌ها و آسیب‌های درون بدن تمرکز دارد. در کشور ترکیه اخذ مدرک لیسانس در رشته تصویربرداری و سونوگرافی با اشعه ایکس، مستلزم شناخت کامل تکنیک‌ها و تجهیزات دنیای پزشکی است. رشته سونوگرافی ارتباطی قوی با آناتومی، عملکرد اندام‌ها، فیزیک تشعشع و همچنین روش‌های مختلف تصویربرداری مانند اشعه ایکس، تصویربرداری رنگی و سایر موارد دارد. به هر حال، تحصیل در رشته سونوگرافی دانشگاه‌های ترکیه می‌تواند فرصت بی نظیری را برای دانشجویان فراهم کند. در ادامه اطلاعات تکمیلی در رابطه با نحوه پذیرش در رشته سونوگرافی و همچنین دانشگاه‌های ترکیه ارائه کرده‌ایم.

چرا رشته سونوگرافی را در ترکیه بخوانیم؟

ترکیه در مقایسه با سایر کشورها، دانشگاه‌های پزشکی بسیار ارزانی دارد. اما کیفیت آموزش در نتیجه این امر به خطر نمی‌افتد. دانشگاه‌های پزشکی ترکیه از استانداردهای آموزش عالی اروپایی مشابه با سایر کشورهای اروپایی مانند ایتالیا، مجارستان یا لهستان پیروی می‌کنند. همچنین ترکیه بورسیه‌های زیادی را به دانشجویان بین المللی ارائه می‌دهد. حتی کمک‌های دولتی نیز برای دانشجویان بین المللی در دسترس است. ترکیه دارای بیش از ۴۷ دانشگاه عالی پزشکی است که این کشور را به گزینه‌ای عالی برای دانشجویان پزشکی تبدیل می‌کند. همچنین دوره‌های آموزشی پزشکی در ترکیه به زبان انگلیسی ارائه می‌شود. علاوه بر این، دانشجویان بین المللی می‌توانند بهترین آموزش رشته‌های پزشکی را بدون نیاز به یادگیری زبان ترکی دریافت کنند. همچنین دانشگاه‌های ترکیه از نظر امکانات پزشکی با سایر دانشگاه‌های جهان برابری می‌کند. در طول سال‌ها، این کشور یک زیرساخت مدرن برای آموزش پزشکی جامع فراهم کرده است. دانشجویان بین المللی همچنین می‌توانند به شکلی ایمن و باز هزینه‌های مقرون به صرفه در ترکیه اقامت کنند. هزینه تحصیل در رشته‌های پزشکی کشور ترکیه کمتر از ۳۰۰۰۰ دلار در سال است.

شرایط پذیرش در رشته سونوگرافی دانشگاه‌های ترکیه

شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد رشته سونوگرافی در ترکیه چندان سخت نیست. متقاضیان تحصیل در رشته سونوگرافی دانشگاه‌های ترکیه باید تحصیلات متوسطه داشته باشند یا این که مدرکی معادل آن را ارائه کنند. در واقع نمرات دروس مرتبط با رشته سونوگرافی در دبیرستان، برای پذیرش در دانشگاه اهمیت دارند. به طور کلی به غیر از شرایط تحصیلی و نمرات درسی، تسلط به زبان تدریس در دانشگاه هم خالی از اهمیت نیست. دانشجویان باید حتما نسبت به یکی از دو زبان ترکی یا انگلیسی تسلط داشته باشند. البته معمولا آموزش‌های دانشگاه‌های ترکیه به زبان انگلیسی است. همچنین اگر دوره به زبان ترکی برگزار شود؛ معمولا دانشگاه‌ها دوره‌های مقدماتی آموزش زبان ترکی را در برنامه دانشجویان رشته سونوگرافی دانشگاه‌های ترکیه قرار می‌دهند. به هر حال متقاضیان تحصیل رشته سونوگرافی در ترکیه باید از شرایط دانشگاه اطلاع داشته باشند و همچنین سایت دانشگاه مورد نظر خود را برای تحصیل در ترکیه بررسی کنند. در ادامه توضیحات بیشتری در رابطه با شرایط تحصیل رشته سونوگرافی در کشور ترکیه ارائه کرده‌ایم.

گذراندن دروس پایه: دانشجویان باید پیش از ورود به دانشگاه و در دوره پیش دانشگاهی دروس پایه رشته سونوگرافی را گذرانده باشند. معمولا دروس مرتبط به این رشته زیست شناسی و شیمی کاربردی دبیرستان هستند؛ اما بهتر است برای کسب اطلاعات دقیق‌تر حتما سایت دانشگاه خود را هم بررسی کنید.

تسلط به زبان: برخی از دانشگاه‌ها ممکن است از دانشجویان بین المللی بخواهند که تسلط خود را در هر دو زبان ترکی و انگلیسی نشان دهند. مدارک آیلتس یا تافل برای اثبات تسلط به زبان انگلیسی کافی هستند. همچنین برای نشان دادن تسلط خودتان به زبان ترکی، باید در آزمون ورودی دانشگاه شرکت کنید یا این که مدرک زبان ترکی بین المللی و معتبری داشته باشید.

الزامات بهداشتی: از آن جایی که رشته سونوگرافی شامل کار با فناوری تصویربرداری پزشکی است؛ برخی از دانشگاه‌ها ممکن است شرایط خاصی را در زمینه بهداشتی و سلامتی برای دانشجویان متقاضی تحصیل در این رشته در نظر بگیرند. این شرایط ممکن است شامل انجام دادن برخی از آزمایش‌ها یا رعایت برخی از نکات خاص باشد.

ارائه درخواست و پذیرش رشته سونوگرافی دانشگاه‌های ترکیه

سونوگرافی در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد در دانشگاه‌ های ترکیه تدریس می‌شود. زمان لازم برای تکمیل دوره لیسانس سونوگرافی در ترکیه معمولا ۴ سال است؛ اما در تعداد کمی از دانشگاه‌ها تا ۵ سال طول می‌کشد. در ترکیه، تحصیل در دبیرستان برای ادامه تحصیل در رشته سونوگرافی ضروری است. دانشکده‌های پزشکی در ترکیه مستقیما از دبیرستان‌ها دانشجو می‌پذیرند. هر دانشگاه ممکن است معیارهای مختلفی را برای پذیرش دانشجویان بین المللی بیان کند. اما همه دانشجویان بین المللی می‌توانند مستقیما از طریق وب سایت دانشگاه اقدام به درخواست کنند. همچنین آنها می‌توانند از طریق موسسه مهاجرتی مهاجردانش برای تحصیل رشته سونوگرافی در ترکیه درخواست دهند. در موسسه مهاجرتی مهاجردانش ما مشاوره و راهنمایی کاملی برای تحصیل در برخی از برترین دانشگاه‌‌های پزشکی ترکیه به دانشجویان ارائه می‌دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره با ما در تماس باشید.

نکات مهم هنگام ارائه درخواست در دانشگاه‌های ترکیه

ترکیه سیستم یکپارچه‌ای برای ارائه درخواست تحصیل در دانشگاه‌ها ندارد. دانشجویان پس از مراجعه به دانشگاه‌ها یک شماره درخواست دریافت می‌کنند. همچنین آدرس ایمیل متقاضی باید متعلق به خودش باشد، بنابراین هر متقاضی باید فقط یک آدرس ایمیل ارائه دهد. آدرس ایمیل متقاضی، نام کاربری برای دسترسی به سیستم برنامه است. متقاضی باید عکس اسکن شده خود را در قسمت مربوطه فرم درخواست آپلود کند. دانشگاه پس از تکمیل و ذخیره فرم درخواست متقاضیان، شماره پیگیری درخواست متقاضی را به آدرس ایمیل متقاضی ارسال می‌کند. پس از ارسال فرم درخواست آنلاین، نامه پذیرش دریافت خواهید کرد. پس از آن باید با سفارت ترکیه در کشور خود برای کسب اطلاعات در مورد فرآیند ویزا تماس بگیرید؛ زیرا دانشجویان باید با مراجعه به دانشگاه در امتحان ورودی شرکت کنند.

مدارک لازم برای تحصیل در رشته سونوگرافی دانشگاه‌های ترکیه

برای تحصیل در رشته سونوگرافی دانشگاه‌های ترکیه و همچنین دریافت پذیرش از این دانشگاه‌ها، باید مدارک لازم برای ارائه کردن را داشته باشید. این مدارک شامل اسناد هویتی و گواهی‌های تحصیلی شما هستند. در ادامه به صورت کامل مدارک مورد نیاز برای تحصیل رشته سونوگرافی در دانشگاه‌های ترکیه را معرفی کرده‌ایم‌.

  • دیپلم دبیرستان با میانگین ۷۰ درصد کل نمره و بالاتر
  • ریز نمرات دبیرستان
  • نمره آزمون YOS برای دانشگاه‌های دولتی
  • نمرات آزمون‌های SAT، ACT، IB و غیره برای اکثر دانشگاه‌های خصوصی
  • انگیزه نامه
  • برخی از دانشگاه‌ها برای اثبات تسلط به زبان انگلیسی، دانشجویان را ملزم به شرکت در آزمون آیلتس یا تافل می‌کنند.
  • پاسپورت معتبر
  • عکس سایز پاسپورت
  • گواهی اثبات مهارت زبان ترکی حداقل در سطح B1 (برای دانشگاه‌های دولتی)
  • فرم درخواست دانشگاه
  • ویزای تحصیلی ترکیه

آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های ترکیه

آزمون YOS یک آزمون ورودی مقطع کارشناسی است که توسط دانشگاه‌های دولتی ترکیه برگزار می‌شود. این آزمون از دانشجویان بین المللی که مایل به تحصیل پزشکی در مقطع کارشناسی هستند؛ گرفته می‌شود. هر دانشگاه آزمون YOS خود را برگزار می‌کند و دانشجویان از همان نمره برای درخواست در سایر دانشگاه‌های ترکیه استفاده می‌کنند. این آزمون شامل دو بخش مهارت‌های یادگیری پایه و بخش زبان ترکی است. سوالات بخش یادگیری پایه بر اساس ریاضیات است و ۸۰٪ از کل سوالات را تشکیل می‌دهد. دانشجویان برای حضور در آزمون نیاز به مهارت زبان ترکی حداقل در سطح B1 دارند. دانشگاه‌های خصوصی در ترکیه اغلب نتایج آزمون‌های بین المللی SAT، ACT، IB یا سایر موارد مشابه را می‌پذیرند. آنها الزامی به شرکت دانشجویان در آزمون YOS ندارند.

مباحث آموزشی رشته سونوگرافی در ترکیه

در دانشگاه‌های ترکیه یکرس از مباحث تخصصی در دوره کارشناسی برای دانشجویان ارائه می‌شود که هر کدام از آن‌ها جنبه تخصصی در این رشته دارند. در ادامه دروس مختلف رشته سونوگرافی که یکی از زیرشاخه‌های رادیولوژی در پزشکی است را معرفی کرده‌ایم:

  • اناتومی و فیزیولوژی بدن انسان
  • فیزیک پرتو شناسی
  • تکنیک‌ها و اصول رادیوگرافی
  • روش‌های تصویربرداری
  • رادیوگرافی آسیب شناسی
  • تشعشع
  • تجهیزات و فناوری پرتو شناسی
  • ایمنی و حفاظت در برابر اشعه
  • اخلاق و حرفه سونوگرافی
  • کنترل و مدیریت کیفیت تشعشع
  • رادیوبیولوژی

هزینه تحصیل در رشته سونوگرافی دانشگاه‌های ترکیه

ترکیه یکی از ارزان‌ترین کشورها برای تحصیل در رشته سونوگرافی است و کیفیت آموزشی دانشگاه‌های این کشور هم به شدت بالا است. هزینه کم زندگی و در دسترس بودن بورسیه‌ها هم به کاهش بار مالی دانشجویان کمک می‌کند. هزینه تحصیل رشته‌های پزشکی از جمله سونوگرافی در ترکیه در حدود ۱۶۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰ دلار آمریکا متغیر است. همچنین چند دانشگاه دولتی هستند که بسیار ارزان هستند و هزینه شهریه سالانه آنها کمتر از ۱۰۰۰۰ دلار است.

برترین دانشگاه‌های رشته سونوگرافی در ترکیه

دانشگاه‌های کشور ترکیه اغلب در زمینه رشته‌های پزشکی و حتی سونوگرافی سرآمد هستند. همچنین این دانشگاه‌ها از دانشجویان بین المللی علاقمند به تحصیل در ترکیه به شدت استقبال می‌کنند. توجه کنید که دانشگاه‌ها همواره بورسیه تحصیلی ترکیه را در رشته سونوگرافی و سایر رشته‌های پزشکی در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند. بنابراین شما به عنوان یک فرد متقاضی بین المللی تحصیل در ترکیه شانس زیادی برای انجام این کار خواهید داشت. در ادامه برترین دانشگاه‌‌های کشور ترکیه را که در آن‌ها رشته سونوگرافی را هم تدریس می‌کنند؛ معرفی کرده‌ایم‌.

دانشگاه آنکارا

پس از جمهوری شدن ترکیه، تعداد دانشجویان پزشکی که دانشکده پزشکی استانبول دیگر نمی‌توانست پذیرای آنها باشد؛ افزایش یافت. نیاز به دانشکده پزشکی جدید بسیار زیاد بود و همین منجر به تأسیس دانشکده پزشکی آنکارا در سال ۱۹۴۵ شد. بنابراین دانشکده پزشکی دانشگاه استانبول اولین دانشکده پزشکی در ترکیه است؛ اما دانشگاه آنکارا اولین دانشکده پزشکی است که در جمهوری ترکیه ساخته شده است. و تنها پس از چند سال، به سرعت به عنوان یکی از بهترین دانشکده‌های پزشکی ترکیه ظاهر شد. در سال ۲۰۱۸، اساتید و دانشجویان دانشگاه آنکارا یک برنامه پزشکی را راه اندازی کردند که به طور کامل به زبان انگلیسی تدریس می‌شد؛ تا فارغ التحصیلان خود بتوانند در سطح بین المللی کار کنند و دانشجویان بین المللی را هم جذب کنند.

دانشگاه اژه

برخلاف یک دانشگاه قبلی، برنامه پزشکی دانشگاه اژه فقط به زبان ترکی برای آموزش ارائه می‌شود. رویکرد این دانشگاه در آموزش پزشکی از برنامه یکپارچه سازی دانشجویان استفاده می‌کند که مبتنی بر آموزش عملی است. دانشگاه اژه همچنین یکی از اولین دانشکده‌های پزشکی در ترکیه است که توسط هیئت ملی اعتباربخشی آموزش پزشکی (TEBDAD) تایید شده است. این مرکز مجهز به زیرساخت‌ها و برنامه‌های پزشکی برای ارائه آموزش عالی پزشکی مانند آزمایشگاه‌های شبیه سازی شده، مباحث مطالعه خاص، برنامه‌های آموزشی پژوهشی و غیره است. اساتید دانشگاه همیشه برای دانشجویان بین المللی حاضر هستند. اولین سال تحصیلی این دانشگاه در سال ۱۹۵۵ حتی شامل ۲۰ دانشجوی خارجی از ۹۰ دانشجو بود. با این حال، آنها از دانشجویان غیرترک می‌خواهند که در آزمون مهارت زبان ترکی قبول شوند. نمره رد شدن به این معنی است که دانشجویان باید یک دوره مقدماتی زبان ترکی را بر اساس سطح زبان خود بگذرانند.

دانشگاه غازی

مانند دانشگاه آنکارا، دانشگاه غازی هم از امکانات مختلفی از جمله دانشکده‌های مختلف تشکیل شده است. دانشکده‌های دانشگاه غازی شامل چندین موسسه آموزش عالی از جمله موسسه فنی آنکارا و مدارس عالی فنی دخترانه آنکارا، آکادمی علوم اقتصادی و بازرگانی آنکارا، و آکادمی معماری مهندسی دولتی آنکارا هستند. دانشکده پزشکی دانشگاه غازی، یکی از برترین دانشگاه‌های پزشکی ترکیه است که قبلا بخشی از آکادمی علوم اقتصادی و بازرگانی آنکارا بود و در یک بیمارستان اورژانس و تروماتولوژی سابق در سال ۱۹۷۹ ساخته شد. به دلیل کمبود امکانات و آزمایشگاه‌هایی که توسط پادگان‌های اطراف دانشگاه مورد استفاده قرار گرفته بود؛ این دانشگاه پس از سالها با کسب اموال خود و بهبود سیستم آموزشی، به یکی از مؤسسات پیشرو در پزشکی و اولین دانشگاه دولتی معتبر توسط مؤسسه استانداردهای کیفیت ترکیه (TQSI) تبدیل شد.

دانشگاه مرمره

دانشکده پزشکی دانشگاه مرمره که در سال ۱۸۳۳ تأسیس شد و در استانبول مستقر است؛ یکی از برترین دانشکده‌های پزشکی برای دانشجویان بین‌المللی است. این دانشگاه یکی از قدیمی‌ترین و مشهورترین دانشگاه های ترکیه است که تا به امروز تاسیس شده است. این دانشگاه دارای ۱۴ پردیس در سراسر کشور است و برنامه هایی را به زبان های ترکی، انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و عربی ارائه می‌دهد. همچنین این دانشگاه یکی از بهترین گزینه‌ها برای دانشجویان اروپایی و به طور کلی دانشجویان خارجی است. این دانشگاه در سطح ملی به دلیل آموزش پزشکی درجه یک برای دانشجویان بین المللی، اولین دانشگاه برای دانشجویان پزشکی بین المللی در کشور شناخته شده است. برنامه پزشکی در این دانشگاه به لطف امکانات و طیف گسترده ای از رشته‌های دانشگاهی، تصویر بین المللی چشمگیری دارد. امکانات تحقیقاتی علوم زیستی و بهداشتی دانشکده و سیستم آموزش پزشکی بالینی این دانشگاه در سطح استانداردهای جهانی است. این دانشگاه همچنین بخشی از وب بین المللی دانشکده ها است که توسط ایالات متحده آمریکا تاسیس شده است. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه یکی از برجسته ترین فارغ التحصیلان این دانشگاه است.

دانشگاه اوکان

دانشگاه اوکان در آکفیرات ترکیه یک دانشگاه خصوصی است که در سال ۱۹۹۹ توسط بنیاد فرهنگ، آموزش و ورزش اوکان تأسیس شد. این دانشگاه همچنین چندین برنامه آموزشی پزشکی و سونوگرافی به زبان انگلیسی دارد، از جمله برنامه‌های آموزشی پزشکی به زبان انگلیسی کشور ترکیه میتوان به دوره‌های دانشگاه اوکان اشاره کرد. برنامه‌های درسی دانشکده پزشکی اوکان توسط موسسه فرهنگ و آموزش اوکان نظارت می‌شود و در سراسر کشور به دلیل ایجاد فرصت‌های شغلی برای اکثر فارغ التحصیلان شناخته شده است. دانشجویان بین المللی که قصد ثبت نام در این دانشگاه را دارند؛ باید مدرک ترکی (TÖMER) حداقل در سطح B2 داشته باشند. این برای اطمینان از این است که دانشجویانی که پس از فارغ التحصیلی در کشور کار می‌کنند؛ می‌توانند به طور موثر با بیماران ارتباط برقرار کنند. انتظار می‌رود که دانشجویان در سال چهارم تحصیل به زبان ترکی صحبت کنند؛ بنویسند و بفهمند و آموزش‌های بالینی عمدتا به زبان ترکی باشد. همچنین دانشجویان دانشگاه اوکان می‌توانند در بیمارستان و مرکز دندانپزشکی دانشگاه اوکان، با همراهی سایر متخصصان در این زمینه کار کنند.

سوالات متداول

رشته سونوگرافی در چه مقاطعی در دانشگاه‌های ترکیه ارائه میشود؟

در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد می‌توانید به تحصیل رشته سونوگرافی در ترکیه بپردازید.

هزینه دانشگاه‌های ترکیه برای تحصیل در رشته سونوگرافی در چه حدودی است؟

به صورت میانگین هزینه تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه در رشته سونوگرافی حدود ۱۶۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰ دلار است.

امکان کار پس از فارغ التحصیلی برای دانشجویان سونوگرافی در ترکیه وجود دارد؟

بله، هیچ محدودیتی در این زمینه برای فارغ التحصیلان وجود ندارد.

سخن پایانی

در دانشگاه‌های پزشکی ترکیه اغلب دانشجویان بین المللی تجربه فوق‌العاده‌ای را کسب خواهند کرد. خوشبختانه امکان تحصیل رشته سونوگرافی در ترکیه هم وجود دارد. اما به هر حال، دانشجویان باید خودشان را برای برآورده کردن الزامات دانشگاه و همچنین شرایط تحصیل در این دانشگاه‌ها آماده کنند. به طور کلی، اغلب دانشگاه‌های پزشکی روسیه دوره‌های آموزشی خود را به زبان انگلیسی برگزار می‌کنند؛ اما در سایر دانشگاه‌ها، دانشجویان باید تسلط خود به زبان ترکی را هم اثبات کنند. در حالت کلی بهتر است که دانشجویان متقاضی تحصیل در رشته سونوگرافی دانشگاه‌های روسیه مدارک هویتی و تحصیلی خود را برای ارائه درخواست به دانشگاه آماده کنند. زیرا در اغلب مواقع، درخواست دانشجویان در صورت تکمیل بودن مدارک پذیرفته خواهد شد. همچنین اغلب دانشگاه‌های ترکیه آزمون ورودی اختصاصی دارند. با قبولی در این آزمون می‌توانید تحصیلات خود را آغاز کنید. در نظر داشته باشید که پذیرش در این آزمون‌ها در صورتی مورد قبول است که از قبل مدارک تسلط به زبان انگلیسی یا ترکی خود را هم ارائه کرده باشید. اگر در زمینه گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های پزشکی ترکیه و در رشته سونوگرافی دچار مشکل شده‌اید؛ در اسرع وقت با کارشناسان موسسه مهاجرتی مهاجر دانش تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)