شرایط ایرانی ها برای تحصیل در ترکیه و چگونگی تحصیل در دانشگاه های ترکیه در سال های اخیر از سوال های متقاضیان ایرانی برای مهاجرت تحصیلی به این کشور بوده است. در این مقاله سعی کرده اند تا در مورد شرایط تحصیل در ترکیه با مدرک فوق دیپلم، شرایط تحصیل در دانشگاه استانبول، شرایط ادامه تحصیل در ترکیه و شرایط تحصیل در دانشگاه های ترکیه اطلاعات لازم را ارائه دهند.

[lwptoc]

شرایط تحصیل در ترکیه برای ایرانی ها

متقاضیان ایرانی برای تحصیل در ترکیه نیاز به ویزای تحصیلی ندارند و بدون اخذ این ویزا و اتلاف وقت و هزینه برای دریافت ویزا می توانند به طور مستقیم تحصیل خود در دانشگاه های ترکیه را شروع کنند. نزدیکی جغرافیایی و نزدیکی آداب و رسوم و فرهنگ ایرانی ها با ترک زبان ها و مشابهت زبان با بخشی از کشور ایران را می توان از مزیت های تحصیل ایرانی ها در ترکیه دانست.

  • پایین بودن هزینه های زندگی، تحصیل
  • عدم وجود محدودیت سنی
  • عدم نیاز به تطابق مدرک تحصیلی دیپلم و رشته منتخب

در واقع متقاضی با مدرک علوم انسانی می تواند برای رشته های پزشکی و دندانپزشکی درخواست دهد.

حتما بخوانید:

شرایط تحصیل در مدارس ترکیه

بر طبق قوانین کشور ترکیه تحصیل در مدارس ابتدایی دولتی ترکیه به زبان ترکی و به صورت رایگان می باشد. هزینه تحصیل در مدارس ترکیه را دولت ترکیه پرداخت می کند. در واقع شرایط تحصیل در ترکیه از سال 2012 میلادی برای تحصیل 12 سال در مدارس اجباری است. متقاضیان برای تحصیل در مدارس خصوصی و به زبان انگلیسی، باید شهریه تحصیل را پرداخت کنند.

متقاضیان برای تحصیل در مدارس خصوصی ترکیه باید سالانه در حدود 7000 دلار تا 30.000 دلار پرداخت کنند.

دانشجوی ایرانی در ترکیه

شرایط تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی

شرایط تحصیل در دانشگاه های ترکیه در مقطع کارشناسی دارا بودن مدرک دیپلم متوسطه و دارا بودن مدرک مهارت زبان انگلیسی آیلتس 5 تا 6.5 است. علاوه بر این دارا بودن معدل دیپلم دبیرستان در حد مناسب و پذیرش در آزمون ورودی دانشگاه ها از دیگر شرایط تحصیل در ترکیه 2021 می باشد. مدت زمان تحصیل کارشناسی دانشگاه های ترکیه در حدود 4 سال می باشد.

  • عدم وجود محدودیت سنی یکی از مهم ترین مزیت های شرایط تحصیل در دانشگاه های ترکیه است.
  • وجود گپ و وقفه تحصیلی از موانع مهم در تحصیل در دانشگاه های اروپایی است که خوشبختانه دانشگاه های ترکیه این شرط را از شرایط اخذ پذیرش حذف کرده اند.
  • متقاضیان برای تحصیل کارشناسی دانشگاه های ترکیه می توانند در رشته های تجارت و مدیریت، مهندسی، روابط بین الملل، گردشگری، فناوری اطلاعات و تجارت بین الملل تحصیل کنند.

شرایط تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد

شرایط ادامه تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد دارا بودن مدرک کارشناسی و دارا بودن مدرک مهارت زبان انگلیسی آیلتس 6 تا 6.5 می باشد. مدت زمان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد ترکیه در حدود 2 سال می باشد. شرایط ایرانی ها برای تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد به دو صورت با پایان نامه و بدون پایان نامه می باشد.

متقاضیان می توانند در رشته های فناوری اطلاعات، حقوق، مدیریت تجاری، حسابداری، مهندسی صنایع، زیست شناسی، ژنتیک، اقتصاد بین الملل، مطالعات فرهنگی و روابط بین الملل در دانشگاه های ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل کنند.

شرایط تحصیل در ترکیه در مقطع دکتری

شرایط تحصیل در ترکیه 2021 در مقطع دکتری دارا بودن مدرک کارشناسی ارشد می باشد. از مهم ترین مدارک برای اخذ پذیرش دکتری ترکیه دارا بودن نتیجه آزمون ALES یا GMAT و یا GRE، دارا بودن مقاله های پژوهشی، دارا بودن معدل بالا در دوره کارشناسی ارشد و  مدرک مهارت زبان انگلیسی می باشد. مدت زمان تحصیل دکتری ترکیه در حدود 4 سال است.

 آزمون های ورودی دانشگاه ها

دانشگاه های ترکیه برای صدور پذیرش تحصیلی به متقاضیان آزمون های ورودی مختلفی دارند. آزمون های یوس YOS و ست SAT و همچنین آزمون تومر TOMER از جمله آزمون های ورودی دانشگاه های این کشور می باشد. این آزمون ها بر اساس شرایط هر دانشگاه برگزار می شود.

  1. آزمون یوس YOS از دروس ریاضیات، هندسه، هوش و زبان ترکی می باشد. این آزمون مختص متقاضیان بین المللی برای تحصیل در دانشگاه های دولتی و برخی دانشگاه های خصوصی است.
  2. آزمون تومر TOMER برای متقاضیانی است که قصد تحصیل در دانشگاه های زبان ترکی را دارند. آزمون تومر مشابه آزمون زبان انگلیسی آیلتس و تافل است؛ زیرا با هدف ارزیابی سطح دانش زبان ترکی متقاضی برگزار می شود.
  3. آزمون ست General SAT یک آزمون استاندارد ورودی برای تحصیل در کالج و برخی از دانشگاه ها در مقطع کارشناسی می باشد. این آزمون از درس ریاضیات، نگارش و درک مطلب و زمان پاسخگویی به آن در حدود 45 دقیقه می باشد. متقاضیان با اخذ نمره 800 از دروس ریاضی و نگارش و درک مطلب نمره لازم را کسب کرده اند.
  4. آزمون SAT Subject نوع دیگری از آزمون SAT می باشد که هر ساله 6 بار برگزار می شود. این آزمون از حوزه های ریاضیات، ادبیات انگلیسی، علوم، زیست شناسی، تاریخ آمریکا و جهان و زبان های خارجی می باشد.

تحصیل در ترکیه به زبان انگلیسی

شرایط تحصیل در ترکیه به زبان انگلیسی

به طور کلی زبان تحصیل در دانشگاه های ترکیه زبان ترکی است اما متقاضیان می توانند در دانشگاه هایی تحصیل کنند که به زبان های انگلیسی، فرانسوی، ترکی و آلمانی نیز تدریس می کنند. از جمله شرایط ادامه تحصیل در ترکیه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری به زبان های انگلیسی و فرانسوی و آلمانی تحصیل در سال اول به آموزش این زبان ها می باشد.

  • زبان تدریس در بیشتر دانشگاه های ترکیه زبان انگلیسی و ترکی است.
  • زبان تدریس در دانشگاه بیلکنت و دانشگاه فنی خاورمیانه به زبان انگلیسی است.
  • متقاضیان می توانند در مقطع کارشناسی در رشته های مهندسی کامپیوتر، مهندسی نرم افزار، مهندسی برق، مترجمی، مدیریت بازرگانی، زبان و ادبیات انگلیسی، تدریس زبان انگلیسی و تجارت بین الملل دانشگاه های ترکیه به زبان انگلیسی تحصیل کنند.
  • متقاضیان می توانند در مقطع کارشناسی ارشد در رشته های مدیریت بازرگانی، زبان و ادبیات انگلیسی، علوم سیاسی و روابط بین الملل به زبان انگلیسی تحصیل کنند.
  • متقاضیان می توانند در مقطع دکتری در رشته های مهندسی کامپیوتر و زبان و ادبیات انگلیسی به زبان انگلیسی تحصیل کنند.

 شرایط تحصیل در دانشگاه استانبول

دانشگاه استانبول از مهم ترین و برترین دانشگاه های ترکیه می باشد. از جمله شرایط تحصیل در دانشگاه استانبول دارا بودن مدرک مهارت زبان انگلیسی آیلتس و یا تافل می باشد. از مهم ترین شرایط تحصیل در دانشگاه های ترکیه و به خصوص دانشگاه استانبول در رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی اخذ نمره لازم در آزمون YOS دانشگاه استانبول می باشد.

  • هزینه تحصیل به زبان ترکی در دانشگاه استانبول سالانه از 300 دلار تا 600 دلار و هزینه تحصیل به زبان انگلیسی از 600 دلار تا 1000 دلار می باشد.

شرایط تحصیل در ترکیه با مدرک فوق دیپلم

خدمات سیستم معادل سازی مدارک دانشگاهی ترکیه در سال 1983با هدف ارزیابی مدارک فوق دیپلم، کارشناسی و کارشناسی ارشد موسسه های آموزش عالی و دانشگاه های خارج از ترکیه مشغول فعالیت شد. متقاضیانی که دارای مدرک معتبر فوق دیپلم از دانشگاه های ایران و یا دانشگاه های خارج از ترکیه می باشند، می توانند پس از ارزیابی مدرک تحصیلی و اخذ مجوز لازم و با لحاظ شرایط تحصیل در ترکیه با مدرک فوق دیپلم پذیرش تحصیلی در مقطع کارشناسی دانشگاه های ترکیه را اخذ کنند.

در این ارزیابی و معادل سازی مدارک تحصیلی سطح علمی رشته تحصیلی، کیفیت تحصیلی، واحدهای گذرانده شده در دانشگاه های خارج از ترکیه، واحدهای مورد نیاز برای تحصیلات تکمیلی در دانشگاه های ترکیه و مهارت ها و قابلیت های مورد نیاز بررسی می شوند.

5/5 - (2 امتیاز)