اگر به دنبال این هستید که دوران دانشجویی خود را در جایی بگذرانید که در کنار اخذ مدرکی با اعتبار جهانی، آرامش و رفاه هم داشته باشید، دانشگاه‌های ترکیه برای شما مناسب خواهند بود. رنکینگ دانشگاه‌های ترکیه در دنیا هر ساله رو به افزایش است و کشور ترکیه برای رفاه دانشجویان خدمات بسیاری ارائه می‌دهد. تحصیل در ترکیه برای ایرانیان مزیت‌های زیادی نسبت به سایر کشورها دارد. به عنوان مثال، ایرانیان به ویزا نیاز ندارند و هزینه‌های زندگی و تحصیل در ترکیه تقریبا مشابه ایران است. در سال‌های اخیر شاهد رشد رتبه‌ علمی دانشگاه‌های ترکیه هستیم. دانشگاه‌های ترکیه رتبه قابل توجهی در جهان دارند و شما می‌توانید با تحصیل در این دانشگاه‌ها آینده شغلی خوبی برای خود بسازید.

[lwptoc]

رنکینگ دانشگاه‌های ترکیه براساس QS 2023

سیستم ارزیابی  QS به دانشجویانی که می‌خواهند دانشگاه مناسب خود را پیدا کنند کمک می‌کند که انتخاب درستی داشته باشند. نتایج سیستم ارزیابی QS (Quacquarelli Symonds) در سال‌های 2004 تا 2009 مشترک با مجله تایمز منتشر شده است و اکنون نیز همان روش قبلی مشترک خود با تایمز را در پیش گرفته است. QS با کمک گرفتن از الزویر (Elsevier، یکی از بزرگترین ناشران جهانی مخصوصا در زمینه علوم پزشکی) در کنار یک رتبه‌بندی کلی دانشگاهی، رتبه بندی موضوعی برای رشته‌های مختلف دانشگاهی را نیز ارائه می‌دهد.

رنکینگ دانشگاه‌های ترکیه

شما می‌توانید با مطالعه این مقاله به این اطلاعات دسترسی پیدا کنید. رتبه‌بندی QS براساس زمینه‌های آموزشی و امکانات و برنامه‌هایی که دانشگاه برای دانشجویان در نظر گرفته تعیین می‌شود.

دانشگاه رنک QS در سال 2023
دانشگاه کوچ (Koç University)، استانبول 477
دانشگاه فنی خاورمیانه (Middle East Technical University) ، آنکارا 501 الی 510

دانشگاه سابانجی (Sabanci University) استانبول

531 الی 540
دانشگاه بیلکنت ترکیه (Bilkent University)، آنکارا 561 الی 570
دانشگاه فنی ترکیه (Istanbul Technical University)، استانبول 601 الی 650
دانشگاه بغازیچی (Bogaziçi Üniversitesi) ، استانبول 701 الی 750
دانشگاه حاجت تپه (Hacettepe University)، آنکارا 801 الی 1000
دانشگاه استانبول (Istanbul University) ، استانبول 801 الی 1000
دانشگاه آنکارا (Ankara Üniversitesi) ، آنکارا 1001 الی 1200
دانشگاه قاضی (Gazi Üniversitesi) ، آنکارا 1001 الی 1200
دانشگاه ییلدیز (Yildiz Technical University) ، استانبول 1201 الی 1400
دانشگاه آکدنیز (Akdeniz Üniversitesi)، آنتالیا 1201 الی 1400
دانشگاه آنادولو (Anadolu University)، اسکی شهیر 1201 الی 1400
دانشگاه دکوز ایلول Dokuz Eylul Universitesi)، ازمیر 1201 الی 1400
دانشگاه اژه (EGE UNIVERSITY)، ازمیر 1201 الی 1400
داانشگاه فنی گبزه یا قبزه (Gebze Technical University) (GTU)، قبزه 1201 الی 1400
دانشگاه بیلگی (Istanbul Bilgi Üniversitesi )، استانبول 1201 الی 1400
دانشگاه فنی ازمیر (Izmir Institute of Technology)، ازمیر 1201 الی 1400
دانشگاه مارمارا(Marmara University) ، استانبول 1201 الی 1400
دانشگاه آتاتورک (Ataturk University ) ، یاقوتیه +1401
دانشگاه چکورا (Cukurova University ) ، آدانا +1401
دانشگاه ارجیس (Erciyes University ) ، قیصریه +1401
دانشگاه ساکاریا(Sakarya University) ، آداپازاری +1401

بررسی دقیق‌تر دانشگاه‌های مشهور ترکیه

از بین 190 دانشگاه موجود در ترکیه ما پرمتقاضی‌ترین دانشگاه‌های این کشور را که هر ساله مورد توجه تعداد زیادی از دانشجویان باالاخص دانشجویان ایرانی قرار می‌گیرد را بررسی می‌کنیم. توجه داشته باشید که براساس تحصیل رایگان در دانشگاه‌های ترکیه باید آزمون ورودی شرکت کنید و در غیر این صورت با پرداخت شهریه می‌توانید در این دانشگاه‌ها تحصیل نمایید. لازم به ذکر است که تحصیل به زبان انگلیسی شهریه بیشتری نسبت به تحصیل به زبان ترکی دارد. توجه داشته باشید که برای تحصیل به زبان ترکی باید مدرک زبان تومر (مخفف کلمه: Türkçe Öğretim Merkezi ) است را برای پذیرش ارائه دهید.

رنکینگ دانشگاه مدیپول استانبول (İstanbul Medipol Üniversitesi)

این دانشگاه از بهترین دانشگاه‌های خصوصی ترکیه است که در سایت QS رتبه +1001 را کسب کرده است. دانشگاه مدیپول تنوع رشته‌ای قابل توجهی دارد. این دانشگاه ۱۲ دانشکده دارد که از جمله این دانشکده‌ها می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • دانشکده حقوق
  • دانشکده علوم انسانی
  • دانشکده تربیت معلم
  • دانشکده مدیریت
  • دانشکده پزشکی و دندان‌پزشکی و داروسازی
  • دانشکده مهندسی
  • دانشکده علوم اجتماعی
  • دانشکده ارتباطات
  • دانشکده علوم سلامت و بهداشت
  • دانشکده هنر
  • دانشکده پزشکی مدیپول (مورد تاییدیه وزارت بهداشت ایران)

حتما بخوانید:

دانشگاه‌های پزشکی ترکیه

پذیرش در دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران مخصوصا در سه رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی به دلیل کمبود ظرفیت این دانشگاه‌ها دشوار است. بسیاری از علاقه‌مندان به رشته‌های علوم پزشکی مخصوصا این سه رشته تحصیلی تصمیم می‌گیرند برای تحصیل در رشته‌های مورد علاقه خود به ترکیه مهاجرت تحصیلی کنند. از جمله دلایل دیگری که ترکیه را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند این است که این دانشگاه‌ها در بین دانشگاه‌های پزشکی دنیا اعتبار قابل توجهی دارند.

رنکینگ دانشگاه‌های ترکیه

هزینه تحصیل در رشته‌های علوم پزشکی در ترکیه پایین است و اخیرا ترکیه دانشجوهای خود را بیمه می‌کند و خدمات رفاهی و گاها کمک هزینه در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. میزان شهریه‌ای که پرداخت می‌کنید بستگی به زبانی دارد که شما با آن آموزش می‌بینید. تدریس رشته‌های علوم پزشکی به زبان انگلیسی و ترکی انجام می‌شود. برای پذیرش در این رشته‌ها عمدتا به مدرک زبان تافل نیز نیاز است. بهترین دانشگاه‌های پزشکی در ترکیه به ترتیب رتبه جهانی طبق سایت تایمز برای شما در این مقاله آورده شده است:

نام دانشگاه رتبه در تایمز
دانشگاه کوچ (Koç University) 501 الی 600
دانشگاه حاجت تپه (Hacettepe University) 601 الی 800
دانشگاه جراح پاشا استانبول (Istanbul University-Cerrahpaşa) 801 الی 1000
دانشگاه باهچه شهیر(Bahçeşehir University) 801 الی 1000
دانشگاه مدنیت استانبول ترکیهIstanbul Medeniyet 801 الی 1000
دانشگاه آتاتورک(Atatürk University) 1001 الی 1200
دانشگاه آتیلیمAtılım 1001 الی 1200
دانشگاه بزمی عالم ترکیه

Bezmiâlem Vakif

1001 الی 1200
دانشگاه دوزجه ترکیهDuzce 1001 الی 1200
دانشگاه استانبول (Istanbul University) 1001 الی 1200

برای این که مطمئن شوید آیا دانشگاه مورد نظر شما مورد تایید وزارت بهداشت ایران است و با مدرکی که از دانشگاه مورد نظر خود می‌گیرید می‌توانید در ایران کار کنید یا نه؟ باید سایت وزارت بهداشت ایران را بررسی کنید و توجه کنید که آیا هر ساله لیست این دانشگاه‌ها تغییر می‌کند یا نه.

رنکینگ دانشگاه آتاتورک ترکیه (Ataturk University)

این دانشگاه از سال 1958 میلادی شروع به پذیرش و پرورش دانشجو کرد و رتبه 13 در میان دانشگاه‌های ترکیه اخذ کرد. طبق رتبه بندی سایت QS رتبه این دانشگاه 1116 در میان دانشگاه‌های جهان است. دانشگاه آتاتورک، دانشگاه دولتی ترکیه است از جمله دانشگاه‌هایی است که آزمون ورودی دارد و نمرات دیپلم آن برای پذیرش در این دانشگاه به عنوان امتیاز در نظر گفته می‌شوند.

این دانشگاه 22 دانشکده و 18 کالج دارد. همچنین، این دانشگاه از نظر علمی جز محبوب‌ترین دانشگاه‌های ترکیه است و به عنوان تنها دانشگاه ترکیه که خوابگاه ندارد، شناخته می‌شود. مدرک دانشگاه آتاتورک مورد تایید وزارت بهداشت و وزارت علوم ایران است. براساس، برنامه‌ای که دانشگاه آتاتورک برای دانشجویان خود در نظر گرفته، دانشجویان می‌توانند قبل از ورود به بازار کار کلیه مهارت‌های لازم را برای شروع حرفه‌ای کار خود بیاموزند.

رنکینگ دانشگاه قاضی آنتپ ترکیه (Gaziantep University)

این دانشگاه در شهر قاضی آنتپ ترکیه قرار دارد و در میان دانشگاه‌های ترکیه رتبه 13 و طبق سایت QS رتبه 1054 جهانی را دارد. جز دانشگاه‌های دولتی ترکیه است که نحوه پذیرش آن با آزمون یوس، SAT و به صورت شرط معدل است. این دانشگاه جز دانشگاه‌های برتر ترکیه محسوب می‌شود. دانشگاه قاضی آنتپ 20 دانشکده دارد و زبان تدریس در این دانشگاه غالبا ترکی است. اما تدریس به زبان انگلیسی و عربی (12 رشته) هم در آن صورت‌ می‌گیرد. دانشکده پزشکی قاضی آنتپ رتبه 5 را در کشور ترکیه و 550 الی 600 را در جهان را از آن خود کرده است.

رنکینگ دانشگاه باهچه شهیر در استانبول (Bahçeşehir University)

این دانشگاه خصوصی در شهر استانبول ترکیه قرار دارد و رتبه 38 را در میان دانشگاه‌های ترکیه به دست آورده است. در میان دانشگاه‌های ملی ترکیه رتبه 13 را اخذ کرده است. این دانشگاه طبق سایت QS رتبه 1133 را در میان دانشگاه‌های جهانی به دست آورده است. ده دانشکده این دانشگاه مدرک فارغ‌التحصیلی مورد تایید وزارت بهداشت و وزارت علوم ایران را ارائه می‌دهند. این دانشگاه با دانشگاه‌های سطح بالای آمریکا و اروپا تبادل دانشجو انجام می‌دهد.

رنکینگ دانشگاه یدی تپه استانبول (Yeditepe Üniversitesi)

به عنوان یکی از بهترین دانشگاه‌های خصصوصی ترکیه شناخته می‌شود که اخیرا توجه دانشجویان ایرانی را به خود جلب کرده است. این دانشگاه شامل 13 دانشکده است. دانشگاه یدی تپه استانبول مورد تایید وزارت بهداشت ایران قرار گرفته است و بیشتر رشته‌های این دانشگاه به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. این دانشگاه در میان دانشگاه‌های ترکیه رتبه 53 و در رتبه‌بندی برترین دانشگاه‌های جهان QS انجام شده جز 2000 دانشگاه‌های برتر جهان است.

اخذ ویزای ترکیه

توصیه می‌شود بعد از گرفتن نامه پذیرش خود برای اخذ ویزای تحصیلی کشور ترکیه اقدام کنید. تخمین زده می‌شود که مدت زمان لازم است برای گرفتن ویزای تحصیلی از طریق کنسولگری بین 30 الی 90 روز است. اگر به صورت آنلاین درخواست ویزا دهید در کمتر از 24 ساعت آن را دریافت خواهید کرد. توصیه می‌شود دو ماه پیش از پرواز به سمت ترکیه برای گرفتن ویزای تحصیلی خود اقدام کنید.

  عده زیادی از متقاضیان تحصیل در ترکیه سوالاتی نظیر اینکه آیا با گرفتن ویزای تحصیلی می‌توانند کار کنند یا خیر؟ می‌پرسند. در پاسخ به این سوال باید بگوییم که با گرفتن ویزای تحصیلی ترکیه می‌توانید 24 ساعت در هفته مشغول به کار شوید.

شاید هم به دنبال مهاجرت دائمی به کشور ترکیه هستید. شما می‌توانید پس از فارغ التحصیلی در دانشکاه‌های ‌ترکیه در آن کشور مشغول به کار شوید و در این صورت می‎ پس از تحصیل نیز در این کشور اقامت کنید. به خصوص که تحصیل در این کشور برای مهاجران محدودیت سنی ندارد.

در این بخش سوالات متداول در زمینه مهاجرت تحصیلی و تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه را مطرح می‌کنیم و به آن‌ها پاسخ می‌دهیم:.

سوالات متداول

آیا تبادل دانشجو در دانشگاه‌های ترکیه انجام می‌شود؟

بله، تبادل دانشجو با دانشگاه‌های مطرح اروپایی و آمریکایی انجام‌ می‌شود.

هزینه مهاجرت به ترکیه چقدر است؟

با توجه به رشته، دانشگاه، مقطع تحصیلی، امکانات رفاهی دانشگاه و زبانی که در دانشگاه تدریس می‌شود، هزینه تحصیل در ترکیه متغیر است.

آیا مهاجرت تحصیلی به ترکیه شرط سنی دارد؟

خیر به هیچ عنوان شما در هر سنی می‌توانید برای مهاجرت تحصیلی به ترکیه اقدام کنید.

آیا می‌توان به صورت رایگان در دانشگاه‌های ترکیه مشغول به تحصیل شد؟

در صورتی که بورسیه تحصیلی دریافت کرده باشید می‌توانید به صورت رایگان دانشجوی ترکیه شوید. در غیر این صورت باید شهریه بپردازید. شما با ارائه مدرک تافل زبان انگلیسی شانس خود را برای پذیرش بالا می‌برید.

آیا دانشجویان خارجی می‌توانند در کنار تحصیل برای تامین هزینه‌های خود به کار مشغول شوند؟

بله ترکیه بازار کاری گسترده برای دانشجویان خارجی دارد. در دانشگاه‌ها مراکزی وجود دارد که با شرکت‌ها، سازمان‌ها و صنایع گوناکون در ارتباط هستند و فرصت کار در کنار تحصیل را برای دانشجویان فراهم می‌کنند. شما با اخذ ویزای دانشجویی می‌توانید به مدت 24 ساعت در هفته کار کنید.

سخن پایانی

در کل مهاجرت تحصیلی به ترکیه می‌تواند یک فرصت عالی برای گسترش دانش و تجربه شما باشد به خصوص این که رنکینگ دانشگاه‌های ترکیه قابل توجه است. در هر حال از آنجایی که هر نوع مهاجرتی مخصوصا مهاجرت تحصیلی نیازمند بررسی دقیق شرایط و قوانین کشور است و باید تک تک موارد را به دقت بررسی کرد. موسسه بین المللی مهاجر دانش با داشتن مجوز رسمی از وزارت علوم اطلاعات و تجربه کافی برای پاسخ دادن به سوالات شما را دارد.

اگر نیازمند اطلاعات بیشتری هستید می‌توانید از کارشناسان باتجربه ما در موسسه بین‌المللی مهاجر دانش کمک بگیرید. شما می‌توانید از طریق پر کردن فرم یا تماس با مجموعه جهت یافتن پاسخ سوالات و ابهاماتی که برای گرفتن تصمیم درست در سر دارید با ما در ارتباط باشید.

5/5 - (2 امتیاز)