امروزه تمامی دنیا در مسیر علم و پیشرفت در زمینه‌های مختلف همچون: ساخت مواد جدید، ژنتیک، زیست شناسی، پزشکی، داروسازی، اکولوژی، فناوری اطلاعات و… قدم برداشته است. دانشگاه‌های روسیه نیز پا به پای جهان تلاش کرده‌اند تا میراث خود را حفظ کنند و عملکردی عالی و قوی در زمینه تحصیل، آموزش، تحقیق و پژوهش داشته باشند.

یکی از این دانشگاه‌ها که در زمینه علم پیشتاز است، دانشگاه لومونوسوف مسکو است. درهای این دانشگاه اصیل و فوق العاده به روی هرکسی که مشتاق علم و تحقیق است و در راستای اکتشافات جدید، خلاقیت و خودسازی تلاش می‌کند؛ باز است. این دانشگاه دولتی، که اولین دانشگاه روسی است با ایده و ابتکار میخائیل لومونوسوف، دانشمند برجسته عصر روشنگری، در سال 1755 تاسیس شد. 

پذیرش و تحصیل در دانشگاه لومونوسوف مسکو

درخواست و پذیرش برای دانشجویان بین‌المللی

همه دانشکده‌های دانشگاه دولتی لومونوسوف مسکو، تحصیلات تمام وقت را برای دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می‌دهند. همچنین دوره‌های تحصیلات تکمیلی نیز در این دانشکده‌ها برگزار می‌شود که می‌تواند به صورت تمام وقت یا پاره وقت باشد. اثر دوره‌های این دانشگاه به زبان روسی تدریس می‌شوند، پس باید به سطح مناسبی از زبان روسی آگاهی داشته باشید. پیشنهاد میکنیم برای اینکه به خوبی تمام مطالب درس‌هایتان را بفهمید و با محیط ارتباط برقرار کنید؛ یک دوره مقدماتی زبان روسی را در موسسه زبان و فرهنگ دانشگاه، بگذرانید.

دانشجویان متقاضی باید با توجه به نتایج امتحانات ورودی در دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد ثبت نام کنند. همچنین قبل از تحویل مدارک و اسناد به صورت آنلاین یا حضوری، باید برای دریافت تمامی اطلاعات لازم با دفتر بین‌المللی دانشکده تماس بگیرند؛ تا در مورد برنامه‌های آموزشی، تاریخ‌ها و شرایط برقراری آزمون‌ها، مدارک پذیرش و ویزا و سایر جزییات تحصیلی و روند ورود به دانشگاه اطلاعات لازم را کسب نمایند.

روند درخواست برای دانشجویان بین‌المللی

برای جمع‌آوری مدارک لازم جهت پذیرش در دانشگاه دولتی لومونوسوف مسکو، می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. یک دوره‌ی آموزشی را انتخاب کنید.
  2. با دانشگاه مورد نظر خود ارتباط برقرار کنید.

باید برای بررسی هزینه‌های تحصیل، مهلت درخواست، تاریخ برگذاری امتحانات ورودی، مقررات مهاجرت و ویزا و اطلاعات بیشتر با دانشکده‌ی خود تماس بگیرید.

  1. مدارک را برای درخواست آماده کنید.

 اصل یا کپی مدارک تحصیلی، ریز نمرات تحصیلی و فهرست کامل مدارک متفرقه و استعداد‌ها به همراه نمرات کسب شده.

  1. برای دوره کارشناسی: اصل یا کپی مدارک مربوط به دوره‌ی متوسطه و سایر مدارک عالی و تحصیلی
  2. برای دوره کارشناسی ارشد: اصل یا کپی مدارک تحصیلات عالی و مدارک تحصیلی مربوط به دوره‌ی کارشناسی
  3. برای دوره‌های تحصیلات تکمیلی (دکترا): اصل یا کپی مدارک تحصیلات عالی و مدرک تحصیلی متناسب با سطح یک متخصص یا کارشناسی ارشد.
  1. برای پذیرش در دانشگاه مورد نظرتان اقدام کنید.

می‌توانید از راه‌های زیر برای دانشگاه دلخواهتان اقدام کنید:

  1. از راه دور و به صورت آنلاین از طریق وبسایت دانشگاه لومونوسوف مسکو
  2. با ارسال مدارک توسط خدمات پستی
  3. تحویل مدارک به صورت حضوری در دانشکده منتخب

ارسال مدارک برای دوره‌های سال اول کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری و مقاطع بالاتر برای متقاضیان بین‌المللی هرساله از تاریخ‌های زیر آغاز می‌شود:

  1. برای دوره‌های کارشناسی: 10 ژوئیه
  2. برای دوره‌های کارشناسی ارشد: 20 ژوئیه

ابتدا برای ارسال درخواست آنلاین جهت پذیرش و بارگذاری مدارک لازم، باید در پلتفرم آنلاین دانشگاه لومونوسوف مسکو ثبت نام کنید. پس از اینکه تمام بخش‌های فرم الکترونیکی را پر کردید، یک فرم درخواست شخصی برای پذیرش به طور خودکار برای شما ایجاد می‌شود؛ شما باید آن را دانلود کنید و پس از امضا کردنش، در سیستم آپلودش کنید.

اگر مایلید درخواست خود را از طریق خدمات پستی ارسال کنید، باید با دفتر پذیرش دانشکده مورد نظر خود که قصد دارید در آن ثبت نام کنید تماس بگیرید و فرم درخواست شخصی برای پذیرش سال اول را از مسئول پذیرش دریافت کنید. این فرم به صورت فایل به آدرس ایمیلی که ثبت کرده اید، ارسال می‌شود.

  1. قبولی در امتحانات ورودی

ثبت نام متقاضیان در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا با توجه به نمرات دانشجویان در آزمون ورودی، به صورت کاملا رقابتی انجام می‌شود.

  • نتایج قبولی خود را برای ثبت نام به دانشکده مورد نظر خود ارسال کنید.

افرادی که امتیاز و رتبه بالاتری را در آزمون فوق رقابتی این دانشگاه کسب کنند، می‌توانند در دوره آموزشی ثبت نام کنند. در صورت قبولی شما در دانشکده، نمایندگان مربوطه با شما تماس می‌گیرند و آمادگی خود را برای پذیرشتان اعلام می‌کنند. سپس روند اقدامات بعدی برایتان توضیح داده می‌شود. شما برای تایید تمایل خود جهت ثبت نام، باید قبل از مهلت مقرر شده، یک بیانیه رضایت ارسال کنید.

  • یک دعوتنامه از دانشگاه لومونوسوف مسکو برای ورود به روسیه دریافت کنید.

برای دریافت اطلاعات دقیق در مورد درخواست ویزای تحصیلی برای ورود به روسیه، با مرکز درخواست ویزا یا سفارت روسیه در کشور خود تماس بگیرید. صدور دعوتنامه معمولا بین 25 الی 45 روز زمان می‌برد. برای همین توصیه می‌کنیم مدارک ویزا را از قبل دریافت دعوتنامه آماده کنید.

  • دستورالعمل‌های مربوط به دانشجویان بین‌المللی را در مورد کارهایی که باید قبل از ورود، هنگام ورود و بلافاصله پس از ورود انجام دهند را بررسی کنید.
  • قرارداد آموزشی را با دانشکده امضا کنید.
  • در ابتدای سپتامبر، سال تحصیلی جدید خود را در دانشگاه دولتی لومونوسوف مسکو شروع کنید.

لطفا با دفاتر پذیرش بین‌المللی دانشکده خود در تماس باشید.

به رسمیت شناخته شدن مدارک تحصیلی پیشین شما در روسیه

اگر تحصیلات پیشین خود را در هر کشوری به جز روسیه دریافت کرده اید، برای ورود به دانشگاه مسکو، تحصیلات خارجی شما باید مطابق با برنامه آموزشی اجرا شده در روسیه شناخته شود. به رسمیت شناخته شدن این مدارک، پیش نیاز شما برای اخذ پذیرش در دانشگاه مسکو است. شناسایی و همسان سازی مدارک تحصیلی‌ شما با استفاده از سیستم «AIS Recognition» انجام می‌شود.

برای گذراندن مراحل همسان سازی مدارک، باید شرایط زیر را دارا باشید:

  • داشتن یک کارت شناسایی معتبر برای دریافت ویزای تحصیلی روسیه.
  • داشتن یک سند در مورد تحصیلات قبلی و ضمیمه‌های آن.
  • داشتن سندی مبنی بر تغییر نام و یا نام خانوادگی، در صورتی که نام درج شده در مدرک تحصیلی و یا شناسنامه با نام ارائه شده متفاوت باشد.

همچنین شما می‌توانید اسناد اضافی دیگری را نیز در سیستم بارگزاری کنید که تحصیلاتتان را تایید کند. به عنوان مثال می‌توانید کپی اسناد مربوط به ادامه تحصیل، دوره‌های آموزشی متفرقه، دوره‌‌های کارآموزی دانشگاهی و… را به دانشگاه ارائه دهید. اما به یاد داشته باشید که هر مدرکی را که در کشوری به جز روسیه کسب کرده‌اید باید قانونی باشند و در یک محضر رسمی به زبان روسی ترجمه شوند.  

شهریه‌ها و هزینه‌های زندگی در روسیه

پس از بررسی شدن مدارک ارسال شده در روسیه و گذراندن موفقیت‌آمیز آزمون ورودی متقاضی، دانشگاه لومونوسوف مسکو، یک قرارداد تحصیلی برای شروع تحصیل به دانشجو ارائه می‌دهد. این قرارداد برای کل دوره‌ی تحصیلی منعقد می‌شود و دستور رسمی ثبت نام پس از امضای قرارداد و پرداخت کامل شهریه یک ترم صادر می‌شود.

هزینه‌های تخمینی برای تحصیل و زندگی در مسکو:

  • هزینه‌ی دوره مقدماتی زبان روسی حدودا 6000 دلار است. (در صورتی باید این دوره را بگذرانید که آمادگی لازم را برای شرکت در کلاس‌های دانشگاه نداشته باشید و زبان روسی‌تان ضعیف باشد).
  • هزینه‌ی تحصیل در دانشکده مورد نظر خود را می‌توانید از این سایت مشاهده کنید: https://www.msu.ru/en/address/index.html#mm
  • هزینه زندگی در خوابگاه دانشجویی نیز بسته به شرایط و سبک زندگی‌تان حدود 14000 روبل در ماه خواهد بود.
  • بیمه‌ی پزشکی ماهانه بسته به شرکت بیمه‌تان تقریبا به اندازه 12500 روبل در سال است.
  • هزینه‌های ترجمه مدارک دانشگاهی نیز حداقل 5000 روبل خرج برمی‌دارد.
  • هزینه‌ی خورد و خوراک هم حدود 15000 روبل در ماه است.
  • سایر هزینه‌های شخصی نیز تقریبا با 10000 روبل در ماه برابری می‌کند.
  • استفاده از کتابخانه داشنگاه هزینه‌ای برایتان ندارد و می‌توانید هر چه‌قدر خواستید از آن استفاده کنید.
  • بورسیه‌ی تحصیلی دانشگاه لومونوسوف شامل دانشجویانی که پتانسیل مالی تامین مخارجشان را دارند، نمی‌شود.

امکانات اقامتی و خوابگاه دانشگاه لومونوسوف

خوابگاه‌های دانشگاه لومونوسوف مسکو برای همه دانشجویان بین‌المللی در دسترس است. این خوابگاه شامل اتاق‌های راحت، سالن غذاخوری، امکانات تفریحی و رفاهی، کتابخانه، اینترنت رایگان و پر سرعت، زمین‌ها و سالن‌های ورزشی است.

حتما قبل از ورود به دانشگاه، با دانشکده خود تماس بگیرید و جزییات خوابگاهی که می‌خواهید در آن اقامت کنید را مشخص کنید؛ چون در زمان ورود به خوابگاه باید نامه اسکن شده‌ای را به همراه داشته باشید که تایید کند شما اجازه دارید در خوابگاه اقامت کنید. پس از انجام این پروسه، کارمند خوابگاه اتاقتان را به شما نشان می‌دهد و بعد از تحویل دادن کلید اتاق و ملحفه‌تان به شما، اطلاعات ایمنی را نیز در اختیارتان می‌گذارد و به هر سوالی که داشته باشید پاسخ می‌دهد. هر زمانی که نیاز به کمک داشتید، میتوانید با کارکنان خوابگاه تماس بگیرید و از آنها بخواهید تا راهنماییتان کنند.

  • مشخصات خوابگاه

خوابگاه دانشگاه لومونوسوف بر زمینی به مساحت 292 هزار متر مربع بنا شده و با حدود 15هزار دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، که در 7 خوابگاه با مجموعه‌ای از اتاق‌های یک، دو، سه، یا چهارنفره زندگی می‌کنند؛ جزو بزرگترین خوابگاه‌های کشور روسیه است. می‌توانید با جستجو کردن نام این خوابگاه در گوگل عکس‌های زیبای آن را مشاهده کنید.

دعوتنامه، ویزا و کارت مهاجرت

نحوه دریافت دعوتنامه برای ویزای ورود:

گام اول-

بررسی کنید که آیا برای ورود به روسیه به ویزا نیاز دارید یا خیر. اگر به ویزا نیاز دارید با تحقیق نوعی از آن را که متناسب با نیاز شماست را مشخص کنید. اکثر دانشجویان خارجی با پاسپورت خارجی و ویزای تحصیلی روسیه، وارد کشور می‌شوند.

گام دوم-

اطمینان حاصل کنید که پاسپورت شما برای مدت کافی معتبر خواهد بود. گذرنامه باید دارای صفحات خالی و کافی برای چسباندن مهرهای ویزای ورود و خروج باشد. اگر در پاسپورتتان صفحات خالی به میزان کافی وجود ندارد، احتمالا نیاز به دریافت پاسپورت جدید داشته باشید.

گام سوم-

برای دریافت دعوتنامه رسمی ویزا از سمت روسیه، باید مدارک مورد نیاز خود را به آدرس ایمیل دفتر بین‌المللی دانشکده خود ارسال کنید. همانطور که در بالا گفته شد، صدور دعوتنامه معمولا بین 25 الی 45 روز تقویمی بسته به کشور مبدا مهاجرت، زمان می‌برد.

گام چهارم-

منتظر بمانید تا یک ایمیل از دفتر بین‌المللی دانشکده خود یا یک دعوتنامه الکترونیکی دریافت کنید و حتما قبل از تماس گرفتن با مرکز درخواست ویزا یا سفارت روسیه در کشور خود، آن را چاپ کنید.

گام پنجم-

با مرکز ویزا یا سفارت روسیه در کشور خود، در شهری که در فرم درخواست مشخص کرده‌اید، تماس بگیرید و برای ویزا درخواست بدهید. مدت زمان صادر شدن ویزا معمولا حداقل تا 2 هفته طول می‌کشد.

گام ششم-

پس از دریافت گذرنامه با ویزا، مطمئن شوید که تمام اطلاعات درج شده در ویزای صادر شده، صحیح است. در صورت مشاهده هرگونه مغایرت و خطاف لطفا سریعا با کارمند مرکز درخواست ویزا یا سفارت روسیه تماس بگیرید و آن را اعلام کنید. پس از تصحیح خطا نیز، یک بار دیگر همه چیز را چک کنید تا مطمئن شوید که هیچ خطای دیگری در اطلاعات رخ نداده باشد.

گام هفتم-

یک نسخه کپی از روی ویزای دریافتی خودتان به آدرس ایمیل دفتر بین‌المللی دانشده مورد نظر خود ارسال کنید.

موسسه مهاجرتی مهاجر دانش

روسیه، کشوری که بهترین دانشگاه‌ها و جذاب‌ترین بورسیه‌های تحصیلی را برای دانشجویان بین‌المللی از جمله ایرانی‌ها فراهم کرده است، طبیعتا خواهان زیادی نیز دارد و اخذ پذیرش از دانشگاه‌های آن کار ساده‌ای نیست. برای مثال می‌توان پذیرش در دانشگاه لومونوسوف مسکو را در نظر گرفت.

ما، شرکت مهاجرتی مهاجردانش برای ارائه‌ی انواع کمک‌ها در زمینه‌ی مهاجرت تحصیلی به روسیه در کنار شما خواهیم بود. موسسه‌ی ما متشکل از بهترین دانش‌آموختگان و متخصصان دانشگاه‌های ایران، ترکیه و روسیه است. این متخصصان، با تمام دانش و مهارت خود در مهاجرت تحصیلی، به متقاضیان مختلف که تمایل به مهاجرت تحصیلی در روسیه دارند کمک می‌کند تا به هدف خود، یعنی اخذ پذیرش و اقامت دائم این کشور دست پیدا کنند.

امتیاز