پس از دانشگاه دولتی لومونوسوف مسکو که در سال 1755 تاسیس شده، دانشگاه فنی دولتی باومن مسکو قدیمی‌ترین دانشگاه روسیه است. این دانشگاه توسط امپراتور روسیه، کاترین دوم، و در سال 1763 تاسیس شد. این دانشگاه در سال 1826 و به دستور امپراتور ماریا فئودورونا گسترش یافت و دارای کارگاه‌های بزرگ و اتاق غذاخوری و … شد. سپس برای توسعه‌ی خود و پرورش دانشجویانی که به درد صنعت کار روسیه می‌خورند، دانشکده‌های جدیدی برای آموزش صنایع و علوم پایه ایجاد شد. در سال 1868، دانشکده‌های بیشتری به دانشگاه اضافه شد. در واقع،‌ هدف از افزودن دانشکده‌های بیشتر و سازماندهی مجدد دانشگاه، آموزش مهندسان ساختمان، مکانیک و فناوران صنایع بود. اگرچه دانشگاه فنی باومن در آن زمان، IMTS نام داشت. همان زمان هم تاکید داشت تا با یک روش روسی جدید، آموزش تئوری و عملی را تلفیق و دانشجویانی متحد و قوی آماده کند. این دانشگاه دانشمندان زیادی را تربیت کرده و از همان سال‌های ابتدای تاسیس، با ابداع روش‌های جذاب آموزشی و سختگیری در امور اکادمیک، یکی از بهترین دانشگاه‌های روسیه و جهان بود.

در دوران شوروی، IMTS نامش را به نام نیکولای باومن، شخصی انقلابی تغییر داد و به دانشگاه فنی دولتی باومن مسکو تبدیل شد. در سال 1938، بخش‌های نظامی جدیدی مثل تانک، توپخانه و مهمات در این دانشگاه ایجاد شد. حتی در سال 1948، بخش موشک‌ها نیز به دانشگاه اضافه شد. در نیمه‌ی اول قرن بیستم، این دانشگاه 70 دانشکده فنی را تاسیس کرد. برخی از این دانشکده‌ها و موسسه‌ها در روسیه واقعا شناخته شده و معروف هستند که از آن‌ها می‌توان به دانشکده هوانوردی مسکو، دانشکده مهندسی نیرو مسکو، دانشکده مهندسی عمران مسکو، دانشکده شیمی مسکو، دانشکده ارتباطات و انفورماتیک مسکو، دانشکده مرکزی آیرودینامیک TSAGI، و آکادمی نظامی مهندسی هوانوردی جوکوسکی اشاره کرد. به طور کلی، حدود دویست هزار دانشجو از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند، که بخش بزرگی از آن‌ها را دانشمندان، مهندسان، اساتید دانشگاه و … تشکیل می‌دهد. در واقع بسیاری از مقامات دولتی، طراحان ارشد، مدیر عامل شرکت‌های بزرگ و فضانوردان نام‌دار از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند! برای همین، دلیل عده‌ی زیادی از افراد جهت تحصیل در روسیه، تحصیل در دانشگاه فنی دولتی باومن است.

دانشگاه فنی دولتی باومن، امروز

این روزها دانشگاه فنی دولتی باومن مسکو به عنوان یکی از معتبرترین و باکیفیت‌ترین دانشگاه‌های روسیه شناخته می‌شود و به همین سبب، شرایط سختگیرانه‌ای برای پذیرش دانشجویانش دارد. این دانشگاه، در سال‌های 2011 و 2012، رتبه‌ی 379 را در رتبه‌بندی QS به دست آورد. همچنین در لیست دانشگاه‌های برتر مهندسی و فناوری اطلاعات،‌ رتبه‌ی 229 را از آن خود کرد.

این دانشگاه به نوعی، به عنوان مرکز تحقیقات ملی روسیه محسوب می‌شود و بودجه‌ی مستقلی از وزارت آموزش این کشور دریافت می‌کند.  در واقع این دانشگاه، سوگولی دانشگاه‌های روسیه محسوب می‌شود.

کتابخانه‌ی دانشگاه فنی دولتی باومن

کتابخانه‌ی دانشگاه فنی باومن، یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین دانشگاه‌های روسیه است. این کتابخانه در سال 1830 تاسیس شد و صندوق آن به طور کلی حدود 2.7 میلیون کتاب دارد. این کتاب‌ها در زمینه‌ی علوم انسانی و طبیعی هستند. حتی بخش مهمی از این کتابخانه، شامل پایان‌نامه‌ها و رساله‌های سایر دانشجویان فارغ‌التحصیل از باومن است.

  آزمون ورودی دانشگاه فنی دولتی باومن

امتحانات ورودی دانشگاه فنی دولتی باومن برای دانشجویان بین‌المللی و دانشجویان روسی همزمان برگزار می‌شود. دانشجویان بین‌المللی معمولا باید در آزمون‌های متدولوژیست این دانشگاه شرکت کنند. برای شرکت در آزمون ورودی باومن، می‌توانید از 20 ژوئن تا 10 ژوئیه اقدام نمایید. البته اگر قصد داشته باشید که در آزمون یکپارچه با دانشجویان بومی روسی شرکت کنید، باید فرم درخواست آن را پر و حین ثبت نام ارسال کنید. به یاد داشته باشید که درخواست‌هایی که از 5 بعدازظهر 15 ژوئن برای دانشگاه ارسال شوند، پذیرفته و بررسی نخواهند شد. خود آزمون نیز ابتدای تابستان برگذار می‌شود و در همان‌ ماه‌های آغازین، نتیجه به داوطلبین اعلام می‌گردد.

آزمون‌های ورودی دانشگاه فنی دولتی باومن، شامل ارزیابی مهارت دانشجو در فیزیک، ریاضی، زبان روسی، تاریخ روسیه و … است و تمام دانشجویان بین‌المللی، برای ورود به این دانشگاه، باید در این آزمون شرکت کنند.

قانونی‌سازی و معادل‌سازی مدارک دانشجویان بین‌المللی

قانونی کردن مدارک و تاییدیه‌های رسمی به این معنی است که مدارک شما باید توسط مقاماتی صادر شده باشد که با قوانین موجود در کشور روسیه، مطابقت داشته باشد. آپوستیل، یک مهر خاص است که اصالت امضا و مسئول امضاکننده ی مدارک شما را نشان می‌دهد و باید روی مدارکتان قرار بگیرد.

شما قبل از قانونی کردن مدارکتان نمی‌توانید در دانشگاه فنی باومن تحصیل کنید. در واقع این کار اجازه‌ی تحصیل یا هرگونه فعالیت آموزشی و حرفه‌ای در این دانشگاه را به شما خواهد داد.

ثبت نام در دانشگاه فنی دولتی باومن مسکو

پس از اخذ پذیرش از دانشگاه فنی باومن و سفر به روسیه، سه روز مهلت دارید تا به دفتر آموزش بین‌المللی دانشگاه، در مسکو مراجعه کنید. این سه روز هم برای این باید صبر کنید که به مقامات روسیه، کارکنان دانشگاه و … مهلت دهید تا مدارکتان را به سرویس مهاجرت فدرال روسیه ارائه دهند. شما برای ثبت نام در این دانشگاه، به مدارک خاصی نیاز دارید که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • پاسپورت
  • کارت مهاجرت. این کارت از بخش فدراسیون روسیه صادر می‌شود. این کارت باید مهرشده و معتبر باش.
  • ویزای تحصیلی روسیه
  • اسناد رسمی ترجمه‌شده
  • گواهی پزشکی جهت تایید سلامت شما برای زندگی در روسیه

کلاب‌های دانشجویی دانشگاه فنی باومن مسکو

دانشجویای که ویزای تحصیلی روسیه را اخذ می‌کنند تا در دانشگاه فنی باومن درس بخوانند، باید در یکی از کلاب‌های دانشجویی نیز شرکت کنند. ما در ادامه این کلاب‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

لیگ KVN باومن

این لیگ در واقع، کلاب کمدین‌ها و مبتکران است. دانشجویان در این کلاب باهم تیم می‌شوند و سوالات و جوابات خنده‌داری را مطرح می‌کنند و اینگونه، وارد رقابت با یکدیگر می‌شوند. این کلاب و سرگرمی از پربازدیدترین کلاب‌های دانشگاه فنی دولتی باومن مسکو است. جالب است بدانید که طی شرکت اعضای این کلاب در جشنواره‌های اصلی JSC، جوایز زیادی هم دریافت کرد.

کلاب TuSSOvochka

این کلاب، مخفف گروه‌های ساختمان دانشجویی یا همان SBG است. در واقع این کلاب شامل یک کنسرت می‌شود و طی عملکرد اعضا، به آن جوایزی نیز اهدا می‌شود. پس از اهدای جوایز، اعضای کنسرت می‌توانند با مدیر دانشگاه باومن چای بخورند. در این مهمانی گاهی افراد مشهوری نیز دعوت می‌شوند که همیشه سوپرایزکننده و غافلگیرانه است. در واقع،‌ کلاب SSO همیشه پر از شگفتی است.

کلاب CUB

کلاب  CUBپروژه‌ای است که در آن، اعضا مهارت‌های ارتباطی، تصمیم‌گیری، تفکر خلاقانه، تعیین و دستیابی به اهداف شخصی یا گروهی و … را یاد می‌‌گیرند. اعضا حتی ممکن است سه روز از مسکو خارج شوند و اوقات خود را در شعبه‌ی دانشگاه دیمیتروف سپری کرده و تجارب جذابی به دست بیاورند.

جوامع دانشجویی دانشگاه فنی باومن

اتحادیه دانشجویی BMSTU

اتحادیه دانشجویی BMSTU یا همان دانشگاه فنی دولتی باومن، یکی از قدیمی‌ترین و البته شلوغ‌ترین انجمن‌های دانشجویی این دانشگاه است. این انجمن از سال 1920 در دانشگاه تاسیس شد و در حال حاضر، بیش از 16000 عضو دارد! اعضا در این اتحادیه، از حقوق و منافع دانشجویان و دانشجویان فارغ‌التحصیل دفاع می‌کنند و حمایت‌های مختلفی را نیز برای آن‌ها ارائه می‌دهند. برای مثال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • کار تئوری و عملی- کمک به آموزش واقعی دانشجویان
  • حمایت مادی از دانشجویانی که نیاز مالی دارند
  • ارائه‌ و تثبیت کمک‌های اجتماعی به دانشویان
  • سازماندهی تعطیلات تابستانی دانشجویان و دانشجویان بین‌المللی
  • انجام کارهایی مرتبط به سلامت دانشجویان
  • سازماندهی رویدادها و فعالیت‌های مختلف جهت کمک به ایجاد یک زندگی سالم برای دانشجو
  • انجام کارهای ورزشی و فرهنگی و ارائه‌ی آن‌ها به دانشجویان
  • ترویج فرهنگ جنبش‌ها و فعالیت‌های داوطلبانه‌ی دانشجویی
  • همکاری با دانشجویان ساکن خوابگاه
  • تمدید کارتهای اجتماعی و کارت‌های حمل‌ونقل دانشجویی (نظیر کارت مترو و اتوبوس و …)

شورای دانش آموزی BMSTU

شورای دانشجویی دانشگاه فنی دولتی باومن، از سال 2006 تاسیس شد. این شورا مدیریت خودگردان و مستقل دانشجویی دارد و فعالیت‌های مختلف و مفیدی را در دانشگاه به ثبت می‌رساند. از این فعالیت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • آموزش و تدریس در دانشگاه
  • انجام‌ تحقیقات علمی و عملی
  • کمک به پیشرفت و توسعه زندگی دانشجویی در دانشگاه
  • ارائه مشاوره شغلی به دانشجویان و تشکیل گروه‌های دانشجویی
  • ·         ارائه و شرکت در فعالیت‌های فرهنگی
  • ارائه و شرکت در فعالیت‌های فرهنگی

گروه دانشجویی BEST مسکو

این گروه دانشجویی از سال 2006 در دانشگاه فنی دولتی باومن تاسیس شد. این گروه فعالیت‌های زیادی را انجام می‌دهد و بیش از 1000 شرکت کننده دارد که این شرکت کنندگان حتی متعلق به دانشگاه‌های اروپایی نیز هستند.

جنبش داوطلبانه مبارزه با مواد مخدر

این جنبش دانشجویی که به تازگی در دانشگاه فنی دولتی باومن تاسیس شده، در همکاری با اتحادیه دانشجویی که بالاتر به آن اشاره کردیم کار می‌کند. این جنبش دانشجویان بسیار فعالی دارد که زندگی سالم و بدون استفاده از مواد مخدر را ترویج و تبلیغ می‌کنند. این جنبش، هر سال تعداد بیشتری از دانشجویان را جذب خود می‌کند.

 مرکز هوافضا برای جوانان

این مرکز در سال 1989 و با هدف آموزش اصول اولیه مهندسی هوافضا، پرورش امور مهندسی و سایر فعالیت‌های علمی بین دانشجویان و جوانان تاسیس شد. در واقع این مرکز می‌کوشد تا دستاورد‌های هوافضایی و کیهان‌نوردی را به دانشجویان و جوانان، ترویج دهد.

سازمان گروه‌های دانش آموزی

این سازمان سالیان سال است که در دانشگاه باومن راه‌اندازی شده و برای هدایت دانشجویان در تعطیلات تابسانی است. این کلاب تشکل‌های ویژه‌ای را به کمک دانشجویان تشکیل می‌دهد و بهترین فعالیت‌ها را به انجام می‌رساند. از گروه‌های معروف این سازمان می‌توان به فنیکس، مسئول ساخت و ساز و تعمیر خوابگاه‌های باومن و ساختمان‌های دانشاه، خباچیتا، مسئول ساخت بزرگراه فدرال بین چیتا و خاباروفسک و همچنین، مالاشیت، مسئول تعمیرات راه‌آهن در منطقه‌ی اورال روسیه اشاره کرد.

مدارک مورد نیاز برای اپلای از دانشگاه فنی دولتی باومن مسکو

·        فرم درخواست پذیرش یا همان اپلیکیشن

·        آخرین مدارک تحصیلی، مدارک تحصیلی قانونی سازی شده مطابق ب فدراسیون روسیه، ریز نمرات تحصیلی در آخرین مقطع تحصیلی، ترجمه‌ی تمام مدارک به روسی (توسط اسناد رسمی)

o       برای مقطع کارشناسی (BSc/BA): مدرک دیپلم دبیرستان

o       برای مقطع کارشناسی ارشد (MSc/MA): مدرک کارشناسی

o       برای تحصیلات دکترا: مدرک کارشناسی ارشد

·        کپی تاییدیه تحصیلی که مدرکتان را تایید می‌کند

·        رونوشت (کاور لتر) شامل فهرستی از تمام مدارک که به زبان روسی ترجمه شده است

·        مدرکی که ثابت کند مدارک شما خارج از کشور روسیه اخذ شده است.

·        کپی مدارکی که ثابت کند شما شهروند روسیه نیستید.

·        انگیزه‌نامه

·        گواهی مدارک مرتبط به زبان انگلیسی و روسی

·        گواهی شرکت در آزمون ورودی

·        توصیه نامه

·        عکس‌های سه در چهار

·        گواهی بیمه سلامت

·        گواهی سوء پیشینه

·        گواهی معاینه پزشکی

سوالات متداول

اگر مجوز حضور من در مسکو به پایان رسید چکار کنم؟

برای تمدید مجوز حضور خود در خاک روسیه،‌ باید مراحل زیر را دنبال کنید:
1. ویزای تحصیلی خود را ارائه دهید.
2. رسید پرداخت هزینه‌های خدمات دولتی را ارائه دهید.
3. سه عکس سه در چهار به همراه داشته باشید.

در صورت نیاز به ترک مسکو چه باید بکنم؟

قبل از ترک مسکو باید دستورالعمل‌های مربوط به حضور در دانشگاه باومن را بخوانید. این اطلاعات در اداره آموزش بین‌المللی باومن نوشته شهد است. همچنین شایان ذکر است که خروج از دانشگاه در طول ترم، فقط یک بار مقدور است. آن هم باید در مواقع ضروری باشد.

آیا می‌توانم بدون آزمون ورودی وارد دانشگاه باومن شوم؟

شما برای اخذ پذیرش از دانشگاه فنی دولتی باومن مسکو، حتما باید در آزمون ورودی آن شرکت کنید. شما به انتخاب خود می‌توانید در آزمون مستقل یا یکپارچه با سایر بومی‌های روسی زبان شرکت کنید.

موسسه مهاجرتی مهاجر دانش

روسیه، کشوری که بهترین دانشگاه‌ها و جذاب‌ترین بورسیه‌های تحصیلی را برای دانشجویان بین‌المللی از جمله ایرانی‌ها فراهم کرده است، طبیعتا خواهان زیادی نیز دارد و اخذ پذیرش از دانشگاه‌های آن کار ساده‌ای نیست. برای مثال می‌توان پذیرش در دانشگاه فنی دولتی باومن مسکو را در نظر گرفت.

ما، موسسه مهاجرتی مهاجردانش برای ارائه‌ی انواع کمک‌ها در زمینه‌ی مهاجرت تحصیلی به روسیه در کنار شما خواهیم بود. موسسه‌ی ما متشکل از بهترین دانش‌آموختگان و متخصصان دانشگاه‌های ایران، ترکیه و روسیه است. این متخصصان، با تمام دانش و مهارت خود در مهاجرت تحصیلی، به متقاضیان مختلف که تمایل به مهاجرت تحصیلی در روسیه دارند کمک می‌کند تا به هدف خود، یعنی اخذ پذیرش و اقامت دائم این کشور دست پیدا کنند.

5/5 - (1 امتیاز)