سیستم آموزشی روسیه شهرت بسیار بالایی در سطح جهانی دارد از این رو، دانشجویان و دانش‌آموزان بین‌المللی زیادی هر ساله برای تحصیل به روسیه مهاجرت می‌کنند. دانشگاه‌های روسیه در زمینه‌های مختلف از جمله فیزیک، مهندسی، پزشکی و علوم انسانی در بین دانشگاه‌های جهانی رتبه خوبی کسب کرده است. نظام آموزشی در روسیه که توسط وزارت آموزش و پرورش روسیه اداره می‌شود، بسیار پیشرفته بوده و ارائه‌دهنده مراحل آموزش ابتدایی، متوسطه و تحصیلات تکمیلی است.

در روسیه آموزش در مدارس برای همگان رایگان است اگرچه کیفیت آموزش ممکن است در شهرها و مدارس مختلف متفاوت باشد. در این مقاله به بررسی سیستم نظام آموزشی در روسیه خواهیم پرداخت. مؤسسه مهاجردانش با سال‌ها تجربه درخشان در زمینه مهاجرت به شما در انتخاب مسیر مهاجرت تحصیلی‌تان کمک می‌کند. تا پایان مقاله همراه ما باشید.

آشنایی با نظام آموزشی روسیه

سیستم آموزشی روسیه تحت نظر دولت تنظیم و اجرا می‌شود. مدارس دولتی روسیه برای همه رایگان است. اما بسته به شهر و مدرسه کیفیت آموزش ارائه شده در مدارس دولتی روسیه ممکن است بسیار متفاوت باشد. بنابراین، باید توجه داشته باشید که کدام مدرسه بهترین گزینه برای فرزندتان است.

در روسیه مدارس خصوصی زیادی وجود دارد که برخی از آن‌ها بین‌المللی هستند و به کودکان از ملیت‌های مختلف خدمات ارائه می‌دهند. این مدارس در میان مهاجران بسیار محبوب بوده و محیطی چندفرهنگی را برای کودکان فراهم می‌کنند. اگرچه این مدارس بین‌المللی اغلب شهریه‌های بسیار بالایی دریافت می‌کنند و متقاضیان بسیاری دارند که ممکن است شما در صف‌های انتظار طولانی بمانید، مگر اینکه خیلی زود برای این مدارس درخواست دهید و تمکن مالی کافی داشته باشید.

سیستم پیش‌دبستانی در روسیه

تحصیل رسمی در روسیه از شش سالگی و با مدرسه دبستان شروع می‌شود اما با این حال، بسیاری از خانواده‌ها کودکان خود را به مراکز مهدکودک یا پیش‌دبستانی می‌فرستند تا آن‌ها را برای مدرسه آماده کنند. کودکان از سن دو سال و نیم می‌توانند به پیش‌دبستانی بروند. حتی برخی از مراکز پیش‌دبستانی کودکان را از 18 ماهگی می‌پذیرند.

اگر بخواهید فرزندتان در یک محیط روسی رشد پیدا کند، می‌توانید او را در یک پیش‌دبستانی زیرنظر شهرداری ثبت‌نام کنید. اما صف انتظار این پیش‌دبستانی‌ها بسیار طولانی است. سیستم‌ آموزشی پیش‌دبستانی‌های بین‌المللی یا انگلیسی است یا آمریکایی.

اکثر پیش‌دبستانی‌ها در روسیه از ساعت 8:30 صبح شروع به کار می‌کنند و تا 5:00 بعد از ظهر یا 18:00 باز هستند. زبان آموزشی عمدتاً انگلیسی اما برخی آموزش‌ها به زبان روسی است. شمارش، آموزش کلمات، نقاشی، موسیقی و برخی دیگر از کارهای آموزشی جهت آماده کردن کودکان برای رفتن به مدرسه ارائه می‌شود.

سیستم دبستان در روسیه

مدارس ابتدایی تحت نظارت وزارت آموزش روسیه بوده و برای همه کودکان در این کشور اجباری است. دبستان از سن شش یا هفت سالگی شروع شروع شده و به مدت 4 سال ادامه دارد. کودکان در این 4 سال خواندن و نوشتن را فرامی‌گیرند و بر ریاضیات پایه مسلط می‌شوند. در بسیاری از مدارس ابتدایی آموزش زبان‌های خارجه که معمولاً زبان آلمانی یا انگلیسی است شروع می‌‌شود. علاوه بر زبان، دانش‌آموزان دبستانی به موسیقی، ورزش، جغرافیا، تاریخ و مطالعات اجتماعی را فرا می‌گیرند.

مدارس ابتدایی دولتی در روسیه

اگرچه تحصیل در مدارس ابتدایی دولتی در روسیه رایگان است، اما خانواده‌ها باید هزینه کتاب، لباس ورزشی، یونیفرم مدرسه و سایر موارد موردنیاز فرزندانشان را بپردازند. قابل ذکر است، بسته به محل زندگی شما، کیفیت آموزشی مدارس متفاوت است. مثلاً در شهرهای بزرگ مانند مسکو، سنت‎پترزبورگ و یکاترینبورگ، استاندارد آموزش بالاتر از شهرهای کوچک و یا مناطق روستایی است.

مدارس ابتدایی خصوصی در روسیه

اگر بخواهید فرزندتان در یک محیط آموزشی باکیفیت‌تر تحصیل کند، می‌بایست او را در یک مدرسه خصوصی ثبت‌نام کنید اما همانطور که می‌دانید هزینه تحصیل در مدارس خصوصی بالاست. اگرچه بسته به مدرسه و محل زندگی هزینه این مدارس متفاوت است اما در هر صورت هزینه بسیاری باید پرداخت شود. اغلب خانواده‌های مهاجر ترجیح می‌دهند تحصیلاتی که فرزندانشان دریافت می‌کنند حتی‌الامکان با تحصیلات کشور خودشان هماهنگ باشد به همین‌خاطر معمولاً آن‌ها را در مدارس بین‌المللی ثبت‌نام می‌کنند.

سیستم مدارس متوسطه و دبیرستان در روسیه

تحصیل در مقطع دبیرستان در روسیه دو بخش دارد. بخش اول آموزش عمومی دروس پایه است که چهار سال به‌طول می‌انجامد و با یک آزمون به پایان می‌رسد. دانش‌آموزانی که در این آزمون نمرات مطلوبی کسب کرده باشند می‌توانند به بخش دوم راه پیدا کنند و به تحصیلات عمومی متوسطه خود که دوس سال به‌طول می‌انجامد ادامه دهند و با آزمون یکپارچه دولتی (EGE) آن را پایان دهند. سایر دانش‌آموزان می‌توانند آن دو سال را در مدارس فنی‌حرفه‌ای بگذرانند.

مدارس متوسطه دولتی در روسیه

مدارس متوسطه  همچون مدارس دبستان دولتی در روسیه رایگان هستند و کیفیت آموزش در دبیرستان‌ها بسته به مدرسه و محل تحصیل ممکن است متفاوت باشد.  همه کودکان باید تا سن 15 سالگی به مدرسه بروند. دروسی که در مقطع متوسطه تدریس می‌شود شامل زبان روسی، ادبیات، یک زبان خارجی، ریاضیات، فناوری اطلاعات، تاریخ، مطالعات اجتماعی، جغرافیا، فیزیک، زیست‌شناسی، شیمی، موسیقی، هنر، طراحی و فناوری و تربیت‌بدنی است.

با شرکت در آزمون پایه ایالتی این دوره پایان می‌یابد. پس از این آزمون، دانش‌آموزان می‌توانند یا به تحصیل ادامه دهند و در یک آزمون سراسری استانی شرکت کنند یا به یک مدرسه فنی‌حرفه‌ای بروند و یا کلاً ترک تحصیل کنند.

مدارس متوسطه خصوصی در روسیه

در شهرهای مسکو و سن‌پترزبورگ مدارس خصوصی زیادی وجود دارد. استانداردهای آموزشی این مدارس معمولاً نسبت به مدارس متوسطه دولتی بالاتر است، اما به همان نسبت هم تحصیل در این مدارس هزینه‌بردار است. مدارس متوسطه خصوصی نیز بسته به محدوده مکانی، هزینه‌های متفاوتی را از دانش‌آموزان دریافت می‌کنند. اگر بخواهید فرزندتان به زبان مادری خود تحصیل کند باید او را در یک مدرسه متوسطه بین‌المللی ثبت‌نام کنید. اما باید توجه داشته باشید که اکثر این مدارس در شهر مسکو واقع هستند.

مدارس فنی‌حرفه‌ای در روسیه

مدارس فنی‌حرفه‌ای در روسیه دو نوع هستند: کالج  و مدرسه فنی. در این مدارس دانش‌آموزان می‌توانند خود را برای طیف گسترده‌ای از مشاغل مختلفی از جمله هوانوردی، دامپزشکی، مهندسی و منشی آماده کنند. اگرچه هر دو این مؤسسات ارائه‌دهنده رشته‌های فنی هستند اما دانشجویان می‌توانند آموزش‌های عمیق‌تر و پیشرفته‌تری را در کالج‌ها نسبت به مدارس فنی دریافت کنند.

دو نوع مؤسسه فنی حرفه‌ای در روسه وجود دارد:

  • آموزشگاه‌های حرفه‌ای
  • لیسه حرفه‌ای

آموزشگاه‌های حرفه‌ای

این مؤسسات ارائه‌دهنده آموزش حرفه‌ای مقدماتی هستند. برنامه‌های آموزشی که این مؤسسات ارائه می‌دهند برای دستیابی به مشاغل فنی و تخصصی است. بازه زمانی برنامه‌های آموزشی این مؤسسات بین 1 تا 2.5 سال است. دانش‌آموزان پس از گذراندن آزمون‌های نهایی دولتی این دوره، دیپلم فنی‌حرفه‌ای دریافت کرده و می‌توانند کار در یک حرفه را شروع کنند.

لیسه حرفه‌ای (Professionalnye Litsei)

دانش‌آموزان پس از گذراندن آزمون نهایی دولتی یک لیسه حرفه‌ای، دیپلمی دریافت می‌کنند که بر اساس آن می‌تانند کار خود را در یک زمینه فنی شروع کنند. این مدرک همچنین نشان از آن دارد که این دانش‌آموزان تحصیلات عمومی متوسطه خود را به‌طور کامل به‌اتمام رسانده‌اند. این نوع دیپلم امکان تحصیل در موسسات آموزش عالی سطح دانشگاه را برای دارندگان آن فراهم می‌کند. طول دوره‌ها در این مؤسسه 3 سال است.

سیستم آموزش عالی در روسیه

دانشگاه‌های روسیه براساس یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌های آموزشی در جهان اداره می‌شوند. روسیه دارای 776 موسسه آموزش عالی در 82 منطقه است و همین تنوع و فراوانی به شما کمک می‌کند برنامه تحصیلی مناسب و مطلوب خود را برای تحصیل در روسیه پیدا کنید.

اگرچه سیستم آموزشی کشور روسیه مشابه سیستم آموزش اروپایی است، اما ساختار مدارک تحصیلی روسیه با مدرک تحصیلی سایر کشورهای اروپایی متفاوت است.

دانشجویان پس از تحصیل در مقطع کارشناسی یا پس از به پایان رساندن دوره تخصصی خود پس از اتمام دوره متوسطه، می‌توانند در مقطع کارشناسی ارشد به تحصیل خود ادامه دهند. برنامه‌های مقطع کارشناسی چهار ساله است. مدارک تخصصی پنج ساله است و در رشته‌های فنی آموزش‌های لازم عملی به دانشجویان داده می‌شود. دانشجویان باید در نهایت از پایان‌نامه خود دفاع کرده و امتحانات نهایی را بگذرانند. رشته پزشکی شش سال به‌طول می‌انجامد.

مقطع کارشناسی ارشد یک دوره دو ساله است یک سال از آن به انجام تحقیق، تمرین و آماده‌سازی برای دفاع از پایان‌نامه، اختصاص داده شده است. دانشجویان پس از طی کردن مقطع کارشناسی ارشد می‌توانند در مقطع دکترا تحصیلات خود را ادامه دهند. برای دستیابی به عنوان یک دانشمند در روسیه، دانشجویان باید دو مدرک را در تحصیلات تکمیلی داشته باشند.  مدارک تحصیلی کارشناسی ارشد تنها در دانشگاه‌ها یا مؤسسات علمی ارائه می‌شود. پس از پایان بخش اول تحصیلات تکمیلی، دانشجویان مدرک کاندیدای علوم دریافت می‌کنند.

در بخش دوم تحصیلات تکمیلی، دانشجویان 3 تا 5 سال دیگر را باید صرف تحصیل در مقطع دکترا کنند. مدرک دکترا اغلب در پایان دوره کاری آن‌ها در دانشگاه به دانشجویان داده می‌شود.

لیسانس بین‌المللی (IB) در روسیه

لیسانس بین‌المللی (IB) یک برنامه آموزشی است که در مدارس بین‌المللی به دانشجویان بین سنین سه تا 19 سال ارائه می‌شود. لیسانس بین‌المللی، در بین خانواده‌های مهاجر، به ویژه آن‌هایی مرتباً مجبور به نقل مکان بین کشورهای مختلف هستند، بسیار محبوبیت دارد. مدرک لیسانس بین‌المللی در بیش از 50 مدرسه در روسیه ارائه می‌شود. از این تعداد، زبان تحصیلی 47 مورد از آن‌ها انگلیسی و زبان تحصیلی 11 مورد دیگر روسی و انگلیسی است.

مزایا و معایب تحصیل در روسیه

اگر می‌خواهید در روسیه تحصیلات خود را به انجام برسانید، مطمئناً فردی جاه‌طلب، با اعتماد به نفس، مستقل، آماده اکتشافات جدید، ماجراجویی‌های تازه و دارای یک آینده امیدوارکننده هستید. تحصیل در روسیه، تجربه‌ای منحصر به فرد، زندگی فعال دانش‌آموزی و یا دانشجویی، دوستی‌های جدید و رویدادهای فراموش نشدنی برای فرد خواهد بود. شما قرار است در بزرگ‌ترین کشور جهان که به لحاظ تاریخی، فرهنگی و هنری بسیار غنی بوده و دارای دستاوردهای ورزشی و برندگان جایزه نوبل، اختراعات علمی و آموزش با کیفیت بالا و مطرحی است، تحصیل کنید.

به‌طور خلاصه باید گفت که تحصیل در روسیه این مزایا را دارد:

  • ارائه برنامه‌های آموزشی پیشرفته
  • تجهیز دانشجویان به پایه قوی علمی و تخصصی
  • ارائه دانش حرفه‌ای با کیفیت
  • مدارک معتبر جهانی
  • تضمین پیشرفت شغلی
  • هزینه‌ مقرون به‌صرفه تحصیل و اقامت در روسیه
  • ارائه خوابگاه‌های دانشجویی به دانشجویان
  • ارائه بیمه درمانی
  • قیمت پایین کالاها و خدمات به خاطر نرخ ارز جهانی
  • ارائه تخفیف بلیط حمل و نقل، موزه‌ها، تئاترها، کافه‌ها، مغازه‌ها، مراکز تفریحی و غیره برای دانشجویان

تغییر مدرسه در روسیه

طبق قوانین روسیه، می‌توانید مدرسه کودک خود را در هر زمان بدون نیاز به ارائه دلیل تغییر دهید. اما باید برای انجام این کار رویه خاصی را طی کنید. ابتدا باید یک اعلامیه رسمی به مدرسه فعلی فرزندان خود ارسال کنید و در آن اعلام کنید که قصد دارید فرزند خود را از آن مدرسه بیرون بیاورید و سپس می‌توانید پرونده خود را از مدرسه دریافت کنید و بعد به‌همراه درخواستی مبنی بر تمایل به تحصیل فرزندتان در مدرسه جدید به مدرسه مدنظر ارسال کنید.

آموزش در خانه در روسیه

طبق قوانین روسیه، خانواده‌ها می‌توانند فرزندان خود را به مدرسه نفرستند و آموزش آن‌ها را در منزل انجام دهند. اما برای این کار، آن‌ها باید از پیش به وزارت آموزش و پرورش منطقه خود اطلاع دهند. توجه داشته باشید که اگر می‌خواهید فرزند خود را در خانه آموزش دهید، ممکن است لازم باشد برای آنها معلم خصوصی استخدام کنید.

سوالات متداول

معایب سیستم آموزشی روسیه چیست؟

برخی از معایب و مشکلات تحثیل در روسیه عبارتند از تجهیزات ناکافی موسسات آموزشی، نیاز به بازسازی و ایجاد یک سیستم کنترل کیفیت مستقل، نیاز به ایجاد شرایط کسب و کار برای مؤسسات دولتی و غیردولتی. علاوه بر این، زبان روسی ممکن است برای مهاجران غیر روسی زبان چالش‌هایی ایجاد کند. یک دیگر از موارد شرایط آب و هوایی نامساعد روسیه است که ممکن است برای برخی از دانشجویان بین‌المللی دلهره‌آور باشد. پروسه‌های بوروکراتیک در روسیه نیز بسیار خسته‌کننده است.

آیا سیستم آموزشی روسیه خوب است؟

روسیه یکی از بهترین سیستم‌های آموزشی در سطح جهان را دارد که نرخ سواد مردم روسیه (98٪) از اکثر کشورهای اروپای غربی بیشتر است.

روسیه در آموزش به چه چیزی معروف است؟

سیستم آموزش عالی روسیه به دستاوردها و تاکید در زمینه علم و فناوری شهرت دارد. دوره‌های ارائه شده زیادی در مؤسسات دولتی بر علوم مختلف تمرکز دارند، اما برنامه‌های علوم انسانی و اجتماعی نیز ارائه می‌شود.

سیستم آموزشی فعلی در روسیه چگونه است؟

تحصیلات ابتدایی در روسیه از شش یا هفت سالگی شروع شده و چهار سال به‌طول می‌انجامد و دوره دبیرستان تا پنج سال به‌طول می‌انجامد. دانش‌آموزان می‌توانند تحصیلات متوسطه خود را در یک مدرسه عادی دنبال کنند یا برای آن دوره در یک کالج آموزش حرفه‌ای شرکت کنند.

آیا تحصیل در روسیه هزینه زیادی در بر دارد؟

در مجموع، تحصیل در دانشگاه‌های روسیه در مقایسه با بسیاری از کشورهای غربی بسیار پایین‌تر است اما بورسیه‌‌ها و کمک‌هزینه‌های مختلفی وجود دارد که می‌تواند در پوشش هزینه‌های تحصیلی و زندگی به دانشجویان کمک کند.

سال تحصیلی در مدارس روسیه چقدر است؟

سال تحصیلی در سیستم آموزشی دولتی روسیه از اول ماه سپتامبر تا ماه مه ادامه دارد. برخی از دانش‌آموزان باید در ماه ژوئن هم برای امتحانات به مدرسه بروند. سال به چهار دوره تقسیم شده و بین این دوره‌ها وقفه‌های کوتاهی وجود دارد. در اغلب موارد، روزهای مدرسه حدود ساعت 8 صبح آغاز شده و تا ساعت 1 یا 2 بعد از ظهر ادامه دارد.

سخن پایانی

تحصیل در روسیه ممکن است بخاطر وجود گزینه‌های مختلف مدارس دولتی و خصوصی و مسیرهای حرفه‌ای و آکادمیک ممکن است قدری پیچیده به‌نظر برسد. خصوصاً اگر سیستم آموزشی روسیه با سیستم آموزشی کشور فرد مهاجر متفاوت باشد، روند انتخاب گزینه مناسب برای تحصیل او می‌تواند بسیار دشوار باشد. اما می‌توانید با این چالش با انجام مختصری تحقیق و آمادگی، می‌توانید از فرصت‌های نابی که سیستم آموزشی روسیه در اختیارتان قرار می‌دهد بهرمند شوید. در این مقاله مطالب مفیدی در مورد نظام آموزشی روسیه در اختیار شما قرار دادیم.

در صورت وجود هرگونه ابهام و یا نیاز به راهنمایی می‌توانید با تیم مشاوران ما در مؤسسه مهاجردانش تماس بگیرید و از مشاوره تخصصی و رایگان ما بهرمند شوید. مؤسسه مهاجردانش با سال‌ها سابقه درخشان در زمینه مهاجرت، توانسته است هزاران نفر را با صرف کمترین هزینه در مسیر درست مهاجرت قرار داده و در کمترین زمان به مقصودشان برساند. پس با ما تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)