کشور ترکیه به ‌واسطه داشتن صنعت فیلم سازی پویا و فعال، یکی از مقاصد خوب مهاجرتی برای تحصیل بازیگری به ‌شمار می‌رود. دانشگاه‌های مختلف و باکیفیت بسیاری در ترکیه وجود دارند که این رشته را به شکل اصولی، آکادمیک و مطابق با تکنیک‌های روز جهانی آموزش می‌دهند. تحصیل رشته بازیگری در ترکیه یکی از راه‌هایی است که علاقمندان به بازیگری می‌توانند به وسیله آن وارد کار بازیگری در کشور ترکیه شوند. همچنین، دانشجویان با تحصیل در ترکیه این امکان را دارند که با پروژه‌های جهانی و سایر کشورها در ارتباط باشند.

علاوه‌ بر این موارد، نزدیکی ترکیه به ایران و تشابه فرهنگی و آب و هوایی باعث شده این کشور برای مهاجرت تحصیلی بسیار مورد استقبال ایرانیان قرار بگیرد. اگر شما هم قصد مهاجرت از طریق تحصیل در کشور ترکیه را دارید ادامه این مطلب را مطالعه کنید. در این مقاله به معرفی رشته بازیگری در ترکیه می‌پردازیم و شما را با نکات مهم درباره این رشته و بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل آشنا می‌کنیم.

[lwptoc]

آشنایی با تحصیل رشته بازیگری در ترکیه

بازیگران با ارائه نقش‌های مختلف داستان‌هایی را به تصویر می‌کشند که ممکن است براساس حقایق یا کاملا تخیلی باشند. این داستان‌ها علاوه ‌بر سرگرم کردن مخاطب احساسات مختلفی را در آنها بر می‌انگیزد و گاهی باعث ایجاد آگاهی و همدلی در بین میلیون‌ها انسان می‌شوند. بازیگرها برای ارائه این نقش‌ها آموزش می‌بینند تا بتوانند با استفاده از تکنیک‌ها و روش‌های مختلف شخصیت‌ها را برای ما قابل باور کنند.

تحصیل رشته بازیگری در ترکیه

برای آموزش بازیگری در ترکیه دانشگاه‌های مختلف دولتی و خصوصی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد این رشته را ارائه می‌کنند. دوره کارشناسی به مدت 4 سال و 8 ترم و دوره کارشناسی ‌ارشد 2 سال برگزار می‌شود. پس از تحصیل رشته بازیگری در ترکیه در دوره کارشناسی می‌توانید با توجه به علاقمندی خود در گرایش‌های مختلف هنرهای نمایشی مانند نویسندگی، کارگردانی، تدوین و غیره به ادامه تحصیل بپردازید.

اساتید در دانشگاه‌ها معمولا از بازیگرها و کارگردان‌های بزرگ و شاخص هستند و بعضی از دانشگاه های ترکیه توافقنامه‌های همکاری با دانشگاه‌های سایر کشورها را هم امضا کرده‌اند. دانشجویان با وجود این توافقنامه‌ها می‌توانند در سایر کشورها هم به فعالیت و کسب تجربه بپردازند. در طول دوره تحصیل مهارت‌های بیانی و بدنی دانشجویان تقویت می‌شود و در کارگاه‌های مختلف شرکت می‌کنند. به این ترتیب، ضمن یادگیری مباحث تئوری با انواع سبک‌های بازیگری هم آشنا شده و آنها را به ‌صورت عملی اجرا می‌کنند.

حتما بخوانید:

شرایط تحصیل در مقاطع مختلف رشته بازیگری در ترکیه

برای تحصیل در ترکیه نسبت به دانشگاه و مقطعی که برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنید شرایط متفاوتی رو به روی شما است. برای تحصیل در دوره کارشناسی باید حداقل مدرک دیپلم و پیش ‌دانشگاهی داشته باشید و ریز نمرات یا کارنامه تحصیلی خود را نیز ارائه کنید. قبل از ارسال درخواست پذیرش در مورد شرایط دانشگاهی که انتخاب می‌کنید اطلاعات لازم را به ‌دست بیاورید.

همکاران ما در موسسه مهاجر دانش برای ارائه اطلاعات لازم در خدمت شما هستند. در صورت تمایل به ادامه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی باید در آزمون یوس یا ست شرکت کرده و نمره قبولی کسب کنید. برای تحصیل در این رشته به هر دو زبان انگلیسی و ترکی باید تسلط داشته باشید. همچنین، باید در آزمون تئوری، عملی و مصاحبه هم شرکت کنید. ادامه تحصیل بازیگری در ترکیه در مقطع کارشناسی ‌ارشد نیز با مدرک کارشناسی و حضور در آزمون مربوطه امکان ‌پذیر است. همچنین، باید نمونه کار یا پروژه عملی هم ارائه کنید.

بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل رشته بازیگری در ترکیه

برای آموزش بازیگری در ترکیه گزینه‌های مختلفی پیش روی شما است که یکی از آنها تحصیل در دانشگاه‌های دولتی یا خصوصی ترکیه است. همانطور که اشاره کردیم دانشگاه های ترکیه با شرایط متنوع و متفاوتی این رشته را ارائه می‌کنند که اغلب از درجه علمی بالایی برخوردار است. با تحصیل در این دانشگاه‌ها علاوه ‌بر کسب دانش به ‌روز این رشته می‌توانید از امکانات اجرایی و ارتباطی موجود در آنها نیز استفاده کنید. از مهم‌ترین دانشگاه‌هایی که این رشته را ارائه می‌کنند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دانشگاه‌های دولتی

دانشگاه‌های خصوصی

  • دانشگاه دوغوش Dogus University
  • دانشگاه بیکنت Beykent University
  • دانشگاه آیدین استانبول Istanbul Aydın University
بیشتر بخوانید : خواندن مقاله تفاوت دانشگاه‌های خصوصی و دولتی ترکیه و مقاله بورسیه تحصیلی دانشگاههای خصوصی در ترکیه برای شما سودمند است

آیا دوره‌های کوتاه مدت تئاتر و بازیگری در ترکیه وجود دارند؟

علاوه بر تحصیل بازیگری در دانشگاه می‌توانید از دوره‌های کوتاه ‌مدت آموزش بازیگری در موسسات مختلف نیز بهره‌ مند شوید. افرادی که شرایط پذیرش در دانشگاه‌ برای تحصیل رشته بازیگری در ترکیه را ندارند یا علاقمند به تحصیل در دانشگاه نیستند می‌توانند در دوره‌های موسسات آموزشی شرکت کنند. آموزشگاه‌های معتبر مختلفی هستند که این دوره‌ها را ارائه می‌کنند.

تحصیل رشته بازیگری در ترکیه

در نهایت، فارغ از تحصیلات و محل آموزش  این استعداد و تلاش شما است که ‌می‌تواند به موفقیت شما در این رشته کمک کند. برای ورود به پروژه‌ها و گرفتن نقش‌های مهم از شما تست گرفته می‌شود. مدارک تحصیلی و آموزشی در مرحله اول ممکن است تاثیر مثبت داشته باشند. اما در مرحله نهایی این تلاش و مهارت شما در بازیگری خواهد بود که کارگردان را متقاعد می‌کند تا نقشی را به شما بسپارد. از مهم‌ترین مراکز آموزش بازیگری می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • موسسه Gaye Sokmen institute
  • آموزشگاه Müjdat geze sanat merkezi
  • آموزشگاه Sadri alışık kültür merkezi
  • آموزشگاه sinematek

هزینه تحصیل رشته بازیگری در ترکیه

به ‌طور کلی، هزینه تحصیل در ترکیه در مقایسه با سایر کشورها در حد متوسط و مقرون‌ به صرفه است.  هزینه تحصیل رشته بازیگری در دانشگاه‌های مختلف متفاوت است. تحصیل در دانشگاه‌های دولتی و به زبان ترکی هزینه بسیار کمتری در مقایسه با دانشگاه‌های خصوصی دارد. البته این را در نظر داشته باشید که پذیرش در دانشگاه‌های دولتی به مراتب سخت‌تر است. هزینه تحصیل رشته بازیگری در ترکیه در دانشگاه‌های دولتی از 500 تا 1500 دلار و در دانشگاه‌های خصوصی از 5000 تا 10000 دلار متغیر است. البته هزینه‌های زندگی نیز به شهر محل تحصیل و سبک زندگی شما بستگی دارد.

بورسیه  تحصیلی ترکیه در رشته بازیگری

دولت و دانشگاه های ترکیه علاوه ‌بر فراهم کردن امکانات تحصیلی در سطح جهانی،  بورسیه‌ تحصیلی ترکیه در رشته بازیگری نیز ارائه می‌کنند. مدراک و شرایط افراد متقاضی برای پذیرش دانشگاه‌ها بررسی شده و در صورت اخذ شرایط لازم بورسیه به آنها تعلق می‌گیرد. عموما این بورسیه‌ها برای افرادی در نظر گرفته می‌شوند که در زمینه تحصیلی شایستگی داشته باشند. در بعضی از دانشگاه‌ها نیز مدارک افراد خود به ‌خود برای بورسیه بررسی می‌شود و نیازی برای درخواست جداگانه ندارد. اگر موفق به اخذ بورسیه شوید، هزینه تحصیل در ترکیه برای شما ممکن است تا نود درصد کاهش پیدا کرده و حتی رایگان شود.

دریافت ویزای تحصیلی جهت تحصیل رشته بازیگری در ترکیه

برای اخذ ویزای تحصیلی ترکیه باید درخواست خود را به صورت حضوری به سفارت یا کنسولگری ترکیه ببرید. قبل از این مرحله باید مراحل پذیرش در رشته و دانشگاه مدنظر را طی کنید. برای تحصیل رشته بازیگری در ترکیه باید پس از انتخاب رشته و دانشگاه وارد سایت شده، مدارک مورد نیاز را آماده کرده و درخواست خود را برای پذیرش ارسال کنید. پس از پذیرفته شدن، نامه پذیرش خود را که از دانشگاه مقصد دریافت کردید به همراه سایر مدارک خود از قبیل پاسپورت معتبر، عکس، بیمه سلامت و مدارک تمکن مالی باید به سفارت ارائه کنید.

تحصیل رشته بازیگری در ترکیه

مدارک شما بررسی می‌شود و پس از بررسی ویزای شما صادر خواهد شد. وضعیت ویزای خود را می‌توانید از سایت سفارت پیگیری کنید. این پروسه معمولا 3 تا 15 روز طول می‌کشد. بعد از ورود به ترکیه، یک ماه فرصت دارید تا برای اخذ اجازه اقامت تحصیلی اقدام کنید. در طول مصاحبه خود با مسئول کنسولگری یا سفارت باید به سوالات با دقت پاسخ دهید. این سوالات تاثیر مستقیمی در دریافت ویزا دارند.

تبدیل اقامت تحصیلی و دریافت تابعیت برای فارغ التحصیلان بازیگری

اعتبار ویزای تحصیلی ترکیه تا پایان تحصیلات دانشجویان خارجی است و پس از این مدت باید ویزای تحصیلی و موقت خود را به ویزای دائم تبدیل کنید. اقامت کاری برای اتباع خارجی علاقمند به کار و اقامت در کشور ترکیه هستند، در نظر گرفته می‌شود. با تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کار می‌توانید در ترکیه اقامت و فعالیت داشته باشید. برای این منظور باید در یک فضای دولتی، خصوصی یا مستقل مشغول به کار شوید و با ارائه مدارک لازم به دولت ترکیه اشتغال به کار خود را اثبات کنید. بعد از تحصیل بازیگری در ترکیه با ادامه فعالیت، کسب درآمد و پرداخت مالیات می‌توانید اقامت خود را از موقت به دائم تبدیل کنید.

شرایط بازار کار و استخدام در رشته بازیگری در ترکیه

امروزه بازار کار هنرهای نمایشی به ‌طور کلی در دست بخش خصوصی است. بنابراین، اغلب بازیگرها در بخش خصوصی کار می‌کنند. فارغ التحصیلان بازیگری و هنرهای نمایشی علاوه ‌بر بخش خصوصی می‌توانند در تئاترهای دولتی و در قسمت‌های مختلف سینما و تلویزیون در ترکیه استخدام شوند. با توجه به حجم تولیدات تصویری و صحنه‌ای در ترکیه، شرایط و فضای کار برای افرادی که پشتکار و رزومه خوبی دارند فراهم است.

اخذ مدرک تحصیلی نیز به افراد برای آشنایی با فضای کاری، کسب تجربه و رزومه قوی کمک می‌کند. وجود آژانس‌های مختلف بازیگری نیز ورود به بازار کار را آسان‌ می‌کند. شما می‌توانید با ارائه مدارک و ویدئوهایی از اجرای خود به این آژانس‌ها در تست‌های بازیگری مختلف شرکت کرده و از این طریق برای اجرای نقش انتخاب شوید.

فرصت‌های شغلی پس از فارغ التحصیلی در رشته بازیگری در ترکیه

دانشجویان رشته بازیگری در طول دوره آموزشی خود مهارت‌های مختلفی را کسب می‌کنند که باعث می‌شود پس از پایان تحصیلات بازیگری فرصت‌های شغلی مختلفی پیش روی آنها باشد. بعضی از فارغ‌التحصیلان بازیگری به حرفه بازیگری در حوزه‌های مختلفی مانند تئاتر، سینما، تلویزیون و رادیو ادامه می‌دهند و گاهی افراد متناسب با علاقمندی خود در زمینه‌های مرتبط دیگر به فعالیت می‌پردازند. نویسندگی، کارگردانی، دراماتورژی، بازیگردانی، دستیار کارگردانی، مدیریت صحنه و غیره از جمله مشاغلی است که می‌توانید بعد از تحصیل بازیگری در ترکیه به آنها بپردازید.

درآمد بازیگران در ترکیه چقدر است؟

بازیگری در ترکیه مانند سایر کشورها یکی از مشاغل پردرآمد به شمار می‌رود. اما میزان درآمد هر شخص به تحصیلات، تجربه، سوابق کاری و مهارت او بستگی دارد. شرکت در دوره‌های مختلف همزمان با تحصیل در دانشگاه نیز باعث افزایش تجربه و مهارت هنرجو می‌شود. متوسط درآمد یک بازیگر در ترکیه 97000 لیر است. دستمزد بازیگری که بین 1 تا 3 سال سابقه کار دارد می‌تواند در حدود 70000 لیر باشد. در حالی که میانگین دستمزد یک بازیگر معروف با بیش از 8 سال سابقه کاری حدود 122000 لیر است.

سوالات متداول

آیا می‌توانم در ترکیه به تحصیل بازیگری بپردازم؟

بله، دانشگاه‌های مختلفی در ترکیه وجود دارند که در زمینه بازیگری از کشورهای دیگر دانشجو می‌پذیرند.

آیا پس از پایان تحصیلات می‌توانم به فعالیت در زمینه بازیگری بپردازم؟

پس از فارغ‌التحصیل شدن در رشته بازیگری می‌توانید با توجه به مهارت و رزومه خود به بازیگری و مشاغل متنوعی که در مقاله به آن اشاره شد بپردازید.

تحصیل در رشته بازیگری در ترکیه چه شرایطی دارد؟

دانشگاه‌های مختلف شرایط متفاوتی برای پذیرش دانشجو دارند اما به‌ طور کلی برای تحصیل بازیگری در ترکیه و ورود به مقطع کارشناسی باید حداقل مدرک دیپلم یا پیش ‌دانشگاهی داشته باشید.

آیا از طریق موسسات آموزشی هم می‌توانم وارد عرصه بازیگری بشوم؟

بله؛ یکی دیگر از راه‌های ورود به دنیای بازیگری و سینما گذراندن دوره‌های آموزشی در موسسات است که در مقاله به بعضی از آنها اشاره کردیم.

درآمد بازیگران در ترکیه چقدر است؟

درآمد بازیگرها با توجه به رزومه و مهارت آنها متفاوت است که می‌تواند درحدود 70000 تا 120000 باشد.

سخن پایانی

اگر علاقمند به دنیای بازیگری هستید و خود را در این زمینه مستعد می‌دانید، یکی از راه‌های مطمئن برای ورود به آن تحصیل رشته بازیگری در ترکیه است. در طول تحصیل این رشته علاوه بر آشنا شدن با تکنیک‌ها و مهارت‌های آن به شکل اصولی و آکادمیک، فرصت مناسبی برای ورود به فضای تولیدات نمایشی خواهید داشت.

در این مقاله در مورد رشته بازیگری در ترکیه و نکات مهم آن صحبت کردیم که می‌توانید با مطالعه آن برای درخواست پذیرش در این رشته اقدام کنید. در صورت نیاز به مشاوره و اطلاعات بیشتر می‌توانید با مشاورین ما در موسسه مهاجر دانش تماس بگیرید یا فرم مشاوره رایگان را تکمیل و ارسال نمایید. همکاران ما در اسرع وقت به سوالات شما در تمامی موارد مهاجرتی پاسخ خواهند داد.

5/5 - (2 امتیاز)