روانشناسی مطالعه علمی روان انسان و چگونگی تاثیرپذیری افراد جامعه، فرهنگ و چالش‌های معاصر است. علم وسیع روانشناسی، موضوعات متنوعی را مورد بررسی قرار می‌دهد و سعی می‌کند به سوالاتی قبیل: «آیا رفتارهای انسان و احساسات فقط محصول فرآیندهای مغز است؟ صفات اخلاقی انتسابی هستند یا اکتسابی؟ ماهیت ناخودآگاه انسان چیست؟ چگونه انسان‌ها می‌توانند با شناخت خود، رفتارشان را تغییر دهند؟ و…» پاسخ دهد.

روانشناسی می‌تواند به شما در درک طیف وسیعی از رفتارهای انسانی و همچنین شناسایی و رفع مشکلات سلامت روان کمک کند. دانشجویان روانشناسی کلاس‌های نظری را با تجربه کار عملی و مطالعات موردی در مورد موضوعاتی مانند تروما، اختلالات روانی، اعتیاد، رشد کودک،روش‌های درمانی فعلی و غیره ترکیب می‌کنند.

علم روانشناسی دارای زیرشاخه‌های زیادی است. مانند: روا‌شناسی بالینی، روانشناسی شناختی و ادراکی، روانشناسی رفتاری، روانشناسی عصبی، روانشناسی رشد، روا‌شناسی تربیتی، روا‌شناسی تجربی یا اشکال روا‌شناسی عمقی (با تمرکز بر فرآیندهای ناخودآگاه).

با توجه به این که امروزه به شدت شاهد افزایش عوامل خارجی استرس‌زا و سایر مشکلات و فشارها در زندگی و جامعه هستیم، جای تعجب نیست که افرادی درگیر انواع مشکلات روانی مانند افسردگی، اضطراب، پارانویا یا رفتارهای ضد اجتماعی شوند. اینجاست که روانشناسی و روانشناسان وارد عمل می‌شوند و به ما کمک می‌کنند تا خود را دوباره کشف کنیم، زخم‌های قدیمی را التیام دهیم و رفتارها و الگوهای فکری ناسالم را تغییر دهیم و روانمان را از هرگونه آسیب مخرب دور نگه داریم.

هنگامی که از رشته‌های روانشناسی فارغ‌التحصیل شدید، می‌توانید به مشاغل متنوعی مانند: روان درمانگر، مشاور روانشناسی، روانشناس شغلی، مشاور مدرسه، افسر منابع انسانی، بازی درمانگر، روانشناس قانونی و بسیاری مشاغل دیگر، روی بیاورید و مشغول به کار شوید.

تحصیل روانشناسی در ترکیه

روانشناسی و روانشناسی بالینی جزو زیرشاخه‌های رایج رشته روانشناسی هستند که معمولا دانشجویان بین‌المللی که میخوا‌هند به تحصیل در ترکیه بپردازند، آنها را ترجیح می‌دهند. دانشجویانی که تحصیل روانشناسی در ترکیه را انتخاب می‌کنند، تجارب زیادی را از طریق تمرین و پروژه‌های علمی در بیمارستان‌ها و رو‌به‌رو شدن با بیماران واقعی، به دست می‌آورند و همین موضوع، آنها را واجد شرایط استخدام در بخش‌های روانشناسی می کند.

چرا تحصیل روانشناسی در ترکیه را انتخاب کنیم؟

1. هزینه‌های تحصیل ارزان و مقرون به صرفه است.

همه دانشگاه‌های ترکیه، علی‌الخصوص دانشگاه‌های دولتی بسیار مقرون به صرفه هستند. دانشجویان بین المللی باید در هر سال تحصیلی فقط بین 100 تا 4000 یورو شهریه پرداخت کنند. این هزینه بسیار کمتر از مقدار متوسط شهریه در کشورهایی مانند انگلستان، آمریکا، کانادا، استرالیا یا چین است.

2. هزینه‌های زندگی بسیار پایین است.

تمامی هزینه‌ها در این کشور، از مواد غذایی گرفته تا اجاره خانه و تفریح و سفر، به طرز شگفت‌انگیزی پایین است. شما می‌توانید با بودجه ماهانه بین 400 تا 600 یورو به راحتی در کشور ترکیه زندگی کنید.

3. بورسیه‌های تحصیلی متعددی در دسترس است.

در کشور ترکیه، طیف‌های گسترده‌ای از بورسیه‌ تحصیلی روسیه برای دانشجویان بین‌المللی در دسترس است و همین موضوع است که بسیاری از دانشجویان بین‌المللی را به مهاجرت تحصیلی به روسیه فرا می‌خواند.

4. می‌توانید از تلفیق فرهنگ اروپایی و آسیایی لذت ببرید و آن را مطالعه کنید.

ترکیه به دلیل موقعیت جغرافیایی خود، اغلب به عنوان پلی بین اروپا و آسیا شناخته می‌شود. این ویژگی منحصر به فرد ترکیه، منجر به ایجاد یک محیط چند فرهنگی با سنت‌ها، غذاها و عادات ترکیبی غربی-شرقی شده است. اگر می‌خواهید از هر دو فرهنگ لذت ببرید، ترکیه بهترین پیشنهاد برای شماست.

5. می‌توانید تاریخ باستان و آثار باستانی را کاوش کنید.

برای کسانی که به تاریخ و تمدن‌های قدیمی علاقه‌مند هستند، زندگی و تحصیل در ترکیه مانند یک رویا خواهد بود. بناها و آثار باستانی بسیار دیدنی و جذابی در این کشور وجود دارند که می‌تواند هر کسی را مجذوب خود کند. برخی از این آثار برتر عبارتند از: ویرانه‌های قدرتمند افسس، دره‌های کاپادوکیه، کاخ توپکاپی، صومعه سوملا، کوه نمرود، تئاتر رومی آسپندوس و…

مزایای تحصیل در رشته روانشناسی در ترکیه

تحصیل در رشته روانشناسی در ترکیه مزایای فراوانی دارد. چندین دانشگاه عالی در ترکیه، در حال ارائه برنامه‌های روانشناسی با بالاترین کیفیت هستند. روانشناسان در ترکیه از نرخ اشتغال پذیری نسبتاً خوبی برخوردار هستند و اکثر آنها می‌توانند ظرف یک سال پس از دریافت مدرک تحصیلی، شغل مناسب خود را پیدا کنند. بنابراین، دانشجویان روانشناسی نیازی به نگرانی برای یافتن شغل در ترکیه ندارند. علاوه بر این، اگر می‌خواهید خود را در فرهنگ دیگری غوطه ور کنید که هم به شرق و هم به غرب نزدیک است، ترکیه یک انتخاب فوق‌العاده برای شماست. ترکیه، علاوه بر داشتن تعادل مناسب بین تأثیرات اروپایی و شرقی، همواره در حال توسعه شهرت خود به عنوان یک مقصد تحصیلی عالی است.

مسیرهای شغلی برای رشته روانشناسی

دانشجویان روانشناسی می توانند مسیرهای شغلی مختلفی را انتخاب کنند و در انتخاب کردن شغل محدود نیستند؛ زیرا مسیرهای شغلی فراوانی برای این رشته در ترکیه وجود دارد. رایج ترین این شغل‌ها روانشناس بالینی، روانشناس آموزشی، مشاور راهنما، روانشناس کودک و خانواده، مشاور مواد مخدر و الکل، مشاور شغلی و رهبر پروژه های اجتماعی هستند.

برای روانشناس شدن به چه مهارت‌هایی نیاز داریم؟

مهم ترین مهارت‌هایی که به عنوان یک روانشناس خوب باید داشته باشید را می‌توان به طور خلاصه، به این صورت لیست کرد:

  • تفکر انتقادی
  • توانایی استعلام و تحقیق
  • جمع‌آوری داده‌ها و تحلیل آنها
  • انعطاف‌پذیر بودن و توانایی کار موثر در هر محیطی
  • با حوصله، مداراگر و اخلاق مدار بودن

چگونه بفهمیم برای روانشناس شدن مناسب هستیم؟

اگر می‌خواهید بدانید که آیا شایسته این هستید که یک روانشناس شوید، باید وجود یک سری مشخصات را در شخصیت خود بررسی کنید. این مشخصات عبارتند از: فردی همدل و خوشرو بودن، لذت بردن از حل مشکلات، شنونده خوب بودن و توجه به کوچکترین جزئیات. علاوه بر این، از آنجایی که روانشناسی جزو رشته‌های رقابتی است، به  روحیه صبور و سخت کوشی نیاز دارد. اگر این ویژگی‌ها را دارید، احتمالاً رشته روانشناسی برای شما مناسب است.

چه‌قدر طول می‌کشد تا یک روانشناس شویم؟

برای کسب مدرک کارشناسی روانشناسی در ترکیه، چهار سال زمان لازم دارید؛ در حالی که دوره کارشناسی ارشد فقط دو سال طول می‌کشد.

بهترین دانشگاه‌های ترکیه برای تحصیل روانشناسی

1. دانشگاه کوچ:

دانشکده روانشناسی این دانشگاه متشکل از معتبرترین محققان ارشد ترکیه و دکترای موسسات تحقیقاتی نخبه در سراسر جهان است. اکثر اعضای هیئت علمی این دانشگاه دارای مدرک دکترا از دانشگاه‌های سطح بالای جهان هستند.

2. دانشگاه باهچه شهیر:

این دانشگاه در سطح منطقه و کشور، در ارتقاء دانش، جزو دانشگاه‌های پیشرو است. هدف دانشگاه باهچه شهیر تربیت دانشجویانی است که متعهد به ترویج احترام به حقوق دیگران هستند، تفاوت‌های انسانی را در نظر می‌گیرند و قدردان تفاوت‌های انسانی و بیان سازنده ایده‌ها هستند.

3. دانشگاه حاجت تپه:

دانشگاه حاجت تپه، یک دانشگاه پژوهش محور و متعهد به ارتقای تعالی در آموزش در راستای ارزش‌های جهانی است. هدف این دانشگاه پرورش دانشجویان، به عنوان افرادی ماهر و دقیق در همه زمینه های علمی، فناوری و هنر است.

4. دانشگاه بیلگی استانبول:

دانشگاه بیلگی استانبول، یک دانشگاه متعهد به کمک به علم، تولیدات هنری و توسعه فناوری است. این دانشگاه در راستای آموزش افرادی که مهارت‌های تحقیق و حل مسئله آنها در فضای آزاداندیشی و آگاهی از مسئولیت اجتماعی توسعه یافته است و شایستگی‌های آنها مطابق با استانداردهای بین المللی است، می‌کوشد.

5. دانشگاه اوکان استانبول:

هدف این دانشگاه تبدیل شدن به دانشگاهی بزرگ در سطح جهانی است که با ارائه آموزش با بالاترین استانداردها، به بهبود کشور و زندگی تجاری دانشجویان، کمک می‌کند. دانشگاه اوکان استانبول دانشجویان خود را برای ورود به عرصه تجارت مدرن آماده می‌کند و اطمینان حاصل می‌کند که ایا آنها برای رقابت داخلی و یا خارجی آماده هستند یا خیر.

6. دانشگاه صباح الدین زعیم استانبول:

دانشگاه صباح الدین زعیم، توسط دانشمندان واجد شرایط برای ارائه آموزش با کیفیت، با هدف کمک به توسعه جامعه تاسیس شد. نقاط قوت این دانشگاه عمدتاً در حوزه علوم اجتماعی و علوم انسانی است و قصد دارد یکی از دانشگاه‌های برجسته و جامع جهان باشد.

محبوب‌ترین دانشگاه‌های روانشناسی از نظر دانشجویان بین‌المللی

1. روانشناسی در دانشگاه کوچ:

هدف دوره روانشناسی در دانشگاه کوک، تولید تحقیقات نظری و کاربردی و تدریس با کیفیتی است که استانداردهای آکادمیک ملی و بین‌المللی را برآورده کند و به موضوعاتی بپردازد که مربوط به توسعه ملی و انسانی است. برنامه شناختی در روانشناسی به دانشجویان پیشینه پیشرفته در شناخت، بررسی فرآیندهای ذهنی مانند یادگیری، ادراک، توجه، حافظه، تصمیم گیری و زبان را با گزینه تخصصی در علوم اعصاب شناختی و یا رفتاری ارائه می‌دهد.

2. راهنمایی و مشاوره در دانشگاه باغچه شهر:

رشته راهنمایی و مشاوره که یکی از زیرشاخه‌های روانشناسی است، در این دانشگاه شامل آمار توصیفی، احتمال پایه، توزیع احتمال، نمونه گیری و تخمین، آزمون فرضیه های آماری، رگرسیون و… است و جزو رشته‌های محبوب دانشجویان بین‌المللی محسوب می‌شود.

3. روانشناسی در دانشگاه بیلگی استانبول:

روانشناسی در دانشگاه بیلگی استانبول یک رشته پویا و گسترده است که شامل تحقیقات علمی و کاربردهای حرفه‌ای می شود. از یک طرف، هدف آن درک این است که مردم چگونه رشد می‌کنند، فکر می‌کنند، یاد می‌گیرند، احساس می‌کنند و با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. از سوی دیگر، هدف این رشته کمک به حل مشکلاتی است که ممکن است در زندگی شخصی، گروهی و سازمانی ایجاد شود.

4. روانشناسی در دانشگاه کادیر هاس:

هدف اصلی دوره روانشناسی در دانشگاه کادیر هاس، کمک به دانشجویان برای کسب دانش و مهارت‌های نظری و عملی در زمینه روانشناسی است.

5. روانشناسی در دانشگاه یِدی‌تپه:

برنامه روانشناسی‌ای که توسط دانشگاه یدی‌تپه طراحی شده است، به دانشجویان دیدگاهی علمی، پیشینه‌ای قوی در روانشناسی و مهارت‌های تحقیقاتی اساسی اعطا می‌کند که آنها را قادر می سازد مطالعات بیشتری را دنبال کنند یا در زمینه های مختلف کار کنند و به تحقیق و پژوهش بپردازند.

6. روانشناسی در دانشگاه آلتینباس استانبول:

هدف این دانشگاه، این است که در زمینه برنامه‌های روانشناسی در جهان پیشگام باشد و از طریق سیستم آموزشی قدرتمند خود، رشد روانشناسی را به عنوان یک علم از طریق تحقیقات علمی خود تقویت کند و فارغ التحصیلانی را وارد جامعه کند که بهترین عملکرد را در هر زمینه‌ای ارائه دهند.

7. روانشناسی بالینی در دانشگاه بیلگی استانبول:

هدف این برنامه آموزشی تربیت متخصصانی است که هم به دانش نظری و هم مهارت‌های عملی مورد نیاز برای عملکرد به عنوان یک روانشناس بالینی مجهز باشند، اخلاق عالی‌ای داشته باشند و از لحاظ اجتماعی بسیار مسئولیت‌پذیر باشند.

شرایط پذیرش در رشته روانشناسی در ترکیه

برای گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های ترکیه باید آزمون YÖS (آزمونی برای دانشجویان خارجی) یا SAT شرکت کنید و نتایج آزمون را به همراه مدرک دیپلم و ریزنمرات دبیرستان برای دانشگاه مورد نظرتان ارسال کنید. حداقل امتیاز مورد نیاز در آزمون YÖS می تواند بسته به دانشگاهی که برای پذیرش آن اقدام می‌کنید، متفاوت باشد. علاوه بر این، اگر نمره تافل کافی داشته باشید، می توانید سال آمادگی را در ترکیه رد کنید.

راه‌های مفید برای اطمینان از واجد شرایط بودن برای دانشگاه‌های ترکیه

1. در دوره‌های آمادگی شرکت کنید.

 این نوع دوره‌ها به دانشجویان جویای مدرک امکان می‌دهد تا قبل از شروع دوره کارشناسی ارشد یا سایر برنامه‌های تحصیلات تکمیلی، مهارت آموزشی بیشتری کسب کنند. برای اطمینان از اینکه واجد شرایط هستید، یک دوره پایه یا آمادگی که به شما امکان می‌دهد در برنامه تحصیلی انتخابی خود تحصیل کنید را امتحان کنید.

2. زبان انگلیسی خود را از طریق دوره آمادگی زبان انگلیسی قوی‌تر کنید.

اگر در یک برنامه تحصیلی در ترکیه شرکت می‌کنید، باید ثابت کنید که دارای مهارت‌های زبانی کافی برای شرکت در کلاس‌ها و درک سخنرانی‌ها هستید و می‌توانید به خوبی با محیط ارتباط بگیرید. این دوره‌ها همچنین شما را برای آزمون‌های زبان انگلیسی‌ای که در دانشگاه برگزار می‌شود، آماده می‌کند.

آزمون‌های زبان انگلیسی

برای درخواست تحصیل در ترکیه، باید مدرکی را به دانشگاه مورد نظرتان ارائه دهید که تایید کند شما از مهارت‌های زبانی کافی برای ارتباط گرفتن و تحصیل به زبان انگلیسی، برخوردار هستید.

مدارکی که عموما توسط همه دانشگاه‌های ترکیه پذیرفته می‌شوند عبارتند از:

  • PTE
  • آیلتس
  • تافل
  • C1 Advanced or C2 Proficiency

با این حال، همیشه باید وبسایت دانشگاه مورد نظرتان را به خوبی بررسی کنید تا بفهمید کدام مدرک‌ها را می‌پذیرند.

هزینه تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه

مانند همه کشورهای جهان، ترکیه نیز دارای دانشگاه‌های دولتی و خصوصی زیادی است. بسته به سطح تحصیلات و دانشگاه انتخابی‌تان، هزینه‌های تحصیل می‌تواند به طرز چشم گیری متفاوت باشد. اما به طور کلی، هزینه دانشگاه‌های دولتی بین 100 الی 4000 یورو در سال، و هزینه دانشگاه‌های خصوصی از 4000 الی 20000 و حتی بیشتر، متغیر است.

 موسسه مهاجرتی مهاجر دانش

ترکیه، کشوری که بهترین دانشگاه‌ها و جذاب‌ترین بورسیه‌های تحصیلی را برای دانشجویان بین‌المللی از جمله ایرانی‌ها فراهم کرده است، خواهان زیادی نیز دارد و اخذ پذیرش از دانشگاه‌های آن کار ساده‌ای نیست.

ما، موسسه مهاجرتی مهاجردانش برای ارائه‌ی انواع کمک‌ها در زمینه‌ی مهاجرت تحصیلی به ترکیه در کنار شما خواهیم بود. موسسه‌ی ما متشکل از بهترین دانش‌آموختگان و متخصصان دانشگاه‌های ایران، ترکیه و روسیه است. این متخصصان، با تمام دانش و مهارت خود در مهاجرت تحصیلی، به متقاضیان مختلف که تمایل به مهاجرت تحصیلی به ترکیه را دارند، کمک می‌کند تا به هدف خود، یعنی اخذ پذیرش و اقامت دائم این کشور دست پیدا کنند.

5/5 - (1 امتیاز)