ترکیه از نظر فرهنگی به عنوان کشوری غنی شناخته می‌شود. این کشور، به خاطر برنامه‌های تحصیلی ارزان، متقاضیان روزافزونی برای تحصیل در مقاطع مختلف دارد. دانشجویان بین‌المللی بسیاری از سراسر جهان برای تحصیل به ترکیه مهاجرت می‌کنند. در این میان، تحصیل در رشته‌های کامپیوتری و تحصیل رشته IT در ترکیه بسیار پرطرفدار است. محیط‌های آموزشی مدرن، آخرین فناوری، آموزش بین‌المللی و اعتبار جهانی باعث شده ترکیه مقصد خوبی برای ادامه تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر باشد.

اگر علاقه‌مند به ریاضی هستید و قدرت تحلیل بالایی دارید، تحصیل در رشته‌های کامپیوتری انتخاب مناسبی برای شما است. در نتیجه، تحصیل در ترکیه می‌توانید مدرکی با اعتبار جهانی برایتان به ارمغان آورد. همچنین، شما در کشوری که مقصد فرهنگ‌های زیبا اما متضاد اروپایی و آسیایی است، زندگی خواهید کرد. در این مقاله، شرایط تحصیل در رشته کامپیوتر و it را در ترکیه بررسی می‌کنیم.

[lwptoc]

معرفی رشته IT و کامپیوتر

IT مخفف کلمه Information Technology است که در زبان فارسی به فناوری اطلاعات ترجمه می‌شود. این رشته یکی از جذاب‌ترین و پردرآمدترین رشته‌های تحصیلی دنیا است. در واقع، IT گرایشی میان رشته‌ای است که متخصصین آن با علوم مختلفی نظیر برنامه‌نویسی، نرم‌افزار، سخت‌افزار، تجارت ‌الکترونیک، شبکه‌های کامپیوتری و بحث‌های روز تکنولوژی آشنا هستند. معمولا از این دانش برای کسب اهداف سازمانی استفاده می‌شود.

در رشته مهندسی کامپیوتر، دانشجویان بیشتر با مباحث مختلف مربوط به کامپیوتر مثل نرم‌افزار، سخت افزار، الگوریتم‌ها، محاسبات، طراحی و توسعه سیستم‌های مختلف در ارتباط هستند. این دو رشته علیرغم شباهت زیاد در مباحث تفاوت‌های بسیاری هم دارند. شما می‌توانید با توجه به علاقمندی خود در یکی از این دو رشته تحصیل کنید. تحصیل رشته IT در ترکیه همچون تحصیل رشته کامپیوتر شما را برای ورود به بازارهای کار جهانی آماده می‌کند.

حتما بخوانید:

رشته کامپیوتر و IT در ترکیه

رشته‌های کامپیوتری با رشد و توسعه فناوری به سرعت گسترش پیدا کرده‌اند. علوم کامپیوتری برای تسهیل و ایجاد جنبه‌های جدید زندگی انسان از توسعه نرم‌افزارها، سخت‌افزارها و شبکه‌های ‌ارتباطی استفاده می‌کنند.

تحصیل رشته IT در ترکیه

دانشگاه های ترکیه انواع رشته‌های کامپیوتری را در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری ارائه می‌دهند. سیستم آموزشی دانشکده‌های مهندسی در ترکیه از سیستم آموزشی آمریکایی استفاده می‌کند. به همین علت، وضعیت آموزش این کشور در حد استانداردهای اتحادیه اروپا است.

دوره کارشناسی

 طول مدت دوره کارشناسی 4 سال و 8 ترم است. دانشجویان در این مدت در سه زمینه دروس ریاضی، نرم‌افزاری و سخت‌افزاری تحصیل می‌کنند. برنامه‌ تحصیلی دوره کارشناسی شامل آموزش تئوری، طراحی، توسعه و کاربرد نرم‌افزار به دانشجویان هست. دانشجویان این رشته‌ با مطالعه در این زمینه‌ها، مهارت و تخصص لازم را برای طراحی و توسعه سیستم‌های مختلف به ‌دست می‌آورند. آزمايشگاه‌هاي فني در اين آموزشگاه‌ها به جديدترين تكنولوژي و ابزارآلات مجهز هستند. به همین علت، برنامه‌های تحصیلی ارائه شده، پویا  و سازگار با تغییرات و تحولات اخیر جهانی هستند.

تحصیلات تکمیلی

برنامه‌های تحصیلات تکمیلی بر مطالعات، تحقیق، توسعه و آموزش مهندسان محقق در مقطع کارشناسی ‌ارشد و دکتری تمرکز دارند. طول دوره کارشناسی ‌ارشد 2 سال و دوره دکتری 4 ساله است. دانشجویان تحصیلات تکمیلی موضوعات تخصصی مختلفی را در مهندسی کامپیوتر تحت آموزش اساتیدی با صلاحیت‌های سطح بالا مطالعه می‌کنند که برنامه‌های آکادمیک را با تمرکز بر روش‌های آموزشی مدرن ارائه می‌دهند.

تحصیل رشته IT به زبان انگلیسی در ترکیه

امکان تحصیل رشته IT در ترکیه به زبان انگلیسی وجود دارد. شما با داشتن مدرک آیلتس یا تافل و ارائه آن به دانشگاه مدنظرتان می‌توانید در بسیاری از دانشگاه‌های ترکیه به زبان انگلیسی تحصیل کنید. همچنین، دوره‌های زبان‌ یک ساله در دانشگاه‌ها ارائه می‌شود. در صورتی که دانشجو به زبان انگلیسی یا ترکی تسلط نداشته باشد می‌تواند در این دوره‌ها شرکت کند. بسیاری از اعضای کادر آموزشی خود خارجی هستند یا از کشورهای خارجی فارغ‌التحصیل شده‌اند. بنابراین، فضای دانشگاه و برنامه‌های آموزشی کاملاً بین‌المللی است. به همین منظور، مدرسان می‌توانند دانش خود را به ‌راحتی به دانشجویان منتقل کنند. ما برای تحصیل به زبان ترکی باید مدرک Tömer ارائه کنید.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در رشته کامپیوتر و IT در ترکیه

دانشگاه‌های مختلف برای جذب دانشجویان بین الملل شرایط و مدارک خاصی را مدنظر دارند. شما برای اطلاع از این مدارک می‌توانید به سایت دانشگاه مدنظر خود مراجعه کنید اما حتما قبل از ارسال درخواست مدارک را آماده کنید. به ‌طور کلی، برای اخذ ویزای تحصیلی ترکیه شرایط خاصی وجود دارد. یکی از شرایط ورود به دانشگاه‌های دولتی قبولی در آزمون YÖS یا SAT است. این آزمون‌ها یک بار در سال برگزار می‌شوند و رقابت بالایی هم دارند. همچنین، دانشجو باید مدارک تحصیلی خود را در مقاطع مرتبط ارائه دهد. برای تحصیل رشته IT در ترکیه و دیگر رشته‌های کامپیوتری در مقطع کارشناسی، حتما باید مدرک دیپلم و پیش‌دانشگاهی داشته باشید.

در ضمن، ریز نمرات و کارنامه خود را هم باید ترجمه کرده و به دانشگاه ارائه کنید. همچنین، برای تحصیل در ترکیه نیازمند پاسپورت معتبر هستید. بد نیست بدانید بعضی از دانشگاه‌ها نیازمند انگیزه‌نامه و توصیه‌نامه هم هستند. در انگیزه‌نامه باید انگیزه خود را برای تحصیل در رشته مورد نظر ارائه کنید. شما باید در توصیه‌نامه از معلمین و اساتید خود در دوره‌های تحصیلی قبل بخواهید نظرشان در رابطه با وضعیت تحصیلی شما در دانشگاه ارائه کنند. توصیه‌نامه اغلب برای تحصیلات تکمیلی دریافت می‌شود. در نهایت، باید در سایت دانشگاه فرم‌های مخصوص درخواست را تکمیل کرده و سپس آنها  را ارسال کنید.

نحوه درخواست برای پذیرش در رشته IT ترکیه

همانطور که گفته شد دانشگاه‌های مختلف سیاست‌های متفاوتی برای پذیرش دانشجو در نظر دارند. دانشجو بعد از مراجعه به سایت دانشگاه می‎تواند رشته مورد علاقه را انتخاب کرده سپس با مطالعه شرایط و مدارک مورد نیاز اقدام به تحصیل کند. دانشجوی بین الملل پس از آماده‌سازی مدارک می‌تواند مجددا وارد سایت شده و فرم‌های مخصوص درخواست پذیرش را تکمیل کند. پس از آن باید به بارگذاری مدارک مورد نیاز برای ارسال درخواست خود بپردازد.

توجه داشته باشید، بسیاری از دانشگاه‌ها برای بررسی درخواست پذیرش شما هزینه دریافت می‌کنند. به همین خاطر، در صورت عدم پرداخت هزینه درخواست شما بررسی نمی‌شود. برای کسب اطلاعات و اخذ مشاوره در حوزه ارسال درخواست و کسب پذیرش از دانشگاه‌های ترکیه می‎توانید به موسسه مهاجر دانش مراجعه کنید.

رشته IT در کدام دانشگاه‌های ترکیه ارائه می‌شود؟

بسیاری از دانشگاه های ترکیه همچون دانشکده‌های مهندسی این کشور، رشته‌های مختلف کامپیوتر را در برنامه‌های آموزشی خود دارند. برای تحصیل رشته IT در ترکیه و مهندسی کامپیوتر در بین دانشگاه‌های خصوصی و کالج‌های محلی دانشگاه‌های متنوعی وجود دارند. این دانشگاه‌ها با آموزش بین‌المللی شایسته موفق به اخذ اغلب جوایز بین‌المللی شده‌اند. در زیر لیستی از بهترین دانشگاه‌های ترکیه که رشته مهندسی کامپیوتر و IT  را ارائه می‌کنند، آورده شده است:

دروس آموزشی رشته IT در کشور ترکیه

واحدهای آموزشی رشته‌های تحصیلی کامپیوتر و ITدر سه سرفصل خلاصه می‌شوند که در ادامه آنها را معرفی می‌کنیم.

دروس ریاضی

  • محاسبه بی نهایت کوچک
  • جبر
  • تحلیل الگوریتمی
  • احتمال
  • استوکاستیک

دوره های نرم‌افزاری

  • فیزیک
  • تئوری مدار
  • مدارهای منطقی
  • معماری سازمان کامپیوتر
  • شبکه کامپیوتری
  • ارتباطات داده

دروس سخت‌افزار

  • مقدمه‌ای بر برنامه‌نویسی
  • زبان‌های برنامه‌نویسی
  • ساختار داده‌ها
  • طبقه‌بندی الگوریتم‌ها
  • جستجو در الگوریتم‌ها
  • سیستم‌های بانک داده
  • مدیریت بانک داده
  • برنامه‌نویسی شی‌گرا

بازار کار رشته IT در ترکیه

دانشجویان بین‌المللی که برای تحصیل رشته IT در ترکیه اقدام کرده‌اند، مجاز به کار در حین تحصیل هستند. البته شرط لازم این کار اخذ مجوز کار قانونی این کشور است. دانشجویان بین‌المللی می‌توانند حداکثر 24 ساعت در هفته کار کنند. دانشجویان کارشناسی‌ ارشد و دکتری می‌توانند از سال اول تحصیل خود شروع به کار کنند. اما دانشجویان دوره کارشناسی می‌توانند بعد از پایان سال اول تحصیل خود برای مجوز کار درخواست دهند.

پس از فارغ‌التحصیلی در رشته‌های کامپیوتر یا  IT مشاغل متنوع و مختلفی پیش روی دانشجو قرار دارد. دانشجو می‌تواند با بررسی شرایط و علاقمندی‌های خود اقدام به درخواست استخدام کند. به یاد داشته باشید، شما برای کار در ترکیه باید مجوز کار یا چالیشما ازنی دریافت کنید. دریافت این مجوز برای افرادی که در ترکیه تحصیل کرده‌اند به مراتب آسان‌تر است. بعضی از مشاغلی که برای این رشته‌ تحصیلی وجود دارند، شامل موارد ذیل هستند:

  • مهندسی کامپیوتر
  • مهندسی نرم‌افزار
  • مهندس پشتیبان فنی
  • توسعه دهنده نرم‌افزار
  • مهندس وب
  • مهندس هوش مصنوعی
  • مهندس برنامه‌ریزی تولید

بورسیه رشته کامپیوتر در ترکیه

دولت و دانشگاه‌های ترکیه با هدف راحتتر کردن دغدغه دانشجویان بین الملل و ترک برای دانشجویان واجد شرایط علمی  بورسیه تحصیلی در نظر می‌گیرند.  بورسیه تحصیلی ترکیه  به‌ صورت کمک ‌هزینه یا تقبل کلیه هزینه تحصیلی دانشجو است. بورسیه‌های تحصیلی متعددی که هزینه‌های تحصیل، اقامت، مراقبت‌های بهداشتی و سفر را پوشش دهند، به دانشجویان ارائه می‌شوند.

گاهی این بورسیه‌ها باعث تحصیل رشته IT در ترکیه به صورت رایگان می‌‌شوند. شما برای دریافت این بورسیه‌ها باید به سایت دانشگاه‌ها و موسسات ارائه دهنده آنها مراجعه کنید و پس از مطالعه شرایط و فراهم نمودن آنها برای درخواست پذیرش از دانشگاه اقدام کنید. بعضی از دانشگاه‌ها و موسسات به ‌طور خودکار مدارک شما را برای اخذ بورسیه بررسی می‌کنند و نیازی به ارسال درخواست مجزا ندارید. چند مورد از بورسیه‌های ارائه شده و معروف ترکیه شامل موارد ذیل هستند:

  • طرح بورس تحصیلی Turkiye Burslari
  • برنامه بورسیه موفقیت
  • برنامه بورسیه تحقیقاتی ترکیه
  • جوایز مخصوص دانشگاه غرب قبرس (برای دانشجویان بین الملل)
  • جایزه دانشگاه فنی OSTiM
  • بورسیه تحصیلی ITU AI DeepMind در ترکیه

درآمد مهندسان کامپیوتر در ترکیه

مهندسان کامپیوتر از درآمد بالایی در کشور ترکیه برخوردار هستند. اما میزان درآمد افراد در رشته‌های کامپیوتری و مهندسی به عوامل متعددی مانند میزان تحصیلات، تجربه کاری، مهارت، تخصص و شهر محل کار و زندگی بستگی دارد. این درآمد در کمترین حالت بین 2800 الی 3300 لیر و بیشترین حالت بین 8500 الی 13000 لیر در ماه متغیر است.

هزینه تحصیل مهندسی کامپیوتر در شهرهای بزرگ ترکیه

هزینه تحصیل در ترکیه در رشته مهندسی کامپیوتر در مقایسه با سایر کشورها در حد متوسط طبقه‌بندی می‌شود. با توجه به دانشگاه، رشته و شهری که برای تحصیل انتخاب می‎کنید، این هزینه می‌تواند کم یا زیاد باشد. تحصیل رشته IT در ترکیه مانند رشته‌های دیگر در دانشگاه‌های دولتی نسبت به دانشگاه‌های خصوصی هزینه کمتری دارد. اما پذیرش در دانشگاه‌های خصوصی آسان‌تر است.

هزینه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی در شهرهای بزرگ بین 3000 الی 10000 دلار است.   در صورتی که بتوانید از بورسیه تحصیلی استفاده کنید، این هزینه‌ها بسیار کاهش می‌یابد. در دانشگاه‌های دولتی این هزینه ممکن است بین 100 الی 500 دلار باشد. آنکارا، استانبول، اسکی شهیر و گبزه بهترین شهرها برای تحصیل فناوری اطلاعات و کامپیوتر با توجه به تعداد دانشگاه‌ها و رتبه آنها هستند.

سوالات متداول

آیا امکان تحصیل در رشته کامپیوتر و IT به زبان انگلیسی در ترکیه وجود دارد؟

بله بسیاری از دانشگاه‌ها این رشته را به زبان انگلیسی هم ارائه می‌کنند. شما با داشتن مدرک آیلتس و تافل می‌توانید برای تحصیل در این رشته اقدام کنید.

برای تحصیل در رشته کامپیوتر چه شرایطی باید داشته باشم؟

شرایط تحصیل در دانشگاه‌های مختلف متفاوت است. اما حداقل مدرک دیپلم و پیش‌دانشگاهی و تسلط به یکی از زبان‌های ترکی یا انگلیسی نیاز است.

هزینه تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر در ترکیه چقدر است؟

هزینه تحصیل متناسب با دانشگاه، رشته و شهری که انتخاب کرده‌اید، متفاوت است. در دانشگاه‌های دولتی این هزینه به مراتب کمتر از خصوصی است.

سخن پایانی

با پیشرفت تکنولوژی و علم به متقاضیان تحصیل در علوم کامپیوتری افزوده می‌شود. شما هم اگر به فکر تحصیل در این رشته‌ها هستید، تحصیل رشته IT در ترکیه یکی از گزینه‌های عالی برای شما است. در این مقاله، شرایط و نکات مهم درباره دوره‌های آموزشی موجود در ترکیه را بررسی کرده‌ایم. شما می‌توانید با مطالعه این مطلب ضمن آشنایی با این رشته‌ برای پذیرش در دانشگاه‌های ترکیه درخواست دهید. همینطور، می‌توانید برای دریافت مشاوره و آشنایی با فرآیند مهاجرت با موسسه مهاجر دانش تماس بگیرید. کارشناسان معتمد ما راهنمای شما در پاسخگویی به سوالاتتان هستند.

5/5 - (4 امتیاز)