کشور ترکیه جز 10 کشور برتر جهان در زمینه پذیرش دانشجو بین‌­الملل است. این کشور در خاورمیانه به عنوان یک کشور توسعه یافته و با ثبات اقتصادی شناخته می‌­شود. ترکیه علاوه بر سیستم آموزشی پیشرفته، جاذبه‌­های طبیعی و تاریخی افراد زیادی را جذب می‌کند. به عنوان کسی که قصد تحصیل در دانشگاه را دارید، انتخاب یک رشته مناسب اولین قدم و شاید مهم­ترین بخش در این فرآیند باشد. در هنگام انتخاب رشته به این موضوع فکر کنید که آیا رشته شما بازار کار خوبی دارد؟ آیا به آن علاقه دارید و یا اینکه بعد از فارغ‌­التحصیلی قصد اشتغال و زندگی در ترکیه را دارید؟ اگر خواهان تحصیل در ترکیه هستید با این مطلب از موسسه مهاجر دانش همراه شوید تا بهترین رشته برای تحصیل در ترکیه را بشناسید.

بهترین رشته‌­های تحصیل در ترکیه از نظر بازار کار

ملاک‌­های متفاوتی برای انتخاب رشته وجود دارد. مهم­ترین ملاک بازار کار رشته و میزان درآمد شما در آینده است. هر­ کشور رشته‌­های پرطرفدار خاص خود را دارد. به عنوان مثال، در ایران رشته‌­های پزشکی و پیراپزشکی بسیار پرطرفدار هستند و بازارکار خوبی دارند.

بهترین رشته برای تحصیل در ترکیه

با توجه به شرایط بازار کار در ترکیه، برخی از رشته‌هایی که فرصت شغلی بیشتری دارند و بهترین رشته‌های تحصیلی در ترکیه از نظر بازار کار به شمار می‌روند، عبارتند از:

رشته مهندسی کامپیوتر

در چند دهه اخیر صنعت فناوری و نرم­افزار در ترکیه بسیار رشد کرده است. به همین دلیل، رشته­‌های مرتبط با فناوری در این کشور اهمیت بالایی دارند. مهندسی کامپیوتر یکی از این رشته‌ها است. این رشته به طور گسترده در دانشگاه‌­های ترکیه تدریس می­‌شود. نقش مهم مهندسی کامپیوتر در صنایع و کسب و کارهای مختلف باعث شده وزارت علوم و فناوری ترکیه بودجه قابل ­توجهی را برای حمایت از علوم کامپیوتر صرف کند. در مقطع کارشناسی مهندسی کامپیوتر، دانشجویان درس‌­هایی در زمینه ریاضیات، تجزیه و تحلیل داده­‌ها و فناوری اطلاعات را فرا می­‌گیرند. از جمله بهترین دانشگاه­‌های ترکیه برای تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر می‌­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دانشگاه بوغازیچی (Bogazici University)
  • دانشگاه حاجت­ تپه (Hacettepe University)
  • دانشگاه کوچ (Koc University)
  • دانشگاه سابانچی (Sabanci University)

شرایط تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر در ترکیه

برای پذیرش در رشته مهندسی کامپیوتر در دانشگاه­‌های دولتی ترکیه باید نمره لازم در آزمون یوس(YOS) یا SAT کسب کنید. به علاوه، ریز نمرات دوره دبیرستان خود را هم باید ارائه دهید. همچنین، باید مدرک زبان ترکی یا انگلیسی معتبر داشته باشید. برای تحصیل به زبان ترکی می­توانید مدرک Tomer را دریافت کنید. اگر قصد تحصیل به زبان انگلیسی را دارید، داشتن مدرک تافل الزامی است. هزینه تحصیل در این رشته در دانشگاه­‎‌های مختلف متفاوت است. هزینه تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر در دانشگاه‌­های خصوصی حدود 3 الی 10 هزار دلار در سال است.

درآمد مهندسی کامپیوتر در ترکیه

دانشجویان و فارغ­التحصیلان این رشته می­توانند در شرکت­‌های ساخت بازی و نرم­افزار و شرکت­‌های الکترونیک مرتبط با فناوری مشغول به کار شوند. درآمد شما در این رشته به میزان مهارت و شرکتی که در آن کار می­کنید، بستگی دارد. متوسط درآمد مهندسی کامپیوتر در ترکیه حدود 300 هزار لیر در سال است.

رشته دندان­پزشکی

دندان­پزشکی یکی از رشته­‌های بسیار محبوب در ترکیه است. دانشگاه‌­های ترکیه در زمینه پزشکی و دندان­پزشکی در سطح بالای جهانی قرار دارند. علاوه بر این، هزینه تحصیل دندان­پزشکی در ترکیه از بسیاری از کشور­های جهان پایین­‌تر است. به همین دلیل، افراد زیادی خواهان تحصیل این رشته در ترکیه هستند. سهولت در دریافت ویزای تحصیلی ترکیه یکی دیگر از مزیت­های تحصیل دندان­پزشکی در این کشور است. دانشگاه­‌های ترکیه به فارغ التحصیلان خود در رشته­‌های پزشکی و دندان­پزشکی، کارت پزشکی بین‌­المللی اعطا می­کنند. این کارت برای کار در کشور­های دیگر بسیار مفید است. دانشگاه‌­های استانبول، آکدنیز و آنکارا گزینه­‌های مناسبی برای تحصیل دندان­پزشکی هستند.

شرایط تحصیل در رشته دندان­پزشکی در ترکیه

دوره تحصیل این رشته در ترکیه 5 سال است. برای تحصیل در رشته دندان­پزشکی باید فارغ‌­التحصیل دبیرستان باشید و مدرک دیپلم داشته باشید. همچنین، شرکت در آزمون یوس و کسب نمره لازم ضروری است. علاوه بر این، برای تحصیل دندان­پزشکی مدرک ALES نیز معتبر است. هزینه تحصیل دندان­پزشکی در دانشگاه‌­های دولتی 1000 الی 3000 دلار در سال است. شما برای تحصیل در دانشگاه‌­های خصوصی باید سالانه 10 الی 25 هزار دلار پرداخت کنید. مدارک لازم جهت تحصیل دندان­پزشکی در ترکیه شامل موارد زیر می­‌شوند:

  • فرم درخواست تحصیل در دانشگاه
  • مدرک دیپلم دبیرستان و ترجمه آن به ترکی یا انگلیسی
  • لیست ریز­نمرات دبیرستان
  • مدرک زبان انگلیسی( تافل یا آیلتس)
  • رسید پرداخت هزینه دانشگاه
  • قبولی در آزمون ورودی

درآمد دندان­پزشکی در ترکیه

حقوق ماهانه یک دندان­پزشک در ترکیه حدود 18 هزار لیر است. این درآمد می­‌تواند تا 27 هزار لیر در ماه افزایش پیدا کند. همانطور که می­‌دانید در شهر­های بزرگ مانند استانبول و آنکارا میزان درآمد شما به عنوان دندان­پزشک افزایش می­یابد.

رشته حقوق

وکلای دادگستری در ترکیه به پرونده­‌های مدنی، اداری و کیفری رسیدگی می­کنند. علاوه بر وکلا، قضات نیز دانش­آموخته دانشکده حقوق هستند که سال­‌ها در زمینه وکالت کار کرده‌­اند. آنها پس از کسب تجربه کاری زیاد، ریاست دادگاه­‌های عمومی و کیفری را به دست می‌آورند. در ترکیه همه ایالت‌­ها از یک قانون واحد که به عنوان قانون مدنی شناخته می­‌شود، پیروی می­‌کنند. برای کسب تجربه لازم باید پس از فارغ­‌التحصیلی یک سال به عنوان کارآموز در یک موسسه حقوقی در ترکیه مشغول کار شوید. دانشجویان می‌­توانند از بین 11 حوزه مرتبط به حقوق یک حوزه را انتخاب کنند. مهم­ترین حوزه‌­های حقوقی در ترکیه شامل موارد زیر می­‌شود:

  • مطالعات حقوقی
  • حقوق مدنی و خصوصی
  • حقوق جزا
  • حقوق عمومی
  • حقوق بین­الملل

شرایط تحصیل در رشته حقوق در ترکیه

دوره کارشناسی حقوق 4 سال و دوره کارشناسی ارشد 2 سال طول می­کشد. در این دوره دانشجویان درس‌هایی مانند فلسفه، جامعه‌­شناسی و تجارت را می‌­آموزند. برای پذیرش در رشته حقوق باید در آزمون ورودی دانشگاه مدنظر خود قبول شوید. در کلیه مقاطع تحصیلی تسلط به زبان ترکی و انگلیسی الزامی است. برای رسیدن به سطح مطلوب زبان می­‌توانید در دوره­‌های یک ساله زبان که توسط دانشگاه‌­های ترکیه برگزار می­‌شود، شرکت کنید. هزینه تحصیل حقوق در دانشگاه‌­های دولتی به زبان انگلیسی حدود 500 الی 1500 دلار است. اما در صورت تحصیل به زبان ترکی این مبلغبه  300 الی 800 دلار در سال کاهش می‌یابد.

حتما بخوانید:

درآمد حقوق در ترکیه

درآمد رشته‌­های حقوقی در ترکیه بسیار با هم اختلاف دارند. در رشته حقوق، تجربه حرف اول را می­زند و وکلا و مشاورین حقوقی باتجربه درآمد بالاتری دارند. درآمد ماهانه رشته‌­های مختلف حقوقی به شرح زیر است:

  • قاضی حقوق اداری 22600 لیر
  • قاضی عمومی 9600 لیر
  • وکیل دادگستری 10100 لیر
  • وکیل خصوصی 16000 لیر
  • ناظر قانونی 4900 لیر

رشته طراحی مد و منسوجات

صنعت مد در ترکیه جایگاه بسیار ویژه‌­ای دارد. هر ساله پوشاک زیادی از ترکیه به سراسر جهان ارسال می‌شوند و بخش مهمی از صادرات ترکیه را پوشاک به خود اختصاص می‌دهند. به دلیل اهمیت بالای مد و پوشاک دانشگاه‌­های معتبر زیادی در ترکیه رشته‌­های مرتبط با مد را ارائه می­دهند. دانشگاه­‌های آتیلیم، آیدین و مارمارا جز مهم­ترین دانشگاه‌­های ارائه دهنده این رشته هستند. اکثر دانشجویان ترجیح می­دهند در استانبول(پایتخت مد ترکیه و خاورمیانه) تحصیل کنند. در طول دوره 4 ساله کارشناسی دانشجویان با مباحثی مانند تاریخ هنر، تکنولوژی هنر و نساجی آشنا می­‌شوند. پس از طی کردن دوره­‌های تئوری هنرجویان در کارگاه‌­های عملی مشغول یادگیری می­‌شوند. با توجه به اینکه امروزه طراحی و تولید پارچه توسط نرم‌­افزارهای کامپیوتری پیشرفته انجام می­شود، دانشجویان دوره­‌های کار با کامپیوتر را می‌­گذرانند.

شرایط تحصیل رشته طراحی مد و منسوجات در ترکیه

دوره کارشناسی طراحی مد 4 ساله است. در بسیاری از دانشگاه­‌های ترکیه می­توانید با 2 سال تحصیل مدرک فوق دیپلم طراحی مد را دریافت کنید. آزمون ورودی این رشته با سایر آزمون­‌های ورودی متفاوت است. در این آزمون مهارت عملی متقاضیان ارزیابی می­شود. هدف اصلی این آزمون سنجش مهارت طراحی و خلاقیت هنری فرد است. علاوه بر آزمون، برخی از دانشگاه­‌ها معیار­های خاص خود را دارند، به عنوان مثال، بعضی از دانشگاه­‌ها سوابق کاری و رزومه متقاضی را به عنوان معیار سنجش انتخاب می­کنند. هزینه تحصیل طراحی مد و منسوجات در دانشگاه‌­های دولتی 3 الی 12 هزار لیر است. این هزینه در دانشگاه‌­های خصوصی حدود 3 هزار دلار در سال است.

درآمد طراحی مد و منسوجات در ترکیه

فارغ‌­التحصیلان این رشته در ترکیه با فرصت‌­های شغلی زیادی روبه رو می‌­شوند. آنها می‌­توانند کار خود را به عنوان دستیار در کارگاه­‌های مد شروع کنند. پس از کسب تجربه می­‌توانید برند خود را تاسیس کنید یا حتی به عنوان مدل مشغول به کار شوید. همچنین، می­توانید در حوزه­‌های تخصصی‌­تر مانند بازاریابی و کنترل کیفیت مشغول کار شوید. درآمد تقریبی یک طراح مد حدود 3 الی 4 هزار لیر در ماه است. در صورتی که در شرکت­‌های خصوصی مشغول به کار شوید درآمدتان به 10 هزار لیر در ماه می­‌رسد.

رشته مدیریت بازرگانی

اگر شما هم مانند خیلی از افراد به دنیای تجارت علاقه­‌مند هستید و قصد دارید یک کارآفرین موفق شوید، رشته مدیریت بازرگانی مناسب شما است. با تحصیل در این رشته با وظایف و فعالیت‌­های موسسات و شرکت‌­های تجاری بزرگ آشنا می­‌شوید. بازار مالی ترکیه به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه آن یکی از فعال‌ترین بازارهای جهان است. هر ساله سرمایه­‌گذاری­‌های بزرگی در بخش­‌های دولتی و خصوصی ترکیه انجام می‌­شود. علاوه بر این، مناقصه‌­های بین­‌المللی مهمی در این کشور برگزار می­‌شود. بنابراین، می­توان گفت تحصیل در ترکیه در رشته مدیریت بازرگانی شانس ویژه­ای برای کار در بازار­های بزرگ جهانی است. اکثر دانشگاه‌­های ارائه‌­دهنده این رشته در استانبول واقع شده‌­اند. دانشگاه­‌های آلتین­باش، آتیلیم و بیلکنت مهم­ترین دانشگاه‌­های ارائه­‌دهنده این رشته هستند.

شرایط تحصیل رشته مدیریت بازرگانی در ترکیه

طول دوره تحصیل عادی در مقطع لیسانس 4 سال است. در طول این دوره دانشجویان درس­‌های تخصصی مانند اقتصاد، مدیریت دولتی و ارتباطات را فرا می­گیرند. به دلیل اهمیت تجارت در کشور ترکیه، دانشگاه‌های ترکیه از منابع و امکانات خود نهایت استفاده را برای خلق فارغ‌­التحصیلان حرفه‌­ای می‌کنند. برای رسیدن به این هدف بزرگ دانشجویان باید در دوره­‌های کارآموزی و پروژه‌­های طولانی شرکت کنند. تحصیل در این رشته در ترکیه کاملا به زبان انگلیسی است.

به همین علت، فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند با شرکت­‌های بین‌­المللی تعامل بهتری داشته باشند. شرایط ثبت ­نام در دانشگاه­‌های دولتی و خصوصی متفاوت است. در دانشگاه‌­های خصوصی شرایط پذیرش راحت­‌تر است و مدرک دیپلم دبیرستان را باید ارائه دهید. برای تحصیل در دانشگاه‌­های دولتی باید در آزمون ورودی پذیرفته شوید و مدرک زبان معتبر داشته باشید. همچنین، شما می‌­توانید در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری مشغول تحصیل شوید. مهم­ترین دوره­‌های تکمیلی مدیریت بازرگانی در ترکیه شامل موارد زیر می­‌شوند:

  • مدیریت و تحلیل مالی
  • اقتصاد اداری
  • مدیریت تولید
  • بازاریابی استراتژیک

درآمد مدیریت بازرگانی در ترکیه

مدیریت بازرگانی در ترکیه بازارکار خوبی دارد و می­توانید بعد از فارغ­التحصیلی در بانک­‌ها، شرکت­‌های بیمه و وزارت دارایی مشغول به کار شوید. علاوه بر این، می­توانید در بخش‌­های خصوصی مانند گردشگری و مشاوره مالی کار کنید. درآمد یک مدیر بازرگانی تازه­‌کار ( 1 الی 3 سال تجربه) حدود 200 هزار لیر در ماه است و یک مدیر ارشد بازرگانی ( 8 سال تجربه) ماهانه حدود 350 هزار لیر درآمد دارد.

رشته زبان انگلیسی

رشته زبان انگلیسی در ترکیه زیرشاخه­‌های متنوعی دارد که مهم­ترین آنها ادبیات و آموزش هستند. در رشته زبان و ادبیات انگلیسی آثار ادبی، تاریخی قدیمی و جدید انگلیسی بررسی و تحلیل می­شوند. از مهم‌ترین دانشگاه‌­های ارائه ­دهنده این رشته می‌­توان به دانشگاه بیکنت و صباح‌­الدین زعیم استانبول اشاره کرد. یکی دیگر از زیر شاخه‌های زبان انگلیسی ادبیات تطبیقی است. در این رشته  آثار ادبی از نظر ژانر، مضامین و دیدگاه­های فراملی بررسی می­شوند. در دانشگاه‌­های بیلگی و یدی­‌تپه رشته ادبیات تطبیقی تدریس می­شود. همچنین، در دانشگاه حاجت‌­تپه رشته فرهنگ و ادبیات آمریکا تدریس می­شود که به طور ویژه ادبیات انگلیسی در آمریکا را بررسی می­کند. در رشته فرهنگ و ادبیات آمریکا مباحثی مانند مطالعات قومی، مطالعات فیلم و زندگی­نامه نویسی بررسی می­شوند. علاوه بر ادبیات، آموزش زبان انگلیسی نیز رشته پردرآمدی در ترکیه است که در دانشگاه‌­های صنعتی خاورمیانه و صباح­‌الدین عزیم تدریس می‌­شود.

شرایط تحصیل در رشته زبان انگلیسی در ترکیه

برای تحصیل در این رشته در ترکیه باید یک پیش­‌زمینه کامل و قوی از زبان انگلیسی داشته باشید. برای اثبات تسلط به زبان انگلیسی ارائه مدرک زبان انگلیسی مانند تافل ضروری است. علاوه بر این، باید مدارک دیگری مانند پاسپورت معتبر، دیپلم و مدارک شناسایی را ارائه دهید. بعد از فارغ التحصیلی در رشته آموزش زبان انگلیسی برای شروع کار خود به عنوان معلم باید مدرک بین‌­المللی آموزش زبان انگلیسی( TEFL ) دریافت کنید. علاوه بر زبان انگلیسی شما می‌توانید دوره‌های زبان‌های خارجه دیگری نظیر زبان‌های زیر را در ترکیه بگذرانید:

  • ادبیات عرب
  • زبان ترکی استانبولی
  • زبان روسی

درآمد رشته زبان انگلیسی در ترکیه

درآمد یک معلم زبان انگلیسی در آموزشگاه زبان در ترکیه حدود 550 الی 1600 دلار در ماه است. با کسب مدرک بین­‌المللی زبان انگلیسی حقوق شما به 800 الی 1800 دلار در ماه افزایش می‌­یابد. همچنین، با کسب مدارک بالا در رشته ادبیات انگلیسی می­توانید در دانشگاه مشغول تدریس شوید. درآمد تقریبی یک استاد دانشگاه دولتی در ترکیه حدود 11 هزار لیر در ماه است.

بهترین رشته ­های تحصیل در ترکیه از نظر دریافت بورسیه تحصیلی

مزایای زیاد بورسیه تحصیلی ترکیه باعث شده است افراد زیادی خواهان دریافت آن شوند. راه‌­های مختلفی برای دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه وجود دارد. رشته­‌هایی وجود دارند که با پذیرش در آنها شرایط دریافت بورسیه راحت‌­تر می­شود.

بهترین رشته برای تحصیل در ترکیه

در ادامه این مطلب از موسسه مهاجر دانش این رشته­‌ها را بررسی خواهیم کرد.

رشته­ های مهندسی

دانشجویان بین­‌المللی بسیاری رشته‌­های مهندسی در ترکیه را انتخاب می‌­کنند. برترین دانشگاه­‌های صنعتی و مهندسی ترکیه در استانبول واقع شده‌­اند، به طوری که 90 درصد دانشجویان مهندسی در استانبول تحصیل می‌­کنند. تدریس به زبان انگلیسی، شیوه آموزشی مدرن و مدرک معتبر بین‌­المللی از مزایای تحصیل مهندسی در دانشگاه‌­های ترکیه است. از مهم­ترین دانشگاه­‌های مهندسی ترکیه می‌­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دانشگاه صنعتی خاورمیانه
  • دانشگاه فنی استانبول
  • دانشگاه بوغازیچی
  • دانشگاه فنی ییلدیز

گرایش­‌های مهندسی زیادی در دانشگاه‌­های ترکیه تدریس می­شوند و شما می­‌توانید براساس بازار کار، علاقه و هدف خود یکی از آنها را انتخاب کنید. با توجه به پیشرفت­‌های علمی زیاد در مهندسی و آینده روشن این حرفه در ترکیه رشته­‌های مهندسی هوافضا، الکترونیک، عمران و نفت جز بهترین رشته­‌های مهندسی برای تحصیل در ترکیه هستند.

شرایط تحصیل در رشته ­های مهندسی در ترکیه

برای پذیرش در دانشگاه­‌های دولتی شرکت در آزمون یوس ضروری است. علاوه بر این، ریزنمرات دبیرستان شما باید از حداقل نمره لازم برای پذیرش در دانشگاه‌­های ترکیه بالاتر باشد. همچنین، معدل دیپلم شما باید حداقل 70 درصد باشد. (نمره 14 به بالا)

هزینه تحصیل در رشته­ های مهندسی در ترکیه

همانطور که مشخص است هزینه تحصیل در دانشگاه­‌های دولتی کمتر از دانشگاه‌­های خصوصی است اما شرایط پذیرش سخت­‌تری دارند. علاوه بر شهریه دانشگاه باید هزینه­‌های زندگی را نیز در نظر بگیرید. هزینه زندگی در ترکیه حدود 2700 الی 3900 لیر در ماه است. این مقدار شامل هزینه­‌های حمل و نقل، پوشاک و مواد خوراکی می­شود. برای کاهش هزینه­‌های خود می­توانید در خوابگاه­‌های دولتی زندگی کنید. هزینه تحصیل در مقاطع مختلف مهندسی به شرح زیر است:

  • مقطع کارشناسی به زبان ترکی 1860 الی 6000 لیر در سال
  • مقطع کارشناسی به زبان انگلیسی 3500 الی 12 هزار لیر در سال
  • مقطع کارشناسی ارشد به زبا ن ترکی 2300 الی 5000 لیر در سال
  • مقطع کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی 4500 الی 7000 لیر در سال

درآمد مهندسی در ترکیه

میزان درآمد شما به شهر، رشته و تجربه شما بستگی دارد. درآمد متوسط یک مهندس در ترکیه بین 7 الی 14 هزار دلار در ماه است. هر چه تجربه شما بیشتر باشد، حقوق شما نیز افزایش می­یابد. بیشترین درآمد رشته‌­های مهندسی متعلق به مهندسی کامپیوتر است، درآمد سایر شاخه­‌های مهندسی به شرح زیر است:

  • مهندسی مکانیک 8000 لیر در ماه
  • مهندسی عمران 7000 لیر در ماه
  • مهندسی صنایع 9000 لیر در ماه
  • مهندسی الکترونیک 10 هزار لیر در ماه

رشته ­های هنری

یکی از پرطرفدارترین رشته‌­های تحصیل در ترکیه رشته‌­های مرتبط با هنر هستند. با نگاهی به تاریخ و فرهنگ ترکیه به سرعت متوجه اهمیت هنر در همه بخش‌­های این کشور می­شوید. حدود 90 دانشگاه رشته‌های هنری مختلف را ارائه می‌­دهند. خلاقیت، علاقه و پشتکار مهم­ترین عواملی هستند که باعث موفقیت شما در این زمینه می‌­شوند. مهم­ترین رشته­‌های هنری دانشگاه‌­های ترکیه شامل موارد زیر می‌­شوند:

  • طراحی لباس
  • سینما
  • گرافیک
  • گریم
  • فیلم­سازی
  • موسیقی
  • بازیگری
  • طراحی داخلی
  • نقاشی

بهترین دانشگاه­ های هنر ترکیه

شما می­توانید براساس شرایط خود تحصیل در دانشگاه دولتی یا خصوصی را انتخاب کنید. بهترین دانشگاه‌های دولتی استانبول مارمارا، معمار سینان و ییلدیز هستند. اگر قصد تحصیل در شهر ازمیر را دارید دانشگاه­‌های یاشار، بوکا و اکونومی بهترین دانشگاه­‌های ارائه­‌دهنده رشته‌­های هنری در این شهر هستند. سایر دانشگاه­‌های دولتی و خصوصی برای تحصیل در هنر شامل موارد زیر می‌­شوند:

  • دانشگاه آیدین
  • آکادمی مد استانبول
  • دانشگاه گلیشیم
  • دانشگاه آنکارا
  • دانشگاه حاجت­تپه

درآمد هنر در ترکیه

درآمد رشته­‌های هنری در ترکیه نوسان زیادی دارد و هر­ سال در حال تغییر هست. درآمد میانگین فارغ‌­التحصیلان رشته هنر در ترکیه حدود 98 هزار لیر در سال است. به عنوان مثال، یک گرافیست معمولا 60 هزار لیر در سال درآمد دارد. طراحی لباس نیز یکی از رشته‌­های هنری موفق در ترکیه است. یک طراح لباس در سال حدود 80 هزار لیر درآمد دارد و در صورت تاسیس برند خود درآمدش افزایش چشمگیری خواهد داشت. درآمد سایر رشته­‌های پرطرفدار هنری به شرح زیر است:

  • بازیگر تازه­کار 70 هزار لیر در سال
  • بازیگر حرفه­‌ای 130 هزار لیر در سال
  • طراح داخلی 90 هزار لیر در سال
  • موسیقی­دان 91 هزار لیر در سال

شرایط دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه

بورسیه تحصیلی ترکیه به دو صورت 50 و 100 درصد به دانشجویان مستعد اعطا می­شود. کمک ­هزینه ماهانه برای دانشجویان مقطع کارشناسی حدود 600 لیر است. دانشجویان کارشناسی ارشد حدود 850 لیر کمک­ هزینه دریافت می­کنند. در مقطع دکتری مقدار این بورسیه به 1200 لیر در ماه می­رسد. این بورسیه هزینه تحصیل و اقامت دانشجویان را پوشش می­دهد.

بورسیه بالکان، بورسیه بسفر و بورسیه حران جز مهم‌ترین بورسیه­‌های تحصیلی ترکیه هستند. شما می‌توانید برای دریافت بورسیه  باید در بهمن ماه هر سال اقدام کنید. اگر برای مقطع کارشناسی درخواست بورسیه می­‌دهید، نباید بیشتر از 21 سال سن داشته باشید. برای دریافت بورسیه باید شرایط عمومی زیر را داشته باشید:

  • معدل دیپلم بالا
  • مدرک آیلتس بالای 5( تافل بالای 80)
  • سوابق تحصیلی دبیرستان
  • رزومه قوی
  • فرم درخواست بورسیه

بهترین رشته­ های تحصیل در ترکیه از نظر ساده بودن پذیرش

بسیاری از افراد خواهان یک پذیرش ساده و بدون دردسر هستند. دسته­‌ای از رشته­‌ها به دلیل شرایط راحت پذیرش در ترکیه توسط متقاضیان انتخاب می­‌شوند. در کشور ترکیه برخلاف ایران برای ورود به دانشگاه نیاز به شرکت در کنکور نیست و فقط باید در آزمون ورودی دانشگاه مدنظر خود شرکت کنید. پروسه ارسال درخواست و ثبت ­نام در این رشته­‌ها ساده است و مدارک مورد نیاز کمتر است. در ادامه دو مورد از مهم­ترین رشته­‌ها را بررسی خواهیم کرد.

رشته روابط بین ­الملل

در رشته روابط بین‌­الملل نظام­‌های مختلف حکومت، تاریخ سیاست و روابط بین‌­المللی کشور­ها بررسی میذشود. تعامل بالای دانشجویان بین‌­المللی در دانشگاه­‌های ترکیه یکی از مزایای مهم تحصیل روابط بین‌­الملل در ترکیه است. دریافت نمره مناسب در آزمون SAT یکی از شرایط مهم پذیرش در این رشته است. هزینه تحصیل در این رشته در دانشگاه­‌های دولتی حدود 2 الی 8 هزار دلار در سال است. فارغ‌­التحصیلان این رشته در ترکیه می­توانند در وزارت خارجه، سازمان­‌های بین­‌المللی و سازمان‌­های دولتی مشغول به کار شوند. درآمد تقریبی فارغ‌­التحصیلان روابط بین­‌الملل حدود 15 هزار لیر در ماه است. دانشگاه باهچه ­شهیر، آلتین­باش و مدیپول جز مهم­ترین دانشگاه­‌ها برای تحصیل در این رشته هستند.

رشته امور مالی

در رشته­‌های امور مالی مانند حسابداری معاملات مالی مربوط به کسب و کار بررسی می‌­شوند. به دلیل ساختار مشخص نظام مالی ترکیه رشته‌­های امور مالی اهمیت ویژه‌­ای دارند. شما با دیپلم ریاضی، تجربی و انسانی می­‌توانید برای تحصیل در رشته امور مالی اقدام کنید. توجه داشته باشید که نمره درس ریاضی شما باید بالا باشد. دانشگاه اقتصاد ازمیر و حاجت­‌تپه برای تحصیل در این رشته مناسب هستند. شما پس از فارغ­‌التحصیلی می­‌توانید به عنوان حسابرس مالی، بازرس بانک و حسابرس مالیاتی مشغول کار شوید. متوسط حقوق امور مالی در ترکیه حدود 8 هزار لیر در ماه است. مزیت اصلی تحصیل در ترکیه این است که اکثر دانشگاه­‌های ترکیه مورد تایید وزارت علوم ایران هستند. به این ترتیب، می­‌توانید بعد از فارغ­‌التحصیلی در ایران مشغول کار شوید.

بهترین دانشگاه دولتی ترکیه

هزینه تحصیل در دانشگاه­‌های دولتی ترکیه برای شهروندان این کشور رایگان است. با این حال دانشجویان بین‌­المللی برای تحصیل باید مبلغی را به عنوان شهریه پرداخت کنند. این هزینه در برابر هزینه دانشگاه­‌های خصوصی و دانشگاه‌­های اروپایی بسیار ناچیز است. بهترین دانشگاه‌­های دولتی ترکیه در شهر­های استانبول، آنکارا و آنتالیا واقع شده‌­اند. مهم­ترین دانشگاه­‌های دولتی ترکیه شامل موارد زیر می­‌شود:

  • فنی خاورمیانه
  • قاضی
  • فیرات
  • استانبول
  • آنکارا
  • کاتب چلبی
  • فنی استانبول
  • مارمارا

امکانات دانشگاه‌­های دولتی ترکیه

شهریه پایین تنها مزیت دانشگاه‌­های دولتی ترکیه نیست. با کمی جستجو متوجه خواهید شد امکانات رفاهی بسیار دیگری نیز وجود دارد. بورسیه­‌های تحصیلی، حمل و نقل ارزان و کار دانشجویی از امکانات دیگر دانشگاه­‌های دولتی هستند. علاوه بر این، خوابگاه مهم­ترین مسئله دانشجویان خارجی است. خوابگاه­‌های دولتی ترکیه شرایط زندگی مساعدی دارند و نسبت به اجاره خانه اقتصادی­‌تر هستند. هزینه تقریبی خوابگاه دولتی حدود 200 لیر در ماه است. امکانات خوابگاه دولتی شامل رستوران، سلف غذا، سرویس بهداشتی و رختشوی خانه می­شود. در خوابگاه­‌های دولتی­ نیروی­‌های خدماتی مسئول نظافت هستند.

دانشگاه­‌های دولتی ارزان ترکیه

در بین دانشگاه­‌های دولتی نیز دانشگاه‌­هایی وجود دارند که شهریه پایین‌­تری نسبت به سایر دانشگاه‌­های دولتی دارند. یکی از مهم­ترین آنها دانشگاه اژه استانبول است که شهریه سالانه آن حدود 300 الی 800 لیر است. دانشگاه بغازیچی یکی دیگر دانشگاه‌­های دولتی ارزان است که در استانبول واقع شده است. شهریه این دانشگاه بین 5 الی 9 هزار لیر در سال است. عبدالله گل، موغلا صدقی و دجله سایر دانشگاه­‌های ارزان ترکیه هستند.

بهترین دانشگاه خصوصی ترکیه

برخی از افراد فکر می­کنند دانشگاه­‌های خصوصی ترکیه سطح علمی پایینی دارند و از امکانات کمی برخوردار هستند. قرار گرفتن دانشگاه‌­های خصوصی ترکیه در لیست بهترین دانشگاه‌­های جهان دلیل محکمی برای رد این موضوع است. اگرچه، بیشتر دانشگاه‌­های ترکیه زیر نظر دولت اداره می­‌شوند. اما در چند سال اخیر دانشگاه­‌های خصوصی زیادی تاسیس شده‌­اند. در ادامه فهرست بهترین دانشگاه‌­های خصوصی در ترکیه را مشاهده می­کنید:

  • کوچ استانبول
  • بیلیم استانبول
  • بیلگی استانبول
  • آیدین استانبول
  • یدی­تپه استانبول
  • آتیلیم آنکارا
  • لقمان حکیم آنکارا
  • مدیپول آنکارا

دانشگاه‌­های خصوصی پزشکی ترکیه

دانشگاه‌­های خصوصی مقصد بسیاری از متقاضیان تحصیل در رشته پزشکی هستند. در دانشگاه­‌های خصوصی رشته پزشکی به دو زبان ترکی یا انگلیسی تدریس می­شود. شهریه این دانشگاه‌ها تغییر زیادی نمی­کند و مقدار مشخصی دارد. به عنوان مثال، هزینه تحصیل در رشته پزشکی در دانشگاه بیرونی به زبان انگلیسی حدود 16 هزار دلار در سال است. دانشگاه‌­های آلتین ­باش، اوکان، هالیچ و باشکنت در دسته جز دانشگاه‌های خصوصی ارائه دهنده رشته پزشکی قرار دارند.

سوالات متداول

آیا امکان دریافت بورسیه تحصیلی در دانشگاه­‌های خصوصی ترکیه وجود دارد؟

بله، بورسیه تحصیلی ترکیه در همه دانشگاه­‌های دولتی و خصوصی ارائه می­‌شود. در صورت داشتن شرایط لازم می‌­توانید این بورسیه را دریافت کنید

کدام رشته‌­های تحصیلی بازار کار خوبی در ترکیه دارند؟

رشته‌­هایی مانند حقوق، پزشکی، مهندسی کامپیوتر و طراحی مد درآمد خوبی در ترکیه دارند.

کدام رشته­‌ها در ترکیه شرایط پذیرش راحت­تری دارند؟

رشته روابط بین‌­الملل و امور مالی شرایط پذیرش ساده‌­ای دارند.

آیا امکان تحصیل در رشته بازیگری در ترکیه است؟

بله، این رشته در برخی از دانشگاه‌های ترکیه تدریس می­شود.

درآمد یک دندان­پزشک در ترکیه چقدر است؟

متوسط درآمد یک دندان­پزشک حدود 18 هزار لیر در ماه است.

سخن پایانی

مهاجرت تحصیلی یکی از امن­ترین و بهترین ­راه­‌های زندگی در ترکیه است. با تحصیل در ترکیه علاوه بر دریافت یک مدرک معتبر، امکان کار و زندگی نیز برای شما فراهم می­شود. برای داشتن یک انتخاب درست باید یک رشته تحصیلی متناسب با خود را انتخاب کنید. در این مطلب از موسسه مهاجر دانش بهترین رشته برای تحصیل در ترکیه را بررسی کردیم و با شرایط تحصیل در هر­ کدام از آنها آشنا شده‌ایم. اگر قصد تحصیل در ترکیه را دارید می­توانید از خدمات و مشاوره رایگان موسسه ما استفاده کنید. ما در موسسه مهاجر دانش شما را در پروسه گرفتن پذیرش، ویزای تحصیلی و بورسیه تحصیلی ترکیه یاری می­کنیم. برای ارتباط مستقیم با مشاوران ما می­توانید از تلفن­‌های تماس موجود در سایت استفاده کنید.

5/5 - (3 امتیاز)