هر ساله میلیون‌ها دانشجو برای تحصیل در دانشگاه‌ها و اخذ پذیرش از دانشگاه‌های دارای بوریه رقابت شدیدی دارند. یکی از مقاصد پرطرفدار برای دانشجویان ایرانی، کشور ترکیه است که دانشگاه‌هایی که بیشترین بورسیه را در این کشور ارائه می‌دهند عموماً دانشگاه‌های بنیاد هستند. با این حال، دانشگاه‌های دولتی نیز وجود دارند که با ارائه بورسیه‌های دولتی به دانشجویان ممتاز امکان تحصیل با بورسیه تحصیلی ترکیه را می‌دهند.

برای دریافت بورسیه تحصیلی، دانشگاه‌های بنیاد و دولتی برترین دانشگاه‌هایی هستند که بورسیه می‌دهند و دانشگاه‌هایی که در بین دانشگاه‌های بورسیه قرار می‌گیرند با نرخ‌های مختلف و با فرصت‌های متفاوت به دانشجویان بورسیه می‌دهند تا به ادامه تحصیل در ترکیه مشغول شوند.

دانشگاه های دولتی ارائه دهنده بورسیه ترکیه

دانشگاه‌های دولتی که بورسیه تحصیلی ارائه می‌دهند، معمولا فرصت‌های مناسبی را براساس موفقیت دانشجویان برای ارائه بورسیه دارند. علاوه‌براین، برای دانش‌آموزانی که از نظر مالی موقعیت مناسبی ندارند فرصت مناسبی است تا با اخذ بورسیه دولتی به تحصیل در دانشگاه‌های برتر ترکیه بپردازند. همچنین دانشجویان شرکت کننده در این برنامه می‌توانند با کار در بخش‌های مختلف دانشگاه محل تحصیل خود درآمد کسب کنند. هر دانشگاه دولتی بسته به نوع سیاست کاری خود این فرصت را برای دانشجویان خود فراهم می‌کند. به همین دلیل در ادامه دانشگاه‌های دولتی را که در زمینه ارائه بورسیه فعالیت دارند را بررسی خواهیم کرد.

دانشگاه فنی خاورمیانه

دانشگاه فنی خاورمیانه (METU) که یکی از بهترین و معتبرترین دانشگاه‌های دولتی ترکیه است، به دانشجویانی که واجد شرایط هستند، فارغ از وضعیت اقتصادی آن‌ها، بورسیه‌های تحصیلی دولتی ارائه می‌دهد. این دانشگاه از جمله دانشگاه‌های کمیاب است که به مدت پنج سال بورسیه ارائه می‌کند.

این بورس تحصیلی شامل پشتیبانی نقدی ماهانه به مدت 9 ماه در سال، اقامت رایگان در خوابگاه های 1 یا 2 نفره، یک عدد لپ تاپ، بلیط رفت و برگشت در صورت پذیرش از برنامه‌های تبادل بین‌المللی یا کارآموزی خارج از کشور، بورسیه غذا در کافه تریا METU به مدت 9 ماه در سال.

دانشگاه بوغازیچی

دانشگاه Boğaziçi به 100 دانشجوی برتر در آزمون YKS 2022، بدون شرط معدل و بسته به موفقیت آن‌ها، بورسیه‌هایی ارائه می‌دهد.

دانشگاه بوغازیچی، یکی از معتبرترین دانشگاه‌های ترکیه، بورسیه‌های دستاوردهای برجسته را ارائه می‌دهد. دانشجویان با توجه به امتیازات و رتبه‌بندی YKS خود از مزایای مختلفی مانند پرداخت ماهانه، سالن غذاخوری، اقامت و بلیط پرواز بهره‌مند می‌شوند. دانشجویانی که در این رتبه‌بندی قرار گرفته‌اند، حقوق ماهیانه (هر سال برای 9 ماه)، اقامت در اتاق چهار تخته، بن کتاب و استفاده رایگان از استخر سرپوشیده و روباز و مرکز تناسب اندام دارند.

دانشگاه فنی استانبول

دانشگاه فنی استانبول(ITU)  بدون توجه به وضعیت اقتصادی دانشجویان، بورسیه‌های تحصیلی را به دانشجویان برتر ارائه می‌دهد. داوطلبانی که در اولویت خود دانشگاه فنی استانبول را انتخاب می‌کنند می‌توانند بورسیه‌های تحصیلی را دریافت کنند. بورسیه تحصیلی به مدت پنج سال به همراه کلاس مقدماتی است. اما اگر معدل کمتر از 3.00 از 4.00 باشد، بورسیه خاتمه می‌یابد و بورسیه دانشجو قطع خواهد شد.

دانشگاه آنکارا

دانشگاه علوم اجتماعی آنکارا بر اساس رتبه‌بندی به یکی از گروه‌های دانشکده حقوق، دانشکده علوم اسلامی، دانشکده علوم سیاسی و دانشکده علوم اجتماعی و انسانی بورسیه نقدی ارائه می‌دهد.

در میان دانشگاه‌هایی که بیشترین بورسیه تحصیلی را می دهند، دانشگاه آنکارا با ویژگی کمک به 5000 دانشجوی اول پیشتاز است. دانش آموزانی که در بین 500 نفر برتر در انواع امتیازات قرار دارند می‌توانند از این بورسیه تحصیلی دولتی بهره‌مند شوند.

دانشگاه علوم بهداشت

دانشگاه علوم بهداشت به 100 دانشجوی برتری که این دانشگاه را انتخاب می‌کنند، بورسیه ماهانه 6 هزار لیر، به دانشجویانی که در رتبه‌های 101 تا 500 قرار دارند، بورسیه ماهانه دو هزار لیر و به دانشجویانی که رتبه‌های 501 تا 1000 را دارند، کمک هزینه تحصیلی می‌دهند. توجه داشته باشید که اگر معدل دانش‌آموزان در طول تحصیل آن‌ها کمتر از 3.00 از 4.00 باشد، ممکن است بورس تحصیلی آن‌ها خاتمه یابد.

دانشگاه استانبول

دانشگاه استانبول بورسیه‌های نقدی را به دانشجویانی ارائه می‌دهد که در بین 200 رتبه برتر در انواع امتیازات SAY، EA، SÖZ، زبان قرار دارند. بورسیه تحصیلی در تمام دوره تحصیل ادامه دارد و نیازی به شرط معدل نیست. این بورسیه نقدی شامل حقوق ماهانه 300 لیر، لپ تاپ، استفاده رایگان از کافه تریا دانشگاه و اسکان رایگان در خوابگاه‌های دانشگاه در طول تحصیل است.

همچنین دانشجویانی که در دانشکده پزشکی دانشگاه استانبول تحصیل می‌کنند و در بین 500 نفر برتر قرار می‌گیرند، می‌توانند در طول دوره تحصیل خود از خوابگاه و سالن غذاخوری رایگان بهره‌مند شوند.

دانشگاه های خصوصی ارائه دهنده بورسیه

دانشگاه‌های خصوصی بیشتر از دانشگاه‌های دولتی دارای بورسیه هستند و دانشجویان راحت‌تر می‌توانند در این دانشگاه‌ها بورسیه موردنظر خود را دریافت کنند. علاوه‌بر این، کمک‌های نقدی برای رفع نیازهای ماهانه دانش‌آموزان کافی است. در ادامه می‌توانید دانشگاه‌های خصوصی که دارای بورسیه هستند را مشاهده کنید.

دانشگاه بیلکنت

دانشگاه بیلکنت به داوطلبانی که جزو 10 هزار نفر برتر در انواع امتیازات SAY، EA، SÖZ هستند و دانشجویانی که جزو 250 نفر برتر در انواع نمره زبان هستند، بورس تحصیلی ارائه می‌دهد. این بورسیه تحصیلی شامل خوابگاه رایگان و کمک هزینه تحصیلی نقدی به مدت 8 ماه در سال است و برای دانشجویانی که اقامت در خوابگاه را ترجیح نمی‌دهند، مبلغ بورسیه نقدی افزایش می‌یابد.

دانشگاه سابانجی

دانشگاه Sabancı به دانشجویانی که در رتبه 1000 برتر در YKS 2022 قرار دارند، فارغ از وضعیت اقتصادی آن‌ها بورسیه تحصیلی کامل، نیم بها و بورسیه ملی ورزشکاران ارائه می‌دهد. این بورسیه شامل خوابگاه رایگان و حقوق نقدی ماهانه به مدت 9 ماه در سال است. همچنین به دانشجویانی که قصد اقامت در خوابگاه را ندارند، کمک هزینه نقدی اضافی به ارزش 2/3 هزینه خوابگاه تعلق می‌گیرد.

دانشگاه اوزیگین

دانشگاه Özyeğin که در بین دانشگاه‌هایی که بیشترین بورسیه را ارائه می دهد شناخته شده است، به دانشجویانی که در بین شش گزینه اول سهمیه بورسیه کامل دوره‌های کارشناسی با توجه به رتبه اول YKS در رتبه‌بندی مشخص شده در نوع نمره مربوطه قرار می‌گیرند، بورسیه تحصیلی دیپلم بین‌المللی، بورسیه حمایتی، بورسیه فرصت‌های برابر در آموزش و بورسیه ورزشکار ارائه می‌دهد. این بورسیه شامل خوابگاه رایگان، غذا و حقوق ماهانه نقدی به مدت 9 ماه در سال است.

دانشگاه غذا و کشاورزی قونیه

دانشگاه غذا و کشاورزی قونیه که دارای بیشترین بورسیه است، به دانشجویانی که نمرات مناسبی را در آزمون کسب کنند، بورسیه نقدی به مدت 8 ماه در سال ارائه می‌دهد. دانشجویان می‌توانند از مزایای بورس تحصیلی که شامل حقوق ماهانه به مدت 8 ماه در سال است بهره‌مند شوند.

دانشگاه کدیر هاس

بورسیه تحصیلی Kadir Has به مدت 9 ماه در سال تحصیلی به دانش‌آموزانی که شرایط ثبت نام و حضور را دارند پرداخت می‌شود و در طول دوره تحصیل ادامه می‌یابد. این دوره برای دانش‌آموزانی که در مقاطع مقدماتی زبان خارجی تحصیل خواهند کرد 5 سال و برای دانش‌آموزانی که سال اول خود را در دانشکده شروع می‌کنند 4 سال است. بورسیه کسانی که معدل آن‌ها کمتر از 1.80 از 4.00 باشد تا زمانی که معدل آن‌ها به بالای 1.80 برسد، به حالت تعلیق در می‌آید. اما دانشجویانی که معدل آن‌ها بیش از 1.80 باشد می‌توانند مجددا از بورسیه بهره‌مند شوند.

دانشگاه کوچ

دانشگاه کوچ برای دانشجویان خود بورسیه نقدی مستقیم ارائه نمی‌کند. بورسیه این دانشگاه شامل تخفیف دوره تحصیل، بورسیه کتاب و بسیاری موارد دیگر با در نظر گرفتن نیاز دانشجو ارائه می‌شود. دانشجویان در طول دوران تحصیل خود و تا زمانی که جریمه انضباطی بزرگی دریافت نکنند می‌توانند به دریافت بورسیه ادامه دهند و در صورت افت تحصیلی بورسیه دانشجویان قطع نمی‌شود.

برنامه بورسیه پشتیبانی دانشگاه کوچ (KU DEB) برای دانشجویانی که با بورسیه تحصیلی کامل در دانشگاه پذیرفته می‌شوند، در موضوعات مختلف معافیت‌هایی را به همراه دارد که شامل 100% بورسیه کامل، 50% بورسیه حمایتی، بورسیه کتاب و بورسیه ورزشی می‌شود.

دانشگاه ایستینیه

دانشجویانی که در دانشگاه ایستینیه بورسیه تحصیلی دریافت می‌کنند با توجه به نوع نمره SAY تعیین می‌شوند. بورسیه تحصیلی این دانشگاه 8 ماه در سال داده می‌شود که اگر معدل زیر 2.50 از 4.00 باشد، قطع می‌شود. دانشجویانی که بورسیه آن‌ها قطع می‌شود حق دریافت مجدد بورسیه را از دست خواهند داد. همچنین به دانشجویانی که در استانبول شاکن نیستند علاوه‌بر کمک هزینه ماهیانه خوابگاه رایگان داده می‌شود.

سوالات متداول

بورسیه دانشگاه چقدر است؟

بورسیه دانشگاه کمک هزینه تحصیلی است که توسط موسسه اعتباری و خوابگاه‌ها ارائه می‌شود. بورسیه تحصیلی برای مقاطع کارشناسی ارشد 2500 لیر و برای دوره‌های دکترا 3750 لیر تعیین شده است. هزینه‌های بورس تحصیلی KYK هر سال تعیین می‌شود و انتظار می رود هزینه‌های بورسیه و وام KYK در ابتدای سال 2024 افزایش یابد.

بورسیه دولتی چقدر است؟

بورسیه تحصیلی در سال 2024 به 2 هزار لیر برای دانشجویان کارشناسی، 4 هزار لیر برای دانشجویان کارشناسی ارشد و 6 هزار لیر برای دانشجویان دکتری افزایش خواهد یافت.

بورسیه 100% به چه معناست؟

دانشجو ممکن است بر اساس نمره‌ای که از آزمون دانشگاه دریافت می‌کند، واجد شرایط دریافت بورسیه تحصیلی باشد. در عین حال، یک دانشجوی غیر بورسیه که در تحصیل موفق است، ممکن است به لطف موفقیت خود شانس برنده شدن بورس تحصیلی را داشته باشد. دانشجویی که با بورسیه 100% تحصیل می‌کند حق تحصیل رایگان در دانشگاه خصوصی را دارد.

نتیجه گیری

دانشگاه‌های ترکیه به عنوان مراکز آموزشی بین‌المللی با ارائه بورسیه‌های متنوع و جذاب، جذب دانشجویان از سراسر جهان را آسان کرده‌اند. این بورسیه‌ها، یک فرصت بی‌نظیر برای افراد با استعداد به منظور دستیابی به تحصیلات عالی و توسعه حرفه‌ای فراهم می‌کنند. با توجه به استانداردهای بالا، تسهیلات پژوهشی و ارتباط نزدیک با صنعت، دانشگاه‌های ترکیه به عنوان مقصدی جذاب برای دانشجویان از سراسر جهان شناخته می‌شوند. اگر شما هم قصد دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه و ادامه تحصیل در محیط دانشگاهی پویا را دارید می‌توانید با کارشناسان ما در موسسه مهاجرتی مهاجردانش در ارتباط باشید تا در این زمینه شما را راهنمایی کنند.

5/5 - (1 امتیاز)