بسیاری از دانشجویان و تمام کسانی که قصد معادلسازی مدارک تحصیلی در ترکیه(دنکلیک) را دارند در مورد این موضوع با چالش‌ها و سوالات فراوانی برخورد می‌کنند و به دنبال مرجع معتبری برای یافتن این پاسخ‌ها هستند. این مقاله همان چیزی است که شما به دنبال آن هستید.

اصلاحیه گواهی تحصیلات برای مقاطع دبیرستان و تحصیلات دانشگاهی BA، MA، PHD از یکدیگر متفاوت است. به عنوان مثال هدف از معادلسازی دیپلم دبیرستان، ثبت نام در یکی از دانشگاه‌های ترکیه است یا هدف افراد دارای مدارک بالاتر، برای گذراندن دوره تحصیلات تکمیلی یا یافتن کار در ترکیه است. به معادلسازی مدارک در ترکیه اصطلاحا دنکلیک گفته می‌شود.

[lwptoc] معادل سازی مدرک تحصیلی

معادلسازی مدارک تحصیلی در ترکیه برای مقاطع مختلف

دنکلیک به طور معمول توسط وزارت آموزش و پرورش ترکیه (YÖK) صورت می‌گیرد، خصوصا در صورتی که متقاضی به منظور تطبیق دروس خود از دوره ابتدایی تا دبیرستان اقدام کرده باشد. در صورتی که متقاضی درخواست تطبیق واحدهای دانشگاهی خود را داشته باشد، این کار توسط سازمان آموزش عالی ترکیه(yok)  انجام می‌شود.

حتما بخوانید:

معادل دیپلم دبیرستان

یکی از الزامات ثبت نام در دانشگاه ترکیه ارائه مقالات توسط متقاضی است، معادلسازی مدارک تحصیلی از پایه ابتدایی تا دبیرستان در ترکیه توسط وزارت آموزش و پرورش این کشور انجام می‌شود. سیستم آموزش ترکیه تا دیپلم، دارای 12 پایۀ تحصیلی است؛ پس این نکته را در نظر داشته باشید که هنگام ارائه دیپلم، به نظام قدیم یا نظام جدید بودن آن باید توجه کنید و در صورت داشتن دیپلم نظام قدیم، باید مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی و ریز نمرات خود را برای تطبیق مدارک ارائه دهید. در صورت داشتن مدرک فارغ التحصیلی نظام جدید، دیپلم و ریز نمرات پایه دوازدهم تحصیلی برای معادلسازی مدارک کفایت می‌کند.

مستندات لازم برای معادلسازی مدارک در مقطع دبیرستان

شما به عنوان یک فرد خارجی برای معادلسازی مدارک در ترکیه باید اسناد زیر را ارائه دهید:

  • ارائه گواهی اصلی مقطع متوسطه که توسط وزارت امور خارجه کشوری که از آنجا فارغ التحصیل شده‌اید تایید شده، به ترکی ترجمه گردد و توسط دفتر اسناد رسمی تأیید شده باشد.
  • ارائه اصل و کپی گذرنامه معتبر
  • برای دریافت ویزای ترکیه اقدام کنید.
  • فرم درخواست معادلسازی مدرک در ترکیه را از اداره آموزش ترکیه دریافت کرده و تکمیل نمایید.

معادلسازی مدارک دانشگاهی در ترکیه

مطابق قانون صادر شده توسط موسسه آموزش عالی ترکیه، اصلاح درجه دانشگاهی در ترکیه برای خارجی‌ها، برای همه مقاطع تحصیلی (لیسانس ، فوق لیسانس ، دکترا) ممکن خواهد بود و این مدرک معادلسازی به صاحب آن اجازه می‌دهد در تخصصی که کسب کرده کار کند و با مدرکی که توسط دانشگاه‌های ترکیه برای او صادر شده در هر شرکت، سازمان یا آژانس دولتی درخواست کار دهد.

مدت زمان انجام این پروسه برای رشته‌های مختلف تحصیلی متفاوت است، به عنوان مثال برای رشته‌های پزشکی و تمامی زیر مجموعه‌های آن ممکن است تا یک سال طول بکشد؛ اما برای باقی رشته‌ها 3 الی 6 ماه زمان لازم است.

مدارک لازم برای معادلسازی مدارک تحصیلی در ترکیه برای مقطع دانشگاهی

  • کپی گذرنامه یا کپی اقامت ترکیه از هر نوع (اجازه کار، حمایت موقتی، گردشگری)
  • یک نسخه از گواهی دبیرستان
  • اصل گواهی فارغ التحصیلی ترجمه شده که توسط یک دفتر اسناد رسمی تایید گردیده است.
  • اصل گواهی فارغ التحصیلی، ترجمه شده توسط سردفتری
  • متن اصلی، ترجمه و تاییدیۀ آن از یک دفتر اسناد رسمی
  • لیستی که جزئیات دوره‌های تحصیل شده در دانشگاه در آن نوشته شده است (در صورت وجود)
  • برگ تأیید یا همان رضایت نامه که توسط شخص متقاضی امضا شده است (این برگه را باید از وب سایت آموزش عالی دریافت کرده و به صورت دستی پر شود)
  • ثبت نام کاغذی پس از انجام ثبت نام به صورت الکترونیکی
  • واریز مبلغ 150 لیر از بانک کشاورزی به حساب آموزش عالی ترکیه

نکات مهم

  1. اگر متقاضی دوره‌های آموزشی و تخصصی را در خارج از دانشگاه گذرانده باشد باید اصل مدرک و ترجمه آن را فراهم نموده که به تایید دفتر اسناد رسمی رسیده باشد.
  2. برای دانشجویانی که از کشورهای مبدا مختلف فارغ التحصیل شده‌اند، باید یک نسخه از گذرنامه و صفحه ورود و خروج‌شان در دورۀ تحصیلی را آماده کرده که این نسخه باید توسط دفتر اسناد رسمی ترجمه و تایید شود.

معادل سازی مدرک

معادلسازی مدارک تحصیلی در ترکیه چگونه است؟

در ابتدا دانشجو باید کدی را از E - government E devlet، که از پست ترکیه (PTT) درخواست کرده است، دریافت کند، زیرا بارگذاری تمام مقالات و مراحل انجام کار به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

همچنین این کد برای پر کردن اطلاعات شخصی متقاضی مثل شماره ملی، نام و نام خانوادگی، مدرک دانشگاهی پس از ترجمه، مکان و تاریخ صدور مدرک دانشگاهی و مقالات دانشجو، در هنگام ثبت نام الکترونیکی مورد نیاز است. در هنگام ثبت نام باید این مدارک را از قبل آماده کرده باشید:

  • گواهی فارغ التحصیلی که ترجمه و تأیید شده است.
  • تایید اعتبار آن در یکی از دفاتر استاد رسمی
  • کپی اقامت یا گذرنامه.
  • رضایت نامه تأییدیه، که در آن تمامی اطلاعات تکمیل و امضا شده و سپس در سایت بارگذاری می‌شود

قابل توجه متقاضیان عزیز، امکان درخواست اصلاح الکترونیکی مدارک برای شما در نظر گرفته شده است. به این صورت که یک درخواست اولیه به شورای آموزش عالی ارسال می‌شود و آنها یک تاریخ را برای شما معین می‌کنند که باید به صورت حضوری خودتان یا نماینده حقوقی‌تان در آدرس زیر حاضر شده و مدارک را به طور کامل ارائه دهد.

Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı - Denklik Müracaat Ofisi - Bilkent - Ankara

شما 15 روز فرصت دارید به این آدرس مراجعه کنید و مدارک را ارائه دهید.

چه کسانی برای معادلسازی مدارک تحصیلی در ترکیه واجد شرایط هستند؟

امکان معادلسازی در ترکیه به دانشجویانی تعلق می‌گیرد که دوره تحصیل آنها 4 سال یا بیشتر و با فراگیری تمام تخصص‌ها باشد. لازم به ذکر است که شورای آموزش عالی آنکارا اصلاح گواهینامه‌های موسساتی را که دوره تحصیل آنها 2 سال است را قبول نمی‌کند.

مشکلات عدم معادل سازی مدارک تحصیلی در ترکیه

متقاضیانی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه های ترکیه را دارند، باید مراحل معادل سازی مدرک تحصیلی در ترکیه را انجام دهند. در غیر این صورت مجوز تحصیل در دانشگاه های ترکیه را نخواهند داشت.
  • بدون معادل سازی این متقاضیان اجازه تأسیس مطب و کار و طبابت در ترکیه را نخواهند داشت.
  • فارغ التحصیلان دانشگاه نیز برای کار در ترکیه باید مراحل معادل سازی مدارک تحصیلی در ترکیه را انجام دهند.

توصیه پایانی

ترکیه امروزه به یکی از کشورهای رو به رشد اروپایی تبدیل شده است و گذراندن تحصیلات در این کشور به یک رویای دست یافتنی برای ایرانیان تبدیل شده است. اگر خواهان ادامه تحصیل برای مقاطع مختلف تحصیلی در ترکیه هستید، باید مرحله معادلسازی مدارک تحصیلی در ترکیه را انجام داده و سپس سراغ مراحل بعدی بروید. اگر در این زمینه به مشاوره بیشتری نیاز دارید با کارشناسان موسسه تماس بگیرید.

5/5 - (2 امتیاز)