برای ما ایرانی ها تحصیل مامایی در ترکیه بسیار مورد توجه قرار گرفته است. ادامه تحصیل رشته مامایی در ترکیه می تواند فرصت کار در این کشور و نیز سایر کشورهای دنیا را برای فارغ التحصیلان فراهم کند. هزینه تحصیل مامایی در ترکیه در مقایسه با هزینه تحصیل این رشته در کشورهایی مانند آمریکا، انگلیس و سایر کشورهای اروپایی بسیار مقرون به صرفه است.

تحصیل مامایی در ترکیه در مقطع کارشناسی

طبق تصمیم شورای عالی بهداشت، آموزش این رشته در مقطع کارشناسی در چندین دانشگاه های کشور ترکیه ارائه می شود. تحصیل در این مقطع به زبان ترکی بوده و با آزمون ورودی همراه می باشد. انتظار می رود که یک ماما با مدرک کارشناسی، دانش و مهارت زیر را در پایان دوره آموزشی خود کسب کند:

  • انجام حداقل 100 معاینه قبل از تولد؛
  • نظارت بر حداقل 40 بارداری؛
  • انجام حداقل 40 زایمان طبیعی؛
  • نظارت بر 40 بارداری پرخطر؛
  • نظارت بر 100 مادر و نوزاد پس از زایمان طبیعی؛
  • نظارت بر 50 کودک در شرایط سخت و پرخطر؛
  • انجام حداقل 25 برنامه IUD؛

حتما بخوانید:

نقش مهم این حرفه در حمایت و بهبود سلامت مادر و نوزادان در کشورها به دلیل تأکید ویژه و مداوم سازمان بهداشت جهانی (WHO) و صندوق کودکان ملل متحد می باشد.

تحصیل مامایی در ترکیه

تحصیل ارشد مامایی در ترکیه

برنامه های کارشناسی ارشد مامایی در ترکیه که در سال 2000 آغاز شد، فقط توسط چند دانشگاه ارائه می شود. برنامه های تحصیلات تکمیلی مامایی ارائه شده توسط گروه های مامایی در دانشگاه مرسین در سال 2000؛ دانشگاه اژه و دانشگاه جمهوریت در سال 2003 و دانشگاه چوکوروا در سال 2006 تأسیس شد و این دانشگاه ها در ترکیه بسیار مهم هستند. مدت زمان تحصیل مامایی در ترکیه در این مقطع دو ساله خواهد بود.

کارشناسان موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی آماده ارائه هر گونه مشاوره در خصوص تحصیل مامایی در دانشگاه های ترکیه به هم وطنان عزیز می باشند.

شرایط تحصیل مامایی در ترکیه

با توجه به شرایط و توضیحات برنامه های آموزش عالی، مردان نمی توانند بخش مامایی را انتخاب کنند. جدای از این، داشتن مدرک دیپلم متوسطه بیش از 50 درصد برای تحصیل در رشته مامایی در ترکیه کافی خواهد بود. تحصیل در مقطع ارشد مامایی در ترکیه با زبان ترکی یا انگلیسی است.
دانشگاه های کشور ترکیه برای پذیرش دانشجو شرایط خاص خود را دارند و مؤسسات مختلف ممکن است دارای شرایط و قوانین متفاوتی باشند. از جمله مدارک و شرایطی که برای اخذ پذیرش در رشته مامایی در ترکیه مورد نیاز است:

  • فرم تکمیل شده درخواست اخذ پذیرش
  • مدرک مهارت زبان
  • ارائه توصیه نامه
  • ارائه انگیزه نامه تحصیلی
  • مدرک دیپلم دبیرستان و پیش دانشگاهی به همراه ترجمه آن ها
  • ریز نمرات دبیرستان و پیش دانشگاهی به همراه ترجمه آن ها
  • رسید پرداخت هزینه اخذ پذیرش
  • تمکن مالی
  • گذرنامه معتبر

دانشگاه های مامایی در ترکیه

دانشگاه های زیادی ادامه تحصیل رشته مامایی در ترکیه را امکان پذیر کرده اند. مدرک اخذ شده از دانشگاه های این کشور در سطح بین المللی معتبر شناخته می شود که همین مسئله باعث جذب روز افزون دانشجویان ایرانی به کشور ترکیه شده است. دانشگاه های مامایی ترکیه مورد تأیید وزارت بهداشت ایران می باشند. ناگفته نماند که آموزش رشته مامایی در ترکیه مطابق با استانداردهای جهانی ارائه می شود. از جمله دانشگاه های مامایی این کشور می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مزایای ادامه تحصیل رشته مامایی در ترکیه

تحصیل در کشور ترکیه با مزایای بی شماری برای دانشجویان بین المللی همراه است. از جمله مزیت ها و موارد مثبت تحصیل در رشته مامایی در ترکیه می توان موارد زیر را عنوان کرد:

  1. بالا بودن کیفیت آموزشی و معتبر بودن مدارک دانشگاهی
  2. برخورداری از بورسیه های تحصیلی
  3. دارا بودن سیستم تبادل دانشجو (اراسموس) با کشورهای اروپایی و آمریکا
  4. مطابقت نظام آموزشی ترکیه با نظام آموزشی آمریکا
  5. مورد تأیید بودن بسیاری از دانشگاه ها توسط وزارت علوم ایران
  6. اعطای کمک هزینه و وام های دانشجویی
  7. آشنایی دانشجویان با آداب و رسوم و فرهنگ دیگر کشورها
  8. بالا بودن امنیت اجتماعی
  9. سهولت رفت و آمد به ایران
  10. پایین بودن هزینه های تحصیل و زندگی

مامایی در ترکیه

وظایف ماما در ترکیه

کار ماما در رابطه با مراقبت از زنان باردار، تنظیم خانواده، زایمان، شیردهی و سال اول زندگی کودک می باشد. معمولا کار ماما با سایر ارائه دهندگان خدمات بهداشتی همراه می باشد. تصمیمات و اقدامات حرفه ای ماما باید همیشه به صورت علمی و به روز باشد، همچنین ماما باید مشتاق درک مسائل پیچیده، تکیه بر دانش نظری، علمی و عملی باشد. درک مسائل مورد نیاز زنان باردار و خانواده ها در هنگام ارائه مراقبت های فردی با روش خاص و متناسب با شرایط موجود از دیگر وظایف ماما می باشد.

درآمد ماما در ترکیه

فردی که به عنوان ماما در ترکیه کار می کند معمولاً ماهیانه حدود 7500 لیر درآمد کسب می کند. محدوده حقوق از 4500 لیر (پایین ترین) تا 12000 لیر (بالاترین) است. این متوسط ​​حقوق ماهیانه شامل مسکن، حمل و نقل و سایر مزایا است. حقوق ماما بر اساس تجربه، مهارت یا موقعیت مکانی به شدت متفاوت است.

سخن آخر

موسسه آباد مهاجر دانش با دارا بودن متخصصان و مشاوران برجسته و مجرب یکی از برترین موسسه های دارای مجوز رسمی از وزارت علوم ایران می باشد که می تواند در زمینه اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی ترکیه متقاضیان را راهنمایی و کمک کند.