سیبری به علت دارا بودن منابع طبیعی گسترده، همیشه در طول تاریخ یک منطقه ضروری برای روسیه بوده و هست. هر جایی که منابع طبیعی وجود داشته باشد، صنعت نیز وجود خواهد داشت و در جایی که صنعت وجود دارد، همیشه نیاز به نیروی علمی وجود خواهد داشت. در اواخر دهه 50، سیبری 75 درصد زغال سنگ کشور را تامین می‌کرد و 80 درصد از منابع انرژی آبی کشور را در اختیار داشت. سیبری به سرعت پیشرفت کرد و تبدیل به یک قطب صنعتی در روسیه شد. آکادمی علوم اتحاد جماهیر شوروی به این نتیجه رسید که برای پیشرفت بیشتر در زمینه صنعت، کشور به علوم بنیادی و متخصصان حرفه‌ای در این زمینه‌ها نیاز دارد. به همین علت دانشگاه دولتی نووسیبیرسک روسیه در قلب سیبری تاسیس شد و پس از مدت کوتاهی به بخشی با ارزش و جدایی ناپذیر از آن تبدیل شد.

روند پذیرش در دانشگاه نووسیبیرسک

قدم اول، ارائه مدارک:

مدارک مورد نظر خود را آماده کنید و فرم درخواست را پر کنید. پس از پر کردن فرم درخواست، کمیته انتخاب درخواست شما را ظرف 2 هفته بررسی خواهد کرد. اگر برای ثبت نام در دانشگاه دولتی نوسیبیرسک سیبری پذیرفته شوید، باید مدارک تحصیلی خود را قانونی و سپس برای ثبت نام در دانشگاه اقدام کنید.

قدم دوم، قانونی شدن اسناد:

1- همه دانشجویان بین‌المللی که برای تحصیل به روسیه می‌آیند باید مدارک تحصیلی خود را قانونی کنند. کپی ترجمه شده مدارک تحصیلی شما باید توسط دو سازمان مهر شود. (وزارت امور خارجه و سفارت کشور روسیه در کشور خودتان). اما از آنجایی که روسیه و ایران عضو موافقتنامه‌های دو جانبه که الزام قانونی شدن اسناد را لغو می‌کند، هستند؛ نیازی به قانونی کردن اسناد خود ندارید و می‌توانید بدون گذر از این مرحله برای ثبت نام اقدام کنید.

2- مدارک تحصیلی قانونی باید در یک دفتر رسمی به زبان روسی ترجمه شده باشند. کپی مدارک قانونی شما باید به دفتر جذب دانشجوی بین‌المللی در دانشگاه دولتی نووسیبیرسک روسیه ارسال شود.

به یاد داشته باشید روند قانونی شدن مدارک شما ممکن است تا یک ماه طول بکشد. لطفا برنامه ریزی خود را با توجه به این بازه‌های زمانی انجام دهید.

قدم سوم، دریافت دعوتنامه:

پس از دریافت کپی مدارک قانونی شما، اداره جذب دانشجوی بین‌المللی مراحل صدور دعوتنامه ویزای تحصیلی روسیه را آغاز می‌کند.

لیست اطلاعات مورد نیاز شما جهت صدور دعوتنامه به شرح ذیل است.

1_ کپی پاسپورت (به یاد داشته باشید که پاسپورت شما باید تا یک سال و نیم قبل از ورود به کشور روسیه معتبر باشد.)

2_ نام محل اقامت دائم (کشور، شهر) 3_ نام محلی که می‌خواهید برای ویزای روسیه اپلای کنید (کشور، شهر، سفارت روسیه)

4_ محل کار یا تحصیل (نام و آدرس)

توجه داشته باشید که روند صدور دعوتنامه ویزا تقریبا یک ماه طول می‌کشد. دانشگاه پس از دریافت کپی مدارک تحصیلی قانونی شما دعوتنامه را برایتان ارسال می‌کند. در این مرحله شما موارد زیر را دریافت خواهید کرد:

    • یک قرارداد تحصیلی (در این قرارداد می‌توانید اطلاعات بیشتری را درمورد شهریه‌های دانشگاه دریافت کنید.)

    • یک قرارداد برای هزینه ثبت نام (این قرارداد شامل صدور دعوتنامه ویزا، ثبت مهاجرت و تمدید ویزای شما پس از ورود به روسیه است.) بدین ترتیب مراحل صدور دعوتنامه ویزا آغاز می‌شود.

شما باید قبل از ورود به دانشگاه شهریه را پرداخت کنید. (مقدار مبلغ قابل پرداخت در قرارداد تحصیلی شما ذکر شده است) این هزینه معمولا چیزی حدود 130 دلار آمریکاست که باید آن را به صورت روبل پرداخت کنید. در این مرحله می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد اقامتگاه مورد نظرتان با دفتر جذب دانشجویان بین‌المللی تماس بگیرید.

قدم چهارم، اپلای برای درخواست ویزای روسیه

دانشگاه می‌تواند به دو روش برای شما دعوتنامه ویزای تحصیلی روسیه را ارسال کند.

    • یک دعوتنامه الکترونیکی به طور خودکار توسط دفتر خدمات مهاجرت دانشگاه دولتی نووسیبیرسک به سفارت روسیه در کشور شما ارسال می‌شود که هنگام ارسال مدارک، آدرسی را که به آن ارسال می‌شوند را باید مشخص کنید. دانشگاه همچنین دعوتنامه الکترونیکی را از طریق ایمیل برای شما ارسال می‌کند. برای درخواست ویزا باید نسخه چاپی آن را به سفارت ارائه دهید. ما به شما توصیه می‌کنیم از این روش اپلای استفاده کنید، زیرا این ساده‌ترین راه برای درخواست ویزای روسیه است.

    • یک دعوتنامه کاغذی توسط دانشگاه‌ دولتی نووسیبیرسک روسیه به آدرس منزل شما از طریق پست ارسال می‌شود. پس از دریافت دعوتنامه باید آن را به سفارت روسیه در کشور خود برای درخواست ویزا ارائه دهید.

قدم پنجم، ورود

10 روز قبل از ورود باید تاریخ دقیق و نقطه ورود را به ایمیل مرکز بین‌المللی پشتبانی دانشجویی intersupport@nsu.ru ارسال کنید. همچنین شما باید آزمایش  PCR COVID-19 را زودتر از 3 روز قبل از عبور از مرز و 3 روز پس از عبور از مرز کشور روسیه انجام دهید. اگر در طول دوره انتظار برای دریافت نتایج آزمایش کرونا به یک اتاق برای اقامت نیاز دارید، باید کپی یا عکس فرم درخواست امضا شده، برای چنین اتاقی را در مدارکتان ضمیمه کنید.

روند پذیرش بورسیه تحصیلی روسیه

هر ساله دانشجویان خارجی چندین فرصت برای درخواست بورسیه تحصیلی دارند. این بورسیه‌ها، شامل شهریه کامل دانشگاه و کمک هزینه زندگی ماهانه می‌شوند. توجه داشته باشید که هزینه‌های سفر، هزینه‌های زندگی و بیمه‌نامه درمانی جزو بورسیه حساب نمی‌شوند. بورسیه تحصیلی به صورت رقابتی به دانشجویان اعطا می‌شود، پس اگر قصد دریافت بورسیه تحصیلی روسیه را دارید، زودتر دست به کار شوید و خودتان را برای یک رقابت بزرگ آماده کنید. معیارها، روش انتخاب و همچنین تعداد بورسیه‌ها به کشور مبدا دانشجوی متقاضی، بستگی دارد. شروع روند درخواست از ژانویه شروع می‌شود و مهلت آن بسته به کشوری که متقاضی در آن زندگی می‌کند، از مارس تا ژوئن متغیر است.

برای درخواست بورسیه:

قدم اول، در وبسایت RUSSIA.STUDY ثبت نام کنید:

ابتدا باید در وبسایت RUSSIA.STUDY ثبت نام کنید، فرم درخواست خود را تکمیل کنید و سپس دانشگاه دولتی علوم و تحقیقات ملی نووسیبیرسک را به عنوان اولین انتخب خود علامت بزنید. اگر نیاز به تعیین کد برنامه آموزشی دارید، لطفاً با دفتر بین المللی جذب دانشجو از طریق ایمیل interstudy@nsu.ru تماس بگیرید.

قدم دوم، با نمایندگی ROSSOTRUDNICHESTVO در کشور خود تماس بگیرید.

برای دریافت اطلاعات کامل از روند پذیرش با نماینده Rossotrudnichestvo یا سفارت روسیه در کشور خود تماس بگیرید.

قدم سوم، مدارک را به صورت الکترونیکی ارسال کنید.

اسنادی که نام آنها در لیست زیر آورده شده را به نماینده Rossotrudnichestvo یا سفارت روسیه در کشور خود ارائه دهید و آنها را در وب سایت Russia.study آپلود کنید:

    1. فرم درخواست تکمیل و امضا شده با عکس رنگی پیوست شده.

    1. کپی پاسپورت مسافرتی (صفحه اول همراه با عکس)

    1. مدارک تحصیلی (دیپلم و ریز نمرات)

    1. گواهی پزشکی سلامت کلی و نتایج آزمایش ایدز و کرونا (مدت اعتبار گواهی‌ها 3 ماه است.)

    1. هر مدرک دیگری مانند توصیه نامه، گواهینامه آزمون‌های بین‌المللی، گواهی مهارت‌های زبان و...

این نکته بسیار مهم را به یاد داشته باشید که تمامی مدارک باید در یک دفتر ترجمه رسمی به زبان روسی ترجمه شوند. شما باید تمامی مدارک فوق را (اعم از نسخه اصلی و ترجمه شده، به جز فرم درخواست) بلافاصله پس از ورود به روسیه، به دفتر پذیرش دانشگاه دولتی نووسیبیرسک روسیه (اتاق 2417) ارسال کنید.

اگر مدارک و شرایط شما توسط Rossotrudnichestvo پذیرفته شود، درخواست شما برای تایید به دانشگاه دولتی تحقیقات ملی نووسیبیرسک ارسال می شود. برای اطلاعات دقیق تر، لطفا با نماینده Rossotrudnichestvo یا سفارت روسیه در کشور خود تماس بگیرید.

اقامت دانشجویان نووسیبیرسک

دو گزینه برای دانشجویان برای انتخاب محل اقامت در دسترس است:

    • خوابگاه دانشگاه دولتی نووسیبیرسک روسیه

اتاق‌های خوابگاه توسط دانشگاه به شما ارائه می‌شود. خوابگاه‌ها در مقابل در ورودی ساختمان آزمایشگاه قرار دارند و فاصله‌شان تا دانشگاه تنها 5 دقیقه پیاده‌روی است. دانشجویان بین‌المللی معمولاً در اتاق‌های مشترک در خوابگاه‌های بلوکی زندگی می‌کنند. یک بلوک از یک یا دو اتاق و حمام مجهز به دوش و توالت تشکیل شده است. هر اتاق مجهز به مبلمان (میز، صندلی، تخت، کشو، قفسه و کمد) است. همه دانشجویان یک تشک، یک پتو، یک بالش و سایر ملحفه‌های تخت را دریافت می‌کنند که هر هفته به طور مداوم تعویض می‌شوند. هر طبقه مجهز به آشپزخانه مبله مشترک و یک اتاق تفریحی است. همچنین اتاق‌های خشکشویی اختصاصی وجود دارد که دانشجویان می‌توانند به صورت رایگان از آنها استفاده کنند.

هزینه اقامت این خوابگاه 1200 روبل در ماه است و باید توسط خود دانشجویان پرداخت شود. پرداخت‌ شهریه خوابگاه در پایان هر ترم انجام می‌شود، بنابراین شما هزینه چندین ماه اقامت خود در این خوابگاه را یک جا پرداخت می‌کنید. پرداخت از طریق پول نقد، کارت و با به صورت آنلاین با استفاده از وب سایت دانشگاه نووسیبیرسک امکان پذیر است.

    • اجاره یک آپارتمان شخصی

اگر نمی‌خواهید در خوابگاه دانشگاه نووسیبیرسک زندگی کنید، می‌توانید گزینه سکونت در یک آپارتمان در نزدیکی دانشگاه، در منطقه آکادمگورودوک را انتخاب کنید. برای اقامت در یک آپارتمان جداگانه باید با صاحب آپارتمان یک قرارداد رسمی ببندید. اجاره یک آپارتمان در اطراف دانشگاه حدود 20000 تا 35000 روبل در ماه هزینه دارد و برخی از هزینه های اضافی جایگزین پرداخت به آژانس املاک و مستغلات برای خدمات آنها و همچنین برای داشتن ایمنی نزد صاحب خانه لازم است. اگر یک دوست روسی زبان داشته باشید که بتواند شما را در  این راه کمک و راهنمایی کند، خیلی خوب می‌شود.

به شما توصیه می‌کنیم برای دو هفته اول پس از ورود خود یک اتاق خوابگاه را رزرو کنید تا زمانی که یک گزینه اقامتی مناسب برای خود انتخاب کنید.

ثبت نام برای مهاجرت و ویزا

پس از دریافت دعوتنامه از دانشگاه نووسیبیرسک برای ویزای تحصیلی روسیه، یک ویزای تحصیلی 90 روزه برای یک بار ورود به کشور دریافت می‌کنید.

ثبت نام مهاجرت پس از ورود

ظرف سه روز کاری پس از ورود خود به دانشگاه، باید مدارک زیر را برای ثبت نام مهاجرت به دفتر روابط بین‌الملل ارائه دهید:

    • کپی تمام صفحات پاسپورت (سند هویت شهروند خارجی)

    • کپی کارت مهاجرت (که هنگام عبور از مرز روسیه به شما داده می‌شود.)

لطفاً توجه داشته باشید که برگه ثبت مهاجرتی که پس از یک هفته دریافت خواهید کرد، مانند کارت مهاجرت شما یک سند قانونی است، بنابراین در طول اقامت خود در روسیه از آن به خوبی مراقبت کنید و آن را ایمن نگه دارید. اگر پاسپورت، کارت مهاجرت یا برگه ثبت مهاجرت خود را گم کرده اید، لطفا در اسرع وقت با دفتر روابط بین‌الملل تماس بگیرید. به یاد داشته باشید که هر باری که محل سکونت خود را تغییر می‌دهید باید دوباره مراحل ثبت مهاجرت را تکرار کنید.

روند کنترل مهاجرت

دانشجویان خارجی که برای مدت بیش از 90 روز به کشور روسیه می آیند باید تحت معاینه پزشکی و سپس معاینه اثر انگشت و عکس برداری قرار گیرند. مراحل فوق باید ظرف 90 روز پس از ورود به روسیه انجام شود. (90 روز پس از تاریخ عبور از مرز که در کارت مهاجرتتان مشخص شده)، در غیر این صورت باید ظرف 3 روز از روسیه خارج شوید.

ویزا در دوران تحصیل

برای تمدید ویزای خود، باید مدارک زیر را 45 روز قبل از تاریخ انقضای ویزا ارسال کنید:

    • کارت مهاجرت

    • سند ثبت مهاجرت

    • یک قطعه عکس 3 در 4 که هیچ مهر و علامتی روی آن نباشد

    • رسید بانکی برای هزینه تمدید ویزای دولتی (1600 روبل)

    • کپی موافقتنامه دانشگاه نووسیبیرسک برای خدمات آموزشی، کارآموزی یا سندی توسط وزارت آموزش و پرورش روسیه که تایید می‌کند به شما بورسیه تحصیلی روسیه اعطا شده است یا خیر

طی یک ماه پس از ارسال مدارک، ویزای دانشجویی چند بار ورود جدید برای مدت مورد نیاز، اما بیش از یک سال دریافت خواهید کرد. اگر اقامت شما در دانشگاه بیشتر از این مدت طول بکشد، باید روند تمدید ویزا را در سال آینده تکرار کنید. توجه داشته باشید که با این نوع ویزا می‌توانید به خارج از روسیه نیز سفر کنید.

در صورت اخراج زودهنگام یا گرفتن مرخصی تحصیلی، باید در اسرع وقت مدارک زیر را برای ویزای ترانزیت ارائه دهید:

    • پاسپورت (سند هویت شهروند خارجی)

    • کارت مهاجرت

    • سند ثبت مهاجرت

    • یک قطعه عکس 3 در 4 که هیچ مهر یا علامتی روی آن وجود نداشته باشد

    • رسید بانکی برای هزینه ویزای ترانزیت دولتی (1000 روبل)

    • بلیط هواپیما (از جمله ترانسفر) به یک کشور دیگر

هزینه‌ها و حمایت‌های مالی

شهریه‌ها در هر دوره مختلف تحصیل، به طور تقریبی به شرح ذیل است:

دوره‌های کارشناسی (لیسانس): 4500 دلار آمریکا

دوره‌های مدرک تخصصی: 6500 دلار آمریکا

دوره‌های ارشد: 3600 الی 6500 دلار آمریکا

دوره‌های دکترا: 5500 دلار آمریکا

دوره‌های رزیدنتی: 12000 دلار آمریکا

موسسه مهاجرتی مهاجر دانش

روسیه، کشوری که بهترین دانشگاه‌ها و جذاب‌ترین بورسیه‌های تحصیلی را برای دانشجویان بین‌المللی از جمله ایرانی‌ها فراهم کرده است، طبیعتا خواهان زیادی نیز دارد و اخذ پذیرش از دانشگاه‌های آن کار ساده‌ای نیست. برای مثال می‌توان پذیرش در دانشگاه نووسیبیرسک روسیه را در نظر گرفت.

ما، موسسه مهاجرتی مهاجردانش برای ارائه‌ی انواع کمک‌ها در زمینه‌ی مهاجرت تحصیلی به روسیه در کنار شما خواهیم بود. موسسه‌ی ما متشکل از بهترین دانش‌آموختگان و متخصصان دانشگاه‌های ایران، ترکیه و روسیه است. این متخصصان، با تمام دانش و مهارت خود در مهاجرت تحصیلی، به متقاضیان مختلف که تمایل به مهاجرت تحصیلی در روسیه دارند کمک می‌کند تا به هدف خود، یعنی اخذ پذیرش و اقامت دائم این کشور دست پیدا کنند.

ویدیو معرفی