زمانی که از شکوه معماری صحبت می‌شود، شگفتی‌های معماری انگلستان را به یاد می‌آوریم. در سراسر انگلستان آثار معماری مسحورکننده‌ای وجود دارد که نتیجه حمایت و پشتیبانی دولت و مردم از برنامه‌های معماری است. با شرکت در دوره‌های آموزشی معماری در انگلستان شما با پیچیدگی‌های دنیای معماری همچون فناوری، طراحی و تاریخ و فرهنگ آشنا می‌شوید. در این مقاله به بررسی رشته معماری در انگلستان، دانشگاه‌های برتر، شرایط ورود به این رشته و تمام موارد مهم مربوط به رشته معماری در انگلستان خواهیم پرداخت.

اگر شما هم به تحصیل رشته معماری در انگلستان علاقمند هستید، این مقاله اطلاعات مفیدی دراختیار شما خواهد گذاشت. همچنین می‌توانید با تماس با مشاوران ما در مؤسسه مهاجردانش و استفاده از مشاوره رایگان ما سؤالات خود را مطرح کنید.

دلایل تحصیل در رشته معماری در انگلستان

رشته تحصیلی معماری، در بردارنده پتانسیل‌های زیادی به‌خصوص در کشور انگلستان است. هر ساله هزاران دانشجوی بین‌المللی از سراسر جهان برای تحصیل در این رشته راهی انگلستان می‌شوند. از این گذشته، معماری انگلستان یکی از مهمترین معماری‌ها در سطح جهانی بوده و افراد زیادی را به خود جذب کرده و سعی می‌کنند در حرفه معماری در انگلستان تحصیلات خود را به انجام برسانند. مهمترین دلایل تحصیل در رشته معماری در انگلستان از این قرار است:

  • دسترسی به بهترین متخصصان و اساتید رشته معماری: انگلستان خانه تعداد زیادی از بهترین دانشگاه‌ها در زمینه مطالعات طراحی معماری است. دانشجویان بین‌المللی در این دانشگاه‌ها می‌توانند زیرنظر اساتید صاحب‌نظر و نام‌آور تحصیلات خود را در رشته معماری به بهترین نحو کامل کرده و آینده درخشانی را برای خود رقم بزنند.
  • در دسترس بودن طیف گسترده‌ای از دوره‌ها: در دانشگاه‌های انگلستان دوره‌های معماری مختلف و جالبی ارائه می‌شود.
  • گرفتن عضویت در گروه نخبگان RIBA: تمامی فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های برتر معماری انگلستان، می‌توانند در گروه نخبگان RIBA (موسسه سلطنتی معماران بریتانیا) عضو شوند.
  • گرفتن مجوز کار پس از تحصیل: تمام دانشجویان بین‌المللی که تحصیلات خود را در انگلستان به پایان می‌رسانند می‌توانند تا دو سال ویزای خود را تمدید کنند. این دو سال بهترین فرصت را برای آنان فراهم می‌کند تا بتوانند شغل مناسبی پیدا کرده و پس از آن در کشور انگلستان مستقر شوند.

الزامات تحصیل در رشته معماری در انگلیس

متقاضیان تحصیل در رشته معماری در انگلستان باید توانایی خود را در دروسی مانند زبان انگلیسی، هنر و طراحی و ریاضیات ثابت کنند و علاوه بر آن، باید به طراحی با دست و تولید آثار سه بعدی علاقمند باشند. اگرچه الزامات تحصیل در رشته معماری در دانشگاه‌های انگلستان در هر دانشگاه متفاوت است، اما شرایط کلی و استاندارد ورود به رشته معماری در این کشور از این قرار است:

الزامات اخذ مدرک بین‌المللی: حداقل 32 امتیاز.

الزامات سطح A معمولی: AAB، با نمره خوب در هنر، علوم و مهارت نوشتن.

شرایط آیلتس معمولی: نمره کل 6.5، بدون نمره از 6.0 در هر مهارت.

تحصیل در رشته معماری انگلیس مقطع کارشناسی

در مقطع کارشناسی رشته معماری در دانشگاه‌های انگلستان به مطالعه ساختمان‌ها و طراحی آن‌ها خواهید پرداخت و در مورد نحوه شکل‌گیری ساختمان‌ها، نحوه عملکرد و ظاهر آن‌ها یاد خواهید گرفت. موضوعاتی همچون ریاضیات، هنر، محیط زیست و زیبایی‌شناسی در رشته معماری قرار دارد و با یادگیری این موضوعات شما می‎‌توانید تمام جنبه‌های مختلف معماری را بررسی کنید. در نهایت می‌توانید ساختمان‌های پایدار و خاصی را برای نیازهای مختلف طراحی کنید.

هزینه دوره کارشناسی رشته معماری 18000 تا 40000 پوند در سال و مدت زمان تحصیل 3 الی 4 سال است.

تحصیل در رشته معماری انگلیس در مقطع کارشناسی ارشد

کارشناسی ارشد رشته معماری که گاهاً با عنوان MA یا MACH نیز شناخته می‌شود، سطح پیشرفته‌ای از رشته معماری است که اصول و شیوه‌های طراحی سازه‌های زیبایی‌شناختی در آن بررسی می‌شود. دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد رشته معماری جنبه‌های مختلفی از رشته معماری همچون تئوری معماری، برنامه‌ریزی پروژه و طراحی را می‌آموزند و کلاس‌های تاریخ معماری، نقشه‌کشی فنی CAD و طراحی مهندسی برای آن‌ها برگزار می‌شود. 

فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد معماری مهارت‌های مختلفی همچون توجه به جزئیات، تفکر تحلیلی، مهارت‌های مدیریت بوجه، مهارت‌های رهبری، مهارت‌های کارتیمی و سازمانی را فرا می‌گیرند که در آینده شغلی آن‌ها بسیار تأثیرگذار است.

هزینه دوره کارشناسی ارشد بین 20000 تا 39000 پوند در سال و طول مدت دوره بین 1 الی 2 سال است.

تحصیل معماری در مقطع دکتری در انگلستان

دانشجویان دکترای معماری در دانشگاه‌های انگلستان در موضوعات مختلف رشته معماری به تولید دانش می‌پردازند. دکترای معماری برای بررسی احتمالات جدید، ارزیابی دوباره مفاهیم دانش معماری، روش‌شناسی‌ها و رویکردهای آینده طراحی شده است.

هزینه تحصیل دکترای معماری 15000 پوند تا 35000 پوند در سال و طول دوره بین 3 تا 4 سال است.

بهترین دانشگاه های انگلیس برای رشته معماری

دانشگاه‌های زیادی در انگلستان رشته معماری را ارائه می‌دهند. در ادامه بهترین دانشگاه‌های انگلستان در رشته معماری را بررسی خواهیم کرد.

  1. دانشگاه کمبریج: این دانشگاه به‌عنوان بهترین دانشگاه بریتانیا در رشته معماری و یکی از بهترین دانشگاه‌های دنیا در تمام رشته‌ها معروف است. این دانشگاه دارای 31 کالج مستقل است. اساتید مقطع کارشناسی رشته معماری از کالج سنت جان انتخاب می‌شوند و به تدریس موضوعاتی همچون تاریخ و فلسفه معماری، فرهنگ معاصر و شهرسازی و همچنین ساخت و ساز، طراحی سازه و طراحی محیطی می‌پردازند.
  2. دانشگاه Bath: پردیس این دانشگاه یکی از امن‌ترین پردیس‌ها در بریتانیا است و به همین دلیل برنده جایزه امنیتی شده است. این دانشگاه امکانات خوبی در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد که شامل محل اقامت، مکان‌های مطالعه، تجهیزات ورزشی و هنری است. از آنجایی که معماری در این دانشگاه بر مهارت‌های عملی تأکید دارید، فار‌التحصیلان زیادی از این دانشگاه موفق به یافتن شغل مناسب مرتبط با رشته خود خواهند شد.
  3. دانشگاه کالج لندن (UCL): یکی از مبتکرترین و هیجان‌انگیزترین دانشکده‌های معماری در جهان در این دانشگاه واقع است. این دانشکده به مدرسه معماری بارتلت معروف است که رشته معماری را در مقاطع کارشناسی و ارشد ارائه می‌دهد.
  4. دانشگاه کاردیف: این دانشگاه که در پایتخت ولز واقع است، دو پردیس اصلی دارد. ساختمان Bute که محل مدرسه معماری ولز است امکانات زیادی را در دسترس دانشجویان قرار می‌دهد. مقطع کارشناسی در این دانشگاه تمام وقت بوده و مدت 5 سال به‌طول می‌انجامد/
  5. دانشگاه ناتینگهام: دانشگاه ناتینگهام یکی از اعضای گروه راسل است و دارای پردیس‌هایی در بریتانیا، چین و مالزی است که پردیس بریتانیا به‌عنوان یکی از بهترین و بزرگترین پردیس‌های این کشور شناخته شده است. دانشگاه ناتینگهام یکی از پنج دانشگاه برتر بریتانیا بوده که بیشترین تعداد فارغ‌التحصیلان شاغل را دارد. دپارتمان معماری این دانشگاه در سال 2020 به عنوان یکی از 3 مدرسه برتر معماری توسطه مجله معماران معرفی شد.
  6. دانشگاه کوئینز بلفاست: این دانشگاه نیز یکی از اعضای گروه راسل و یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های بریتانیا است. برنامه‌های معماری در دانشکده محیط‌زیست طبیعی ارائه می‌شود. دانشجویان معماری می‌توانند از محیط پرجنب و جوش و کارگاه‌های طراحی معماری لذت ببرند. این دانشگاه در تحقیقات رتبه هشتم را در بین دانشگاه‌های بریتانیا کسب کرده است و در رشته‌ معماری در سه موضوع اصلی یعنی طراحی معماری، شهرهای پایدار، میراث و علوم انسانی معماری در سطح جهانی تخصص دارد.
  7. دانشکده معماری منچستر: این دانشکده با دانشگاه متروپولیتن منچستر و دانشگاه منچستر همکاری دارد و یکی از 15 مدرسه برتر جهان است. شهر منچستر دارای تاریخ غنی معماری و بازسازی شهری مدرن است.
  8. دانشگاه شفیلد: این دانشگاه نیز یکی از اعضای گروه راسل و یکی از بزرگترین و بهترین دانشگاه‌های تحقیقاتی بریتانیا است. از نظر تجربه دانشجویی نیز یکی از ممتازترین دانشگاه‌های بریتانیا بوده که در یکی از کم‌هزینه‌ترین شهرهای بریتانیا واقع است. در دانشکده معماری شفیلد انواع دوره‌های معماری ارائه می‌شود که ترکیبی از تئوری، طراحی و تجربه حرفه‌ای هستند. دانشجویان معماری این دانشگاه نحوه رهبری پروژه‌ها، حل مشکلات پیچیده و به اشتراک گذاری ایده‌ها را می‌آموزند.
  9. دانشگاه Strathclyde Glasgow: این دانشگاه در مرکز شهر گلاسکو یعنی یکی از بزرگترین و پرجنب و جوش‌ترین شهرهای بریتانیا، واقع شده است. این دانشگاه در سال 2019 برنده جایزه تایمز شد. این دانشگاه همچنین دو بار برنده جایزه سراسری بریتانیا شده است. دپارتمان معماری این دانشگاه فرصت‌های ارزشمندی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد.

امکاناتی که این دانشکده در اختیار دانشجویان می‌گذارد شامل دو استودیوی طراحی، یک استودیوی جداگانه، یک کتابخانه و یک کارگاه برای ساخت ماکت‌های سنتی اختصاص دارد.

  1. دانشگاه هنر لندن (UAL): این دانشگاه که در لندن واقع شده، به عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه تخصصی هنر و طراحی در کل اروپا شناخته شده است. برنامه‌های رشته معماری و طراحی داخلی که این دانشگاه ارائه می‌دهد، بسیار مشهور است. دانشجویان معماری با سازمان‌های تجاری مختلفی کار می‌کنند و فارغ‌التحصیلان این رشته نیز در فعالیت‌های مهمی شرکت دارند.

سایر دانشگاه‌های بزرگ رشته معماری در بریتانیا

دانشگاه‌هایی که معرفی شد، بهترین دانشگاه‌های انگلستان برای تحصیل در رشته معماری هستند، اما در ادامه دانشگاه‌های دیگری معرفی می‌شود که شهرت زیادی در رشته معماری دارند.  

  • دانشگاه آکسفورد بروکس
  • دانشگاه ادینبورگ
  • دانشگاه لنکستر
  • دانشگاه کاونتری
  • دانشگاه نیوکاسل
  • دانشگاه غرب انگلستان، بریستول (UWE Bristol)
  • دانشگاه رابرت گوردون
  • دانشگاه لافبورو
  • دانشگاه داندی
  • دانشگاه کینگستون
  • دانشگاه شهر بیرمنگام
  • دانشگاه لیورپول
  • دانشگاه هنرهای خلاق
  • دانشگاه هنر بورنموث
  • دانشگاه سالفورد
  • دانشگاه جان مورز لیورپول

بورسیه های معماری در انگلستان

برخی از بورسیه‌های رشته معماری در انگلستان از این قرار است:

  • بورسیه کارشناسی ارشد بارتلت پرومیس که زیرنظر دانشگاه منچستر ارائه می‌شود ویژه دانشجویانی طراحی شده است که در بارتلت، دانشکده محیط زیست سابقه تحصیل دارند.
  • بورسیه تحصیلی هیلاری تیلور که زیرنظر دانشگاه نیوکاسل ارائه می‌شود ویژه بانوانی است که نیاز به کمک مالی دارند.  
  • دانشکده معماری انجمن معماری بورسیه‌ای را برای دانشجویان سال اول و دوم مقطع کارشناسی و دانشجویان سال اول برنامه دیپلم مارس درنظر گرفته است.

توجه داشته باشید که معیارها و در دسترس بودن این بورسیه‌های ممکن است تغییر کند. پس سعی کنید برای کسب اطلاعات دقیق در مورد بورسیه‌ها به وب‌سایت رسمی دانشگاه‌ها و یا مؤسسات مربوطه سر بزنید.

درآمد معماران در انگلستان

پس از به‌ پایان رساندن تحصیلات خود در رشته معماری که 7 سال  به‌طول می‌انجامد، شما می‌توانید در پوزیشن‌های شغلی طراحی معماری، مهندسی و ساخت و ساز، حفاظت و برنامه‌ریزی شهری مشغول به کار شوید. میانگین درآمد معماران در انگلستان از این قرار است:

  • میانگین حقوق شروع حرفه‌ای: 20000 پوند
  • میانگین حقوق اولیه غیرحرفه‌ای: 16640 پوند

سوالات متداول

آیا انگلستان مقصد خوبی برای تحصیل رشته معماری است؟

از آنجایی که بریتانیا دارای میراث غنی معماری، دانشگاه‌های مشهور و صنعت پر رونق است، کشوری بی‌نظیر برای تحصیل معماری محسوب می‌شود. دانشجویان رشته معماری با سبک‌های مختلف معماری، معماران مشهور و شیوه‌های طراحی پیشرفته آشنا می‌شوند.

بهترین دوره‌های موجود در معماری در انگلستان در کدام‌ دانشگاه‌ها ارائه می‌شود؟

بهترین دوره‌های معماری در بریتانیا در دانشگاه‌های کمبریج، UCL، باث و ادینبورگ ارائه می‌شوند.

دوره‌های معماری در انگلستان چقدر به‌طول می‌انجامد؟

مقطع کارشناسی معماری عموماً سه تا چهار و مقطع کارشناسی ارشد بسته به ساختار برنامه، معمولا یک تا دو سال طول است.

پرطرفدارترین پوزیشن‌های شغلی در رشته معماری در انگلستان کدامند؟

برخی از بهترین پوزیشن‌های شغلی حوزه معماری عبارتند از: معمار، تکنولوژیست معماری، طراح شهری، طراح داخلی، معمار حفاظت، و معمار منظر.

آیا داشتن مهارت در زبان انگلیسی برای تحصیل در رشته معماری در انگلستان اجباری است؟

اکثر مدارس و دانشگاه‌های برتر در رشته معماری و سایر دوره‌های تخصصی در بریتانیا، نمره آیلتس 6 یا بالاتر را از متقاضیان درخواست می‌کنند. بنابراین داشتن مهارت کافی در زبان انگلیسی در پذیرش یا رد درخواست شما برای دوره‌های کارشناسی یا کارشناسی ارشد بسیار مؤثر است.

دانشجویان معماری در کالج‌ها یا دانشگاه‌ها چه موضوعاتی را مطالعه می‌کنند؟

بخش بزرگی از مطالعات دانشجویان رشته معماری در 5 یا 6 سال اول تحصیل خود حول مطالعات معماری و تاریخ و تئوری طراحی است. علاوه بر آن، آن‌ها به کسب تجربه عملی می‌پردازند و دقت، خلاقیت و مهارت‌های لازم را فرا می‌گیرند.

سخن پایانی

با تحصیل در رشته معماری شما می‌توانید انواع ساختمان‌ها و سازه‌های مختلف را طراحی کرده و بسازید. رشته معماری ترکیبی از هنر و علم است که نقش مهمی در دنیای اطراف ایفا می‌کند. مهارت‌هایی که با تحصیل در رشته معماری در دانشگاه‌های بریتانیا کسب می‌کنید در طیف وسیعی از بخش‌های مختلف کاربرد دارند. اگر با خواندن این مقاله هنوز نتوانسته‌اید تصمیم خود را در مورد تحصیل در رشته معماری قطعی کنید با تیم کارشناسان ما در مؤسسه مهاجر دانش تماس بگیرید و شانس خود را برای ورود به یکی از بهترین دانشگاه‌های بریتانیا افزایش دهید.

مؤسسه مهاجر دانش با سال‌ها سابقه درخشان در زمینه مهاجرت با صرف کمترین میزان هزینه و زمان در بهترین و مناسب‌ترین مسیر قرار داده و به هدف رؤیایی‎تان خواهد رساند.

5/5 - (1 امتیاز)