اگر برای تحصیل در ترکیه سر در گم هستید و نمی دانید که کدام راه رو برای ورود به دانشگاه انتخاب کنید، ما کنار شما هستیم تا به تمامی سوال های شما پاسخ داده و از اولین قدم تا آخرین گام همراه شما باشیم، کشور ترکیه به عنوان یکی از کشورهای همسایه و محبوب ما با داشتن بیش از پانصد هزار ایرانی مقیم و هم چنین با دارا بودن جغرافیای زیبا، غنای تاریخی و داشتن امکانات لازم برای یک زندگی با کیفیت به عنوان یک مقصد بسیار ایده آل برای مهاجرت و زندگی تبدیل شده است، هم چنین این کشور به عنوان یکی از قطب های قوی و با کیفیت بالای آموزش عالی در منطقه شناخته شده است که با دارا بودن بیش از چهار صد هزار دانشجوی بین المللی در دانشگاه ها می تواند انتخاب مناسبی برای دانشجوهای خارجی به خصوص دانشجوهای ایرانی باشد، در اینجا به بعضی از مزایای تحصیل در ترکیه پرداختیم:

  • تحصیل و فرصت های شغلی: این کشور مجهز به دانشگاه ها و موسسات آموزشی مختلف است. هم چنین به دانشجویان امکان استفاده از بورسیه تحصیلی ترکیه را می دهد، مهاجران به انواع برنامه های آموزشی و فرصت های تحصیلی دسترسی دارند.
  • هم چنین دانشگاه ها به دانشجویان خود امکان استفاده از برنامه ی اراسموس و هم چنین بعضی از دانشگاه ها امکان اخذ ماوی دیپلما می دهند
  • در عین حال، ترکیه فرصت های شغلی در بخش های مختلف ارائه می دهد و می تواند فرصت های شغلی برای مهاجران فراهم کند.
  • غنای فرهنگیی، ترکیه به خاطر میراث غنی تاریخی و فرهنگی خود شناخته شده است. سنت ها، غذاها، جشنواره ها و سبک زندگی در مناطق مختلف، تجربه فرهنگی جدید و غنی را برای مهاجران ارائه می دهد.
  • زندگی اجتماعی: مردم ترکیه خون گرم و مهمان نواز هستند. مهاجران می توانند در فعالیت های اجتماعی مختلف شرکت کنند و بخشی از جامعه ترکیه شوند.

اکنون قصد داریم شما را با روش های پرطرفدار تحصیل در ترکیه و آزمون های ورودی دانشگاه ها و هم چنین بورسیه ی تحصیلی ترکیه آشنا کنیم.

آزمون یوس چیست و شامل چه مواردی است؟

YÖS آزمونی برای دانشجویان خارجی است که می خواهند در دانشگاه های ترکیه تحصیل کنند، هر ساله هزاران دانشجو از ملیت های مختلف در ترکیه در این آزمون شرکت می کنند. دانشگاه ها در وب سایت رسمی خود جزئیات امتحان YÖS خود را اطلاع رسانی می کنند، دانشجویان خارجی با توجه به نتایج آزمون YÖS می توانند برای ورود به دانشگاه های ترکیه اقدام کنند و در صورت کسب نمره ی کافی حق ثبت نام در دانشگاه ها یا حتی دریافت مزایای بورسیه تحصیلی ترکیه را دارند. آزمون یوس به طور معمول از هشتاد سوال از موارد زیر مطرح می شود:

آزمون اس ای تی (sat) چیست و شامل چه مواردی است؟

SAT یک آزمون ورودی به دانشگاه های بین المللی است. این آزمون که مخفف آزمون استعداد تحصیلی (Educational Aptitude Test) است، برای دانشجویان خارجی که قصد تحصیل در ترکیه یا شانس دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه را نیز دارند، برای ورود به بعضی دانشگاه های خاص برگزار می شود، دانش آموزان سال آخر دبیرستان یا فارغ التحصیلان دبیرستان برای آزمون SAT می توانند درخواست دهند.اما برای موفقیت در آزمون SAT سطح زبان انگلیسی شما باید حداقل سطح متوسط (Upper Intermediate) باشد. آزمون SAT از سه بخش :

  1. خواندن و فهمیدن ( درک مطلب )
  2. نوشتن تحلیلی – دستور زبان ( این قسمت معمولا برای داوطلبان دانشگاه های ترکیه مد نظر گرفته نمی شود دروس ریاضی – هندسه تشکیل شده است
  3. ساعت و 45 دقیقه برای این قسمت در نظر گرفته شده است.

کدام دانشگاه ها با آزمون یوس (YÖS ) و کدام دانشگاه ها با آزمون اس ای تی (sat ) دانشجو می گیرند؟

تقریبا بیشتر دانشگاه های ترکیه از طریق آزمون یوس دانشجو می پذیرند، اما دانشگاه هایی هستند که از طریق آزمون اس ای تی دانشجو می پذیرند، در حال حاضر دانشگاه هایی که با آزمون اس ای تی (sat) برای تحصیل در ترکیه دانشجو می پذیرن عبارتند از:

  1. Orta Doğu Teknik Üniversitesi
  2. Boğaziçi Üniversitesi
  3. Marmara Üniversitesi
  4. İstanbul Üniversitesi
  5. Hacettepe Üniversitesi
  6. İstanbul Teknik Üniversitesi
  7. Gazi Üniversitesi
  8. Yıldız Teknik Üniversitesi
  9. Bahçeşehir Üniversitesi
  10. Koç Üniversitesi
  11. Sabancı Üniversitesi
  12. Uludağ Üniversitesi

در ادامه ی بحث تحصیل در ترکیه این نکته هم باید ذکر کنم در صورتی که موفق به کسب نمره ی بالا از آزمون یوس یا آزمون اس ای تی دانشگاه ها شوید، می توانید شامل حال بورسیه تحصیلی ترکیه برای کمتر شدن شهریه ی برخی از دانشگاه ها شوید .

تاریخ ثبت نام، برگزاری و شرکت در آزمون های یوس (YÖS ) و اس ای تی (sat)

توجه داشته باشید که تقویم ثبت نام و برگزاری آزمون یوس دانشگاه های مختلف با هم متفاوت هست، متقاضی آزمون یوس هر دانشگاه که هستید حتما باید از قبل اطلاعیه ی سایت خود دانشگاه رو بررسی کنید، به طور معمول شروع ثبت نام ها برای آزمون یوس از ماه ژانویه ( ocak در زبان ترکی ) در سایت دانشگاه ها شروع می شود و گاها تا ماه آپریل ( nisan در زبان ترکی ) ادامه خواهد داشت، زمان برگزاری امتحان ها نیز متفاوت است اما به طور معمول از ماه مارچ ( Mart در زبان ترکی ) شروع و گاها تا ماه جولای ( temmuz در زبان ترکی ) این امتحان ها برگزار می شوند. هزینه ی ثبت نام آزمون یوس نیز در دانشگاه ها متفاوت است، با توجه به اینکه داخل کشور ترکیه حوزه امتحانی را انتخاب می کنید یا خارج از کشور ترکیه قیمت ها کمی متفاوت خواهد بود، برای متقاضیان تحصیل در ترکیه آزمون یوس برخی از دانشگاه ها در ایران هم می تواند برگزار شود

امتحان اس ای تی ( sat ) نیز به طور معمول شش بار در سال در ماه های آگوست، اکتبر، نوامبر، دسامبر، مارچ، می و ژوئن برگزار می شود، برای ثبت نام در این آزمون ها معمولا تا یک ماه قبل از برگزاری آزمون ها مهلت خواهید داشت، این آزمون در داخل ترکیه در دوازده مرکز مختلف برگزار میشود، هزینه ی این آزمون هم متفاوت و مقداری از آزمون یوس گران تر می باشد.

مهم ترین منابع آزمون یوس :

  1. Puza yayınları
  2. Metropol yayınları
  3. Tasarı yayınları
  4. Kuark yayınları
  5. Galata yayınları
    مهم ترین منابع آزمون (sat) :
  6. Metropol yayınları
  7. SAT prep plus
  8. SAT study guide premium

سوالات متداول

نتایج آزمون یوس که توسط دانشگاه های ترکیه اعمال می شوند تا کی اعتبار دارد؟

به طور معمول این نتایج تا دو سال و بعضا تا یکسال معتبر است .

آزمون یوس هر دانشگاه فقط برای همان دانشگاه معتبر است؟

نتایج امتحانات فقط در دانشگاه محل برگزاری آزمون معتبره اما استثنا هم وجود دارد، یعنی برخی از دانشگاه ها امتحانات یکدیگر را می پذیرند.

امتحان یوس به چه زبانی برگزار می شود؟ زبان ترکی بلد نیستم و استرس دارم!

برای متقاضیان تحصیل در ترکیه زبان امتحان یوس معمولا به شش زبان ترکی، عربی، انگلیسی، فرانسوی ، آلمانی و روسی برگزار می شود.

سخن پایانی

با توجه به مطالب گفته شده و مطالبی که در ادامه به زودی توسط ما در این زمینه برای شما منتشر خواهد شد متوجه خواهید شد که ترکیه مقصد مناسبی جهت مهاجرت تحصیلی می باشد، هم چنین تقریبا تمامی دانشگاه های این کشور با وجود داشتن برنامه ی اراسموس به شما این امکان را می دهند که قسمتی از تحصیل خود را بتوانید در کشورهای دیگر بگذرانید و تجربه های متفاوتی کسب کنید، هم چنین دانشگاه هایی هستند که به شما مدرک ماوی دیپلما ارائه می دهند که این مدرک تاییدیه مستقیم اتحادیه ی اروپا را دارا می باشد، اگر هنوز هم سؤال یا ابهامی درباره تحصیل در ترکیه یا بورسیه تحصیلی ترکیه دارید، می‌توانید با کارشناسان آموزش دیده ما، ارتباط برقرار کنید تا شما را راهنمایی کنند

5/5 - (1 امتیاز)