برنامه تبادل دانشجو مولانا ترکیه، یکی از پراستقبال‌ترین برنامه‌های تبادل دانشجویی در جهان است. این برنامه، فرصتی استثنایی برای دانشجویانی است که قصد تحصیل در ترکیه را دارند و می‌توانند به این کشور سفر کنند، با فرهنگ و زبان آن آشنا شوند، ارتباطات بین‌المللی خود را گسترش دهند و تجربه‌ زندگی و تحصیل در یک محیط دانشگاهی متفاوت را تجربه کنند.

در این مطلب با ما همراه باشید تا با اهمیت برنامه تبادل دانشجو مولانا و درباره نقش این برنامه در توسعه‌ تحصیلی و شخصیتی دانشجوها آشنا شوید.

برنامه تبادل مولانا چیست؟

برنامه تبادل مولانا برنامه‌ای است که امکان تبادل دانشجو را بین مؤسسات آموزش عالی در کشور و مؤسسات آموزش عالی در خارج از کشور فراهم می‌کند. با آیین نامه‌ رسمی که در 23 مرداد 1390 به ثبت رسید، راه برای تبادل دانشجو و مدرسین، بین موسسات آموزش عالی خارج از کشور و موسسات آموزش عالی ایران هموار شد.

این برنامه برخلاف دیگر برنامه‌های تبادل دانشجو، برای تمام دانشجویان سراسر دنیا امکان‌پذیر است. دانشجویانی که می خواهند حداقل برای یک و حداکثر دو ترم در برنامه تبادل مولانا شرکت کنند، می‌توانند از تمام نقاط جهان برای تحصیل در ترکیه به موسسات آموزش عالی در ترکیه بیایند.

اهداف برنامه تبادل مولانا

هدف اولیه برنامه تبادل مولانا، همکاری با مؤسسات آموزش عالی ارائه دهنده آموزش در کشور است. علاوه بر این، اهداف اصلی برنامه مبادله مولانا عبارتند از:

  • تبدیل ترکیه به یکی از مراکز جذب دانشجو بین‌المللی
  • کمک به فرآیند جهانی شدن آموزش عالی
  • اشتراک گذاری میراث تاریخی و فرهنگی ترکیه در سطح بین‌الملل
  • افزایش تعاملات فرهنگی و افزایش احترام و درک متقابل تفاوت‌های فرهنگی

دانشجویان برنامه تبادل مولانا

همانطور که گفتیم این برنامه سالانه از سراسر جهان دانشجویان بسیاری را برای ادامه تحصیل در ترکیه راهی این کشور می‌کند. به همین دلیل از جمله برنامه‌های مبادله بین دانشجویان بین‌المللی پرطرفدار در جهان شناخته می‌شود و دانشجویانی که در این برنامه قبول شوند مزایای بسیاری همچون موارد زیر را دریافت خواهند کرد:

در محدوده برنامه مبادله مولانا، یک یا دو ترم در ترکیه تحصیل می‌کنند.

دانش آموزانی که در این برنامه شرکت کنند، می‌توانند در سایر برنامه‌های تبادل دانشجو نیز شرکت کنند.

دانشجویانی که با داشتن شرایط لازم در برنامه شرکت می‌کنند، در طول دوره تحصیل خود در مؤسسه آموزش عالی که در خارج از کشور تحصیل می‌کنند، بورسیه تحصیلی رایگان دریافت خواهند کرد.

در چارچوب این برنامه، آن‌ها شهریه اضافی به موسسه آموزش عالی که در آن حضور خواهند داشت، پرداخت نمی‌کنند.

تفاوت برنامه مولانا با سایر برنامه های تبادل

این برنامه توسط سازمان‌های بین المللی، منطقه‌ای و یا برخی از کشورها در نقاط مختلف جهان انجام می‌شود. برنامه‌های تبادل منطقه‌ای و بین‌المللی شورای آموزش عالی به رویکرد جهانی شدن آموزش عالی در سطح محدود کمک می‌کند و در چارچوب برنامه تبادل مولانا، به عنوان ابزار مهم چشم‌انداز آموزش عالی شناخته می‌شود.

دانشجویانی که برای این برنامه اقدام می‌کنند، این امکان را خواهند داشت که با خواندن پیش نیازهای خاص در دانشگاه مورد نظر خود در هر نقطه از جهان تحصیل کنند.

از طرفی، کلیه کارکنان دانشگاهی شاغل در مؤسسات آموزش عالی داخلی و بین‌المللی که در برنامه مولانا پذیرفه شده‌اند، می‌توانند از یک موسسه آموزش عالی به موسسه آموزش عالی دیگر منتقل شوند.

مزایای برنامه مبادله مولانا

دانشجویانی که در این برنامه شرکت می‌کنند دیدگاهی همه جانبه در عرصه بین‌المللی خواهند داشت. این دانشجویان که با شرکت در این برنامه به خارج از کشور می‌روند، علاوه بر تجربه زندگی جدید، این فرصت را خواهند داشت تا با فرهنگ‌های کشوری دیگر آشنا شوند.

کادر آموزشی که با برنامه تبادل مولانا به خارج از کشور می‌روند، می‌توانند در خارج از کشور تدریس کنند. علاوه بر این، آن‌ها با به دست آوردن دیدگاه‌های مختلف دانشگاهی، از امتیاز انجام مطالعات برخوردار خواهند شد.

دانشجویان کلیه موسسات آموزش عالی در ترکیه (موسسات آموزش عالی که پروتکل برنامه تبادل مولانا را امضا کرده‌اند) می‌توانند برای تحصیل در ترکیه، در مقطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ثبت نام کرده و در برنامه‌های آموزشی شرکت کنند.

کلیه کارکنان دانشگاهی شاغل در موسسات آموزش عالی در ترکیه و خارج از کشور که پروتکل برنامه تبادل مولانا را امضا کرده‌اند نیز می‌توانند در برنامه تبادل مولانا شرکت کنند.

شرایط درخواست برای برنامه تبادل مولانا

شرایط اصلی برای دانشجویان برنامه تبادل مولانا را می‌توان به چند دسته‌ زیر تقسیم کرد:

دارای مدرک کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکترا هستند

معدل عمومی تحصیلی دانشجویان کاردانی و کارشناسی حداقل 2.5 از 4 و معدل عمومی تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری حداقل 3 از 4 باشد.

دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری که در دوره آمادگی علمی هستند، نمی‌توانند برای ترم اولی که شروع می‌کنند از این برنامه بهره‌مند شوند.

دانشجویان شاغل به تحصیل در سال اول کاردانی و کارشناسی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دکتری در مقاطع آمادگی نمی‌توانند در نیمسال اول تحصیلی خود از این برنامه بهره‌مند شوند.

سوالات متداول

چه کسانی می توانند در برنامه تبادل مولانا شرکت کنند؟

بر اساس برنامه مبادله مولانا، دانشجویانی که در برنامه‌های آموزش در تمام موسسات آموزش عالی (موسسات آموزش عالی که پروتکل برنامه تبادل مولانا را امضا کرده‌اند) ثبت نام کرده‌اند، می‌توانند در تبادل دانشجو شرکت کنند.

مبلغ بورسیه تبادل مولانا چقدر است؟

به دانشجویانی که به عنوان دانشجوی برنامه تبادل مولانا با بورسیه تحصیلی به ترکیه می‌آیند، ماهانه 1200 لیر کمک هزینه تحصیلی پرداخت خواهد شد.

تفاوت برنامه تبادل مولانا و اراسموس چیست؟

اراسموس، یک برنامه تبادل دانشجو بین کشورهای اروپایی است. اما برنامه مولانا یک برنامه تبادل دانشجو بین ترکیه و تمام کشورهای جهان است. تفاوت اصلی برنامه تبادل دانشجوی مولانا با برنامه اراسموس این است که نه تنها اروپا بلکه بسیاری از کشورهای جهان را نیز پوشش می‌دهد.

چند بار و برای چه مدت می توانیم از برنامه تبادل مولانا بهره‌مند شویم؟

دانشجویان می‌توانند حداقل یک و حداکثر دو ترم از برنامه تبادل مولانا بهره‌مند شوند. اگرچه محاسبه ترم ممکن است بسته به سیستم آموزشی متفاوت باشد، اما کل دوره نمی‌تواند بیشتر از یک سال تحصیلی باشد. برنامه تبادل مولانا برای اساتید می‌تواند حداقل یک هفته و حداکثر سه ماه برای یک بار در سال تحصیلی باشد.

سخن پایانی

برنامه تبادل دانشجو مولانا ترکیه یک فرصت فرهنگی، آموزشی و علمی بی‌نظیر برای دانشجویان در سطح جهان است. این برنامه به دانشجویانی که قصد تحصیل در ترکیه را دارند اجازه می‌دهد تا به مدت یک نیمسال یا یک سال تحصیلی، به‌عنوان دانشجو مبادله‌ای در دانشگاه درس بخوانند و در محیطی بین‌المللی تحصیل کنند.

برای شرکت در این برنامه می‌توانید با مشاوران و کارشناسان ما در موسسه مهاجرتی مهاجردانش در ارتباط باشید و فرصتی برای آشنا شدن با فرهنگ ترکیه، آشنایی با سیستم آموزشی و علمی این کشور و برقراری ارتباطات بین‌المللی به‌دست آورید.

5/5 - (1 امتیاز)