صنعت مد و پوشاک، یکی از صنایع در حال رشد کشور ترکیه است. ترکیه هر ساله میلیاردها دلار به واسطه صادرات پوشاک کسب درآمد می‌کند. بازار کار رو به رشد و رونق صنعت مد و پوشاک ترکیه نظر افراد بسیاری را به خود جلب کرده است. همین موضوع منجر شده، بسیاری از دانشجویان ترک و خارجی خواهان تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه باشند. ما در این مقاله، به صورت کامل و جامع به نکاتی در رابطه با تحصیل رشته طراحی مد و لباس در ترکیه اشاره می‌کنیم که بتوانید پاسخ سوالات خود را در پس از مطالعه این مقاله به صورت کامل به دست آورید.

تحصیل در ترکیه در رشته طراحی مد و لباس می‌تواند یک گزینه بسیار جذاب باشد. ترکیه با داشتن دانشگاه‌های برتر در این حوزه، یکی از برترین مقاصد تحصیلی برای طراحان مد و لباس است.

[lwptoc]

آشنایی با رشته طراحی مد در کشور ترکیه

به دلیل وجود مزون‌ها و مراکز تولید پوشاک فراوان در ترکیه افراد زیادی خواهان تحصیل رشته طراحی مد و لباس و ورود به بازار کار این رشته هستند. رشته طراحی مد به عنوان یکی از کاربردی‌ترین رشته‌های پرتقاضا در ترکیه شناخته می‌شود. به همین علت، کشور ترکیه به ارائه رشته طراحی مد در دانشگاه‌های مختلف پرداخته است.

دانشجویانی که خواهان تحصیل در این رشته هستند،  می‌توانند آموزش‌های لازم همچون هنر پایه، تاریخ هنر، طراحی لباس از طریق نرم افزارهای کامپیوتری، موضوعات مرتبط به طراحی و نساجی را در این رشته تحصیلی سپری کنند. دانش آموزان پس از اتمام تحصیلات دوران دبیرستان خود می‌توانند در رشته طراحی مد دانشگاه‌های ترکیه تحصیل کنند. مدت زمان تحصیل در دوران کارشناسی چهار ساله است. مقطع کارشناسی ارشد دو الی سه سال و دکتری این رشته بین سه الی چهار سال متغیر است.

معمولا رشته طراحی مد در ترکیه به دو زبان ترکی و انگلیسی تدریس می‌شود. دانشجویان پس از فارغ التحصیلی می‌توانند در کارخانه‌ها و مراکز تولیدی لباس فعالیت خود را آغاز کنند یا اقدام به ثبت شرکت طراحی لباس و جواهرات خود در سطح ملی و جهانی کنند. همچنین، فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند در حوزه بازاریابی فعالیت داشته باشند.

حتما بخوانید:

کدام دانشگاه‌های ترکیه رشته طراحی مد را ارائه می‌کنند؟

به دلیل علاقه و درخواست زیاد دانشجویان داخلی و خارجی افراد زیادی خواهان تتحصیل رشته طراحی مد و لباس در ترکیه هستند. به همین علت، مدیران  دانشگاه‌ها و مراکز تحصیلی این رشته را در دانشگاه‌های مختلفی ارائه می‌کنند. در ادامه به لیست دانشگاه‌های ارائه دهنده این رشته اشاره می‌کنیم:

شما پس از انتخاب دانشگاه مدنظرتان باید به وب سایت دانشگاه مراجعه کرده و اطلاعاتی همچون مدارک مورد نیاز برای تحصیل، شهریه هر ترم و غیره را به دست آورید. سپس می‌توانید در رابطه با اینکه آیا دانشگاه منتخب شما انتخاب درستی برایتان هست یا نه؟ تصمیم نهایی را اتخاذ کنید.

تحصیل رشته طراحی مد در ترکیه

مدارک مورد نیاز برای تحصیل رشته طراحی مد و لباس در ترکیه

اغلب دانشگاه‌های دولتی ترکیه برای بررسی استعدادها و میزان خلاقیت دانشجویان آزمونی برای پذیرش دانشجویان بین‌الملل و داخلی مدنظر گرفته‌اند. هرچند که باید گفت معیار پذیرش دانشگاه‌های مختلف متغیر است. آزمون‌های پذیرش شامل طراحی، بررسی استعدادهای داوطلب و آنالیز میزان خلاقیت دانشجو است. این مدرک یکی از مدارک مهم برای تحصیل در این رشته است. از دیگر مدارک مورد نیاز برای تحصیل رشته طراحی مد و لباس در ترکیه می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • مدرک دیپلم تحصیلی ترجمه شده به زبان ترکی یا انگلیسی
  • پاسپورت به همراه کپی آن
  • ۴ قطعه عکس
  • پرداخت شهریه مورد نیاز با توجه به نوع دانشگاه
  • کپی شناسنامه و کارت ملی
  • قبولی در آزمون دانشگاه
  • مدرک تافل یا تومر با توجه به نیاز
  • پورتفولیو

متاسفانه، دانشگاه‌های ترکیه مدرک آیلتس را برای پذیرش دانشجوی بین‌الملل قبول نمی‌کنند. به همین علت، باید مدرک تافل را به دانشگاه مربوطه ارائه نموده یا مدرک آیلتس را معادل‌سازی کرد. البته، اگر زبان تحصیل رشته در دانشگاه ترکی استانبولی باشد؛ با مدرک زبان تومر در مقطع کارشناسی دانشجوی بین‌الملل پذیرش دارند.

هزینه تحصیل در رشته طراحی مد ترکیه

تحصیل در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی نیازمند مبالغی همچون شهریه دانشگاه، هزینه خرید کتاب و رفت و آمد است. میزان این هزینه‌ها حین تحصیل در کشور دیگر همچون ترکیه افزایش پیدا می‌کند. بد نیست بدانید، تحصیل رشته طراحی مد و لباس در ترکیه را می‌توان در دسته رشته‌های متوسط به بالا قرار داد. شهریه تحصیل در این رشته در دانشگاههای دولتی به صوت ترمی بین ۳۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ لیر متغیر است. البته، باید به هزینه‌هایی همچون خورد و خوراک، کرایه خانه، هزینه رفت و آمد و نیازهای شخصی هم توجه داشته باشید.

شهریه دانشگاه‌های خصوصی خدود ۲ هزار دلار الی  ۸ هزار دلار در سال و گران‌تر از دانشگاه‌های دولتی  است. توجه داشته باشید، شهریه تحصیل در دانشگاه‌های معروف و مطرح و شهرهای بزرگی همچون استانبول و آنکارا در مقایسه با شهرهای دیگر بسیار زیاد است.

آیا می‌توانم برای رشته طراحی مد از دانشگاه‌های ترکیه بورسیه دریافت کنم؟

دانشگاه‌های ترکیه جز برترین دانشگاه‌های خاورمیانه هستند. صنعت مد و فشن نیاز فراوانی به طراحان جدید و خلاق دارد. همین مسئله باعث شده دانشگاه‌های ترکیه بورسیه‌ای برای تحصیل دانشجویان بین‌الملل مدنظر بگیرند. بورسیه دانشگاه‌های ترکیه در مقاطع و دانشگاه‌های مختلف متفاوت است. این بورسیه‌ها به دو صورت بورسیه دولتی ترکیه یا بورسیه ترکیه بورسلاری و بورسیه دانشگاهی ارائه می‌شوند. تعداد مقالات دانشجو در سطح بین‌المللی، نمره زبان دانشجو و مدارک تحصیلی او باعث اخذ یا عدم اخذ بورسیه می‌شوند.

پس حتما قبل از تحصیل رشته طراحی مد و لباس در ترکیه به وب سایت دانشگاه سری بزنید و اطلاعاتی در رابطه با شرایط اخذ بورسیه کسب کنید. همچنین در این خصوص میتوانید از کارشناسان موسسه مهاجر دانش مشاوره تخصصی دریافت کنید.

تحصیل رشته طراحی مد در ترکیه

درآمد و بازار کار رشته طراحی مد چگونه است؟

علاقه‌مندان به رشته طراحی مد پس از فارغ التحصیلی می‌توانند شرکت طراحی خود را راه‌اندازی کرده و در کمپانی‌ها و مراکز معتبر و بین المللی فعالیت کنند. فعالیت‌هایی همچون راه‌اندازی خیاطی کوچکی در محل زندگی خود از روش‌های دیگر کسب درآمد است. در صورتی که واقعا به این رشته علاقه‌مند هستید و استعداد زیادی در حوزه طراحی لباس داشته باشید می‌توانید با شرکت‌های معتبر طراحی لباس همچون گوچی، زارا و غیره هم همکاری کنید.

در واقع، تحصیل رشته طراحی مد و لباس در ترکیه بازار کار زنده و فعالی دارد. میزان درآمد فارغ التحصیلان این رشته از مبلغ ماهیانه ۸ هزار لیره آغاز شده و این دستمزد با توجه به میزان استعداد و تلاش طراح افزایش می‌یابد. شرکت‌های طراحی لباس خصوصی یا بین‌المللی در مقایسه با شرکت‌های دولتی حقوق بیشتری برای طراحان خود مدنظر گرفته‌اند.

جمع بندی

شما به عنوان دانشجوی بین‌الملل باید کلیه نکات ذکر شده را برای تحصیل رشته طراحی مد و لباس در ترکیه مدنظر داشته باشید. به این ترتیب، با آگاهی و دانش لازم می‌توانید برای تحصیل در دانشگاه مدنظرتان و این رشته تحصیلی اقدام کنید. حتما به جزئیات و تک تک مواردی که باید قبل از پذیرش و تحصیل در دانشگاه منتخب خود مدنظر داشته باشید، توجه کنید. بدین صورت، در سریع‌ترین زمان ممکن به نتیجه مدنظر خود خواهید رسید.

5/5 - (10 امتیاز)