پناهگاه یکی از اساسی‌ترین مسائل انسان در تاریخ بوده است. از این نظر می‌توان گفت که معماری یکی از قدیمی‌ترین حرفه‌های جهان است. قابلیت استفاده، ماندگاری، زیبایی و اصالت اساسی‌ترین دغدغه‌های معماران هستند. بنابراین، معماری مطالعه هنر و تمرین طراحی ساختمان‌ها و سازه‌های دیگر است. ترکیه علاوه ‌بر داشتن دانشگاه‌های مدرن و مجهز با استانداردهای عالی به دلیل تاریخ غنی خود به یکی از بهترین کشورها برای یادگیری معماری تبدیل شده است.

تحصیل رشته معماری در ترکیه به‌ طور روز افزون بین دانشجویان بین المللی محبوبیت پیدا کرده است. کشور ترکیه امپراطوری‌های قدرتمند متعددی از جمله روم، بیزانس، سلجوقی و عثمانی را در خود دیده است و به این دلیل معماری آن از گذشته به زیبایی و شکوه شهرت دارد. همه این دلایل باعث جذب دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در ترکیه شده‌اند. در ادامه این مطلب شما را با نکات مهم تحصیل این رشته در ترکیه آشنا می‎‌‌‌کنیم.

[lwptoc]

درباره تحصیل رشته معماری در کشور ترکیه

یکی از جذاب‌ترین و محبوب‌ترین دپارتمان‌ها در دانشگاه ‌های ترکیه دپارتمان معماری است. این دانشگاه‌ها در معماری پیشرو هستند. متقاضیان تحصیل و موفقیت در این رشته باید به علوم ریاضی و طراحی و فضا علاقه‌مند باشند. معماران با در نظر گرفتن شرایط مختلف، قوانین، مقررات و بودجه نقشه‌های ساختمان را ترسیم می‌کنند و سپس مدل ساخت و ساز را طراحی می‌کنند که ظاهر و شکل ساختمان را نشان می‌دهد. دانشجویان معماری در ارائه‌های تئوری و عملی شرکت می‌کنند که باعث بهبود عملکرد آنها می‌شود.

تحصیل رشته معماری در ترکیه

همچنین، فرصت‌های کارآموزی برای دانشجویان مهیا می‌کنند. دانشجویان بین‌المللی می‌توانند رشته معماری را به دو زبان انگلیسی یا ترکی تحصیل کنند. در طول دوره دانشجویان در زمینه‌های ریاضیات عمومی، فیزیک ساختمان و نقشه‌کشی معماری آموزش می‌بینند و به تهیه نقشه‌ها و پروژه‌های ساختمانی با توجه به شرایط خود می‌پردازند. دانشجویان در دپارتمان معماری ترکیه باید خارج از ساعات درسی روی پروژه‌های خود کار کنند و صرفا حضور کامل در کلاس‌ها کافی نیست.

حتما بخوانید:

شرایط تحصیل در رشته معماری در ترکیه

داشتن مدرک دیپلم و پیش‌دانشگاهی یکی از شروط لازم برای تحصیل رشته معماری در ترکیه در مقطع کارشناسی است. تسلط به زبان ترکی یا انگلیسی از نکات مهم و مثبت برای پذیرش در این رشته محسوب می‌شود. بعضی از دانشگاه‌ها برای دانشجویانی که تسلط به زبان ندارند دوره‌های فشرده یک ساله برای آمادگی زبان برگزار می‌کنند. آزمون‌های آیلتس و تافل در بسیاری از دانشگاه‌ها معتبر هستند. حداقل نمره برای آیلتس به طور کلی 5/6 در نظر گرفته می‌شود. برای تافل حداقل نمره باید 80 باشد.

بعضی از دانشگاه‌ها هم آزمون مخصوصی برای تشخیص سطح تسلط دانشجو به زبان ترکی برگزار می‌کنند. معیار و آزمون اصلی برای پذیرش در دانشگاه و تحصیل در ترکیه آزمون YOS یا SAT است که در دانشگاه‌ها به‌ طور مستقل برگزار می‌شود. آزمون YOS برای متقاضیانی که به زبان ترکی می‌خواهند ادامه تحصیل دهند و آزمون SAT برای متقاضیان تحصیل به زبان انگلیسی برگزار می‌شود. شرایط پذیرش به ‌طور کلی در دانشگاه‌های مختلف متفاوت هست. بنابراین، بهترین راه این است که قبل از اقدام به ارسال درخواست شرایط دانشگاه مدنظر خود را مطالعه کنید. موسسه مهاجر دانش به‌ روزترین اطلاعات را در خدمت شما قرار می‌دهد تا بتوانید از آنها استفاده کنید.

مقاطع مختلف تحصیل در رشته معماری در ترکیه

دانشگاه‌های متنوعی در ترکیه رشته معماری را در مقاطع مختلف ارائه می‌کنند. کاردانی، کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری مقاطع مختلف این رشته هستند. در ادامه مطلب، با این دوره‌ها به‌ طور خلاصه آشنا می‌شوید.

دوره کاردانی

افرادی که در آزمون ورودی دانشگاه‌ها نمره متوسط کسب کنند می‌توانند وارد این دوره شوند که حدود 2 تا 3 سال طول می‌کشد. به این دوره AA یا Associates degree گفته و معادل کاردانی محسوب می‌شود.

دوره کارشناسی

دوره لیسانس یا کارشناسی معماری حدود 4 سال و 8 ترم است. در تحصیل رشته معماری در ترکیه نوع دوره آموزشی کاربردی است که بر پایه پروژه‌های ساختمانی و طراحی تنظیم شده است. سرفصل‌های این دوره شامل مواد ذیل هستند:

  • فیزیک ساختمان
  • تحلیل ساختاری
  • علم مصالح ساختمانی
  • شیمی ساختمان
  • نظریه ساختاری
  • مهندسی بهداشت
  • تکنولوژی گرمایش
  • مهندسی برق
  • ساخت و ساز بتنی
  • ساخت چوب
  • ساخت و ساز فولادی

کارشناسی ارشد

طول این دوره دو تا سه سال است و حدود 64 واحد درسی دارد. برای تحصیل در این مقطع باید مدرک کارشناسی داشته باشید. در صورتی که مدرک کارشناسی شما مرتبط باشد وارد دوره دو ساله MA Arch II می‌شوید. اگر مدرک کارشناسی مرتبط نداشته باشید باید دوره علوم پایه معماری را بگذرانید و وارد دوره سه ساله MA Arch I شوید. در پایان هر دو نوع دوره باید پایان‌نامه خود را ارائه کنید.

دکتری معماری

برنامه دکتری در ترکیه مشابه سیستم آموزش عالی اروپا ارائه می‌شود و طول دوره آن 4 ساله است. برای ورود به این دوره باید مدرک کارشناسی ‌ارشد معماری داشته باشید. در پایان این دوره با ارائه رساله دکتری فارغ‌التحصیل خواهید شد.

مدارک مورد نیاز دانشجویان بین‌الملل برای تحصیل در رشته معماری ترکیه

هر دانشگاهی متناسب با سیاست‌ها و معیارهای پذیرش خود ممکن است مدارک متفاوتی را درخواست کند. اما به ‌طور کلی برای تحصیل رشته معماری در ترکیه در هر مقطعی لازم است مدارک دوره قبلی خود را ارائه کنید. مدرک دیپلم و پیش‌دانشگاهی برای دوره کارشناسی، مدرک کارشناسی برای ورود به کارشناسی ارشد و مدرک کارشناسی ارشد برای ورود به دوره دکتری نیاز است.

تحصیل رشته معماری در ترکیه

همچنین، ریز نمرات یا کارنامه تمامی این دوره‌ها به همراه نمونه کار یا پروژه‌های عملی نیز باید ارائه شود. سایر مدارک عمومی مورد نیاز شامل مواد ذیل هستند:

  • پاسپورت معتبر
  • مدرک زبان
  • عکس
  • توصیه ‌نامه
  • انگیزه ‌نامه
  • فرم درخواست پذیرش

دانشگاه‌ها و کالج‌ها برای تحصیل معماری در ترکیه

همانطور که اشاره کردیم دانشگاه‌های پیشروی متنوعی رشته معماری را در ترکیه ارائه می‌کنند. دانشجویان امکان تحصیل به هر دو زبان ترکی و انگلیسی را در ترکیه دارند اما تسلط به زبان ترکی گزینه‌های بهتر و بیشتری پیش روی متقاضیان قرار می‌دهد. در ادامه چند دانشگاه‌ برتر که رشته معماری را ارائه می‌کنند معرفی می‌کنیم.

این دانشگاه دولتی و فنی در آنکارا پایتخت ترکیه قرار دارد که رتبه 35 در آسیا و رتبه 200 در سطح  جهانی اخذ کرده است.

  • دانشگاه فنی استانبول Istanbul Technical University

دانشگاه فنی استانبول در مسابقات آکادمیک بین‌المللی جایگاه برجسته‌ای دارد. این دانشگاه  دولتی بوده و رتبه 68 در آسیا و 344 در جهان را کسب کرده است.

  • دانشگاه فنی ییلدز Yildiz Technical University

یکی از دانشگاه‌های قدیمی و دولتی ترکیه واقع در استانبول است که رتبه آن در آسیا 97 و در جهان 473 است.

  • دانشگاه بیلکنت Bilkent University

دانشگاه بیلکنت یکی از بهترین دانشگاه‌های خصوصی و غیرانتفاعی ترکیه محسوب می‌شود که در شهر آنکارا قرار دارد و رتبه 111 در آسیا و 533 جهان را اخذ کرده است.

این دانشگاه محلی و دولتی واقع در شهر آنکارا بوده در آسیا رتبه 116 و در جهان در رتبه 548 را از آن خود کرده است.

بهترین دانشگاه‌های ترکیه برای تحصیل در رشته معماری به زبان انگلیسی

بالاتر اشاره کردیم که تحصیل رشته معماری در ترکیه در دانشگاه‌های مختلف به زبان انگلیسی امکان‌پذیر است. اغلب این دانشگاه‌ها خصوصی هستند اما بعضی از دانشگاه‌های دولتی هم برنامه انگلیسی ارائه می‌کنند. این گزینه به دانشجویان بین‌المللی این امکان را می‌دهد که بدون دغدغه تسلط به زبان ترکی به ادامه تحصیل بپردازند. از جمله دانشگاه‌هایی که رشته معماری را به زبان انگلیسی ارائه می‌کنند، می‌توان به این موارد اشاره کرد:

اخذ اقامت برای تحصیل در رشته معماری در ترکیه

برای اخذ ویزای تحصیلی ترکیه قبل از همه‌ چیز لازم است از یکی از دانشگاه‌های ترکیه پذیرش بگیرید. برای این منظور باید بعد از انتخاب دانشگاه مدنظر و آماده کردن مدارک مورد نیاز درخواست خود را ارسال کنید. دانشگاه پس از بررسی مدارک شما و کسب نمره قبولی در آزمون ورودی شما را پذیرش خواهد کرد. با ارائه نامه پذیرش و مدارک خود به سفارت و کنسولگری ترکیه می‌توانید ویزا گرفته به ترکیه سفر کنید. پس از ورود به کشور ترکیه و ثبت‌نام در دانشگاه باید به مراکز مربوطه مراجعه کنید و ویزای تحصیلی خود را دریافت کنید.

هزینه تحصیل رشته معماری در ترکیه

به‌ طور عمده و در مقایسه با سایر کشورها هزینه تحصیل در ترکیه در دانشگاه دولتی یا خصوصی بر‌اساس تخصص تعیین می‌شود. ترکیه با هزینه‌های کم و کیفیت آموزشی بالا می‌تواند گزینه خوبی برای تحصیل دانشجویان باشد. تحصیل رشته معماری در ترکیه  به زبان ترکی و در دانشگاه‌های دولتی به مراتب ارزان‌تر از سایر کشورها است. همچنین، به دانشجویان بین الملل بورسیه تحصیلی اختصاص داده می‌شود تا بتوانند به صورت ارزان قیمت به تحصیل در ترکیه بپردازند. متوسط شهریه معماری در دانشگاه‌های دولتی ترکیه حدود 900 دلار در سال است. این هزینه در دانشگاه خصوصی ترکیه به حدود 10000  دلار در سال می‌رسد.

بورسیه‌های رشته معماری در ترکیه

دولت و بعضی از دانشگاه‌های ترکیه به دانشجویان بین‌الملل بورسیه تحصیلی اختصاص می‌دهند که در مقایسه با کشورهای دیگر بسیار مناسب است. بورسیه‌ تحصیلی ترکیه عموما به افرادی تعلق می‌گیرد که شایستگی تحصیلی داشته باشند. این بورسیه‌ها در کلیه مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری ارائه می‌شود. شرط سنی و معدل از شرایط مهم اخذ بورسیه به‌ شمار می‌روند. داشتن رزومه و پورتفولیوی حرفه‌ای نیز در دریافت بورسیه بسیار تاثیرگذار هستند. هزینه‌های تحصیل متناسب با بورسیه‌ای که دریافت می‌کنید ممکن است تا نود درصد کاهش یابد و در بعضی مواقع به ‌طور کامل رایگان شود.

فرصت‌های شغلی برای دانشجویان معماری در ترکیه

فارغ‌التحصیلان معماری می‌توانند در شرکت‌های ساختمانی، دفاتر معماری، شرکت‌های مشاوره معماری و سازمان‌های بازرسی ساختمان فعالیت کنند. علاوه ‌بر ‌این، آنها می‌توانند برای دولت، تولیدکنندگان مبلمان یا شرکت‌های طراحی کار کنند. حتی فارغ التحصیلان می‌توانند پس از تحصیل رشته معماری در ترکیه شرکت خود را راه‌اندازی کنند یا به‌ عنوان مشاور به شکل مستقل روی پروژه‌ها کار کنید. فارغ‌التحصیلان رشته معماری در ترکیه شانس اشتغال در بازارهای جهانی را هم دارند. بنابراین، معماری مدرکی با فرصت‌های شغلی متنوع است. از جمله بهترین مشاغل معماری با حقوق بالا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • معمار حفاظت تاریخی
  • برنامه‌ریز شهری
  • معمار منظر
  • معمار مقاوم سازی
  • معمار صنعتی
  • مدیر پروژه معماری
  • مورخ معماری
  • معمار تجاری

درآمد مهندسین معماری در کشور ترکیه

همانطور که اشاره شد فارغ‌التحصیلان رشته معماری از فرصت‌های شغلی متنوعی برخوردار هستند و می‌توانند متناسب با علایق خود در زمینه‌های مختلف فعالیت کنند. درآمد شاغلان این رشته هم جز درآمدهای قابل‌ توجه و بالا دسته ‌بندی می‌شود. درآمد برخی از گرایش‌ها ممکن است بیشتر از سایرین باشد، اما در نهایت همه‌ چیز بستگی به سخت‌کوشی، پشتکار، مهارت و کیفیت کار شخص دارد. درآمد ماهیانه معماران به ‌طور متوسط حدود 168 لیر، طراحان داخلی 114 لیر، معمار منظر 146 لیر و مدیر معمار 128 لیر است.

سوالات متداول

آیا می‌توانم در ترکیه به زبان انگلیسی رشته معماری را تحصیل کنم؟

بله دانشگاه‌های بسیاری هستند که این رشته درسی را به زبان انگلیسی ارائه می‌کنند.

شرایط تحصیل رشته معماری در ترکیه چیست؟

برای تحصیل رشته معماری در ترکیه حداقل باید مدرک دیپلم یا پیش‌دانشگاهی را داشته باشید. برای اطلاع از سایر شرایط این مقاله را مطالعه فرمایید.

تحصیل رشته معماری در ترکیه چقدر هزینه دارد ؟

با توجه به دانشگاه و مقطعی که برای تحصیل انتخاب می‌کنید هزینه‌های متفاوتی وجود دارد. در دانشگاه‌های دولتی حدود 900 دلار و در دانشگاه‌های خصوصی حدود 10000 دلار در سال شهریه پرداخت می‌شود.

آیا امکان تحصیل رایگان وجود دارد؟

در صورتی که موفق به اخذ بورسیه تحصیلی شوید هزینه‌های شما بسیار کاهش می‌یابد و گاهی ممکن است رایگان شود.

سخن پایانی

معماری یکی از رشته‌های جذاب و پردرآمد است که علاوه‌ بر مهندسی شامل هنر طراحی هم می‌شود. کشور ترکیه با داشتن فضاهای سنتی و مدرن یکی از الهام‌بخش‌ترین کشورها برای تحصیل رشته معماری است. اگر قصد مهاجرت تحصیلی دارید و علاقه‌مند به مباحث مهندسی و طراحی هستید پیشنهاد ما به شما تحصیل رشته معماری در ترکیه است.

با تحصیل در این رشته می‌توانید ضمن بهره‌مندی از کیفیت بالا و جهانی دانشگاه‌های ترکیه با دانشگاه‌های سایر کشورها ارتباط داشته و جذب بازار کار جهانی شوید. در این مقاله نکات مهم درباره تحصیل این رشته در ترکیه را بررسی کردیم. با مطالعه این مطلب و بررسی آن می‌توانید برای اخذ پذیرش اقدام کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره می‌توانید با ما در موسسه مهاجر دانش تماس بگیرید یا فرم مشاوره رایگان را تکمیل و ارسال کنید. همکاران ما در این مجموعه در اسرع وقت پاسخگوی تمامی سوالات شما خواهند بود.

5/5 - (2 امتیاز)