راهنمای مطالعه

با توجه به محبوبیت همیشگی رشته‌ی پزشکی در ایران از یک سو و کمبود ظرفیت دانشگاه‌ها از سوی دیگر، همواره بحث چگونگی تحصیل در رشته‌ی پرطرفدار پزشکی در بین افراد مختلف مطرح بوده و هست. به همین دلیل بسیاری از افراد به جای دست کشیدن از آرزوی خود یعنی دکتر شدن، برای تحصیل پزشکی در خارج از کشور عزم خود را جزم می‌کنند. دانشگاه های پزشکی ترکیه در چند سال گذشته مورد توجه بسیاری از علاقه‌مندان به این رشته در سراسر جهان قرار گرفته است. این موضوع به دلیل بالارفتن قیمت دلار و گران‌ تمام شدن تحصیل در کشورهای غربی، اتفاق افتاده است.

البته این تنها دلیل برای انتخاب دانشگاه‌ های پزشکی ترکیه برای تحصیل نیست. یکی از مهم‌ترین مسائل برای تعیین کیفیت دانشگاه‌های پزشکی هر کشور، جایگاه این دانشگاه‌ها در رده‌بندی‌های بین‌المللی و اعتبار جهانی مدرک پزشکی آن‌ها است. خوشبختانه از این لحاظ نیز دانشگاه های پزشکی ترکیه اسم و رسم مناسبی دارند.

تمام دانشگاه‌ های پزشکی ترکیه از توافق‌نامه‌ی بولونیا پیروی می‌کنند. این توافقنامه در واقع استاندارد مشخص برنامه‌های تحصیلی را در سراسر اروپا محسوب می‌شود. همچنین تقریبا تمام دانشگاه‌های ترکیه عضو برنامه‌های اراسموس هستند که از تبادل دانشجویان بین‌المللی پشتیبانی می‌کند. با این تفاسیر می‌توان با قاطعیت اظهار داشت که اعتبار دانشگاه‌های پزشکی ترکیه در سطح جهان از استاندارد قابل قبولی برخوردار است.

[lwptoc toggle=”1″]

دانشگاه های پزشکی ترکیه از حدودا چه سالی به تدریس در سطح جهانی نزدیک شدند؟

این موضوع به اواسط دهه‌ی 70 میلادی بازمی‌گردد. تا قبل از سال 1970، تنها هشت دانشگاه در کل ترکیه وجود داشت، در نهایت از دهه‌ی 80  و پس از تاسیس اولین دانشگاه‌ خصوصی در سال 1984 دانشگاه‌های ترکیه شروع به تطبیق خود با استانداردهای جهانی کردند.

حتما بخوانید:

علت محبوبیت فعلی دانشگاه‌های پزشکی ترکیه

از جمله این عوامل باید به ارتقا سطح دانشگا‌های پزشکی ترکی در سال‌های اخیر، بهتر شدن شرایط بیمه‌ی دانشجویان، شهریه‌های پایین دانشگاه‌های پزشکی در ترکیه و همچنین ارزان بودن هزینه‌ی زندگی در این کشور اشاره کرد. این عوامل در کنار زیبایی این کشور باعث شده است تا هرساله دانشجویان زیادی از سراسر جهان خصوصا در رشته‌ی پزشکی برای تحصیل به سراغ دانشگاه‌های این کشور بروند.

آیا برای تحصیل در دانشگاه های پزشکی ترکیه دانستن زبان ترکی الزامی است؟

به دلیل این‌که تحصیل پزشکی در ترکیه به زبان‌های ترکی یا انگلیسی انجام می‌شود، بنابراین دانشجویانی که قصد تحصیل به زبان ترکی را دارند، اما تسلط به آن ندارند، باید یک دوره‌ی یک‌ساله زبان ترکی برای ارتقای مهارت‌های زبانی خود در دانشگاه مقصد بگذرانند. شما با کمک این دوره، علاوه بر رعایت قوانین دانشگاه، اقامت خوشایندتر را تجربه خواهید کرد.

در شرایطی که شما قصد داشته باشید که دوره‌ی پزشکی‌ را به زبان انگلیسی بخوانید، لزومی به دانستن زبان ترکی جهت تحصیل ندارید. در این حالت شما پس از فارغ‌التحصیلی، به‌راحتی می‌توانید در کشورهای اروپایی یا انگلیسی زبان به کار یا ادامه‌تحصیل بپردازید. هر چند که در این صورت، شما مجبور به گذراندن دوره‌ی‌ زبان ترکی استانبولی یا یادگیری آن نیستند، اما در هر حال مانند سایر کشورهای دنیا یادگیری زبان بومی کشور مقصد باعث می‌شود تا بتوانید بهتر با دیگران ارتباط برقرار کرده یا کار پیدا کنید.

نمره زبان مورد نیاز برای تحصیل در دانشگاه های پزشکی ترکیه

اگر مشتاق تحصیل در ترکیه هستند، حتما تا به‌حال  نام آزمون‌های یوس و SAT به گوش  شما خورده‌است. برای ورود به هر رشته‌ای در کشور ترکیه با مدرک دیپلم، شما باید ابتدا در آزمون یوس (YOS) یا SAT امتیاز کافی را به دست بیاورید. آزمون Yos، آزمونی دو زبانه (ترکی و انگلیسی) است که معمولا برای تحصیل در دانشگاه‌های دولتی ترکیه برگزار می شود و هر دانشگاه آزمون یوس مخصوص به خود را دارد.

آزمون SAT نیز در ترکیه مشابه آزمون SAT آمریکا طراحی می‌شود و سوالات در این حالت تنها به زبان انگلیسی است. برای تحصیل پزشکی در ترکیه به زبان انگلیسی بعد از قبولی در آزمون یوس یا SAT، باید یکی از مدارک PTE ،TOFEL  را ارائه دهید و یا در آزمون تعیین سطح زبان دانشگاه مورد نظر، برای کسب نمره‌ی قبولی شرکت کنید. همچنین اگر شما قصد تحصیل به زبان ترکی را داشته باشید، باید مدرک زبان ترکی TÖMER  یا مشابه آن را ارائه دهید و یا در آزمون تعیین سطح زبان ترکی دانشگاه موردنظر شرکت کنید.

به طور کلی می‌توان گفت بعد از آن که شما نمره‌ی یوس یا SAT را دریافت کردید (بنابر اینکه در چه دانشگاهی قصد تحصیل دارید)، باید نمره‌ی مربوط به زبان خود را نیز به دانشگاه مربوطه در هنگام ثبت نهایی ارائه دهید. اگر نمره‌ی شما از حداقل نمره‌ی درخواستی دانشگاه کمتر باشد، باید شش ماه تا یکسال در دوره‌ی آموزشی زبان مورد نظر در دانشگاه شرکت کنید.

دانشگاه های پزشکی ترکیه

شرایط و مدارک لازم برای تحصیل در یکی از دانشگاه های پزشکی ترکیه

در اینجا توجه شما را به شرایط پذیرش و مدارک لازم برای شرکت در رشته های پزشکی دانشگاه کوچ ترکیه که از جمله دانشگاه های پزشکی ترکیه مورد تایید ایران  است جلب می‌کنیم:

دانشگاه کوچ ترکیه فقط از طریق دو آزمون SAT و ACT  دانشجو می‌پذیرد. برای قبولی در رشته‌ی پزشکی حتما باید معدل پیش دانشگاهی و دیپلمتان بالای ۱۸ باشد و برای بقیه‌ی رشته‌ها معدل بالای ۱۴ نیز مورد قبول است. برای پذیرش در رشته‌ی پزشکی حداقل نمره‌ی شما باید در آزمون SAT، ۱۴۱۰ از ۱۶۰۰ و در آزمون ACT نمره ۳۱ از ۳۶ است.

در جدول زیر شرایط پذیرش دانشگاه‌های دیگر معتر برای پزشکی در ترکیه را مشاهده خواهید کرد:

نام دانشگاه زبان تحصیل شهریه نمره‌ی مورد نیاز
دانشگاه آنکارا ترکی/ انگلیسی به زبان ترکی: ۳۰۰۰۰ لیر ( ۳۸۱۰ دلار)
به زبان انگلیسی: ۴۵۰۰۰ لیر (۵۷۱۵ دلار)
Yos: Min 50
دانشگاه Gazi ترکی / انگلیسی به زبان ترکی : ۵۱۹۹۳.۲ لیر (۶۲۱۳ دلار)
به زبان انگلیسی: ۵۱۹۹۳.۲ لیر (۶۲۱۳ دلار)
SAT: Min 1200/1600

معدل دیپلم دبیرستان و پیش‌دانشگاهی
برای رشته‌های پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی: حداقل ۱۸

Toefl: ۷۲-۷۹
Tomer: C1

لیست دانشگاه های پزشکی ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت ایران

بسیاری از دانشگاه های برتر ترکیه در لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران در ترکیه نیز قرار دارد. این دانشگاه‌ها عبارت‌اند از:

بهترین دانشگاه های پزشکی ترکیه طبق رتبه‌بندی سایت Times Higher Education

رتبه‌ی جهانی نام دانشگاه ردیف
۵۰۱-۶۰۰ دانشگاه کوچ (Koç University) 1
800-601 دانشگاه حاجت تپه (Hacettepe University) 2
1000-801 دانشگاه جراح پاشا استانبول (Istanbul University-Cerrahpaşa) 3
1000-801 دانشگاه باهچه شهیر(Bahçeşehir University) 4
1000-801 دانشگاه Istanbul Medeniyet 5
1001-1200 دانشگاه آتاتورک(Atatürk University) 6
1001-1200 دانشگاه Atılım 7
1001-1200 دانشگاه Bezmiâlem Vakif 8
1001-1200 دانشگاه Duzce 9
1001-1200 دانشگاه استانبول (Istanbul University) 10

دانشگاه های برتر برای تحصیل پزشکی در ترکیه

  1. دانشگاه کوچ (Koç University)

دانشگاه کوچ (Koç University )، یک دانشگاه تحقیقاتی غیر انتفاعی است که در شهر استانبول ترکیه، آموزش را در سطح بین‌المللی ارائه می‌دهد. این دانشگاه خود را با فرصت‌های پژوهشی متعدد، دستاوردهای بین‌المللی فوق‌العاده، محیط اجتماعی بانشاط و طیف وسیعی از فرصت های شغلی برای فارغ‌التحصیلانش شناخته می‌شود. دانشگاه کوچ برجسته ترین دانشجویان را در ترکیه و خارج از کشور برای تحصیل در رشته‌ی پزشکی جذب می‌کند و به تعهد در ارائه‌ی برنامه های رفاهی شهرت دارد.

این دانشگاه از اساتید بین المللی مطرح که از دانشگاه های برتر ایالات متحده، انگلستان و اتحادیه اروپا فارغ‌التحصیل شده‌اند، استفاده می‌کند و اعضای هیئت علمی آن شامل محققان برجسته‌ی ترکیه و اقصی نقاط جهان هستند. مأموریت پژوهشی دانشگاه کوچ تمرکز بر تأثیرگذاری بر تحولات فکری، تکنولوژیکی، اقتصادی و اجتماعی در مقیاس جهانی است.

در ۲۵ سال گذشته، دانشگاه کوچ ترکیه رکورد قابل توجهی در تحقیقات داشته و تا به حال بیشترین میزان کمک‌های تحقیقاتی از سوی اتحادیه‌ی اروپا در ترکیه را دریافت کرده است. در سال تحصیلی 2019-۲۰۱۸ دانشگاه کوچ رتبه‌ی اول را در بین دانشگاه‌های ترکیه را از آن خود کرد.

  1. دانشگاه حاجت تپه ( hajat tape university)

دانشگاه حاجت تپه در شهر آنکارا، یکی از مراکز مهم پزشکی ترکیه واقع شده است. کیفیت آموزشی و سطح علمی این دانشگاه بسیار بالا است. از دیدگاه سیستم رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی US، این دانشگاه رتبه‌ی اول پزشکی در ترکیه را در سال ۲۰۱۸ از آن خود کرد. این دانشگاه فعالیت خود را از سال ۱۹۶۷ آغاز کرده و در حال حاضر دارای ۱۵ دانشکده، ۱۵ موسسه و ۹۸ مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی است.

  1. دانشگاه استانبول (Istanbul University-Cerrahpaşa)

دانشگاه استانبول یک دانشگاه دولتی در شهر استانبول ترکیه است. این دانشگاه جزو برترین دانشگاه‌های دولتی در جهان شناخته می‌شود. دانشگاه جراح پاشا در سال ۱۹۳۳ میلادی تاسیس شده و به عنوان اولین دارالفنون آموزش رشته‌های پزشکی شروع به کار کرد. این دانشگاه که کمتر از یک قرن عمر دارد، در زمینه‌ی آموزش برخی از تخصص‌های رشته‌ی پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه زبانزد است و به مرور توانسته در عرصه‌های بین‌المللی نیز اعتبار بالایی برای خود کسب کند.

  1. دانشگاه باهچه شهیر(Bahçeşehir University)

دانشگاه Bahçeşehir در استانبول ترکیه یکی از دانشگاههای معتبر و پیشرفته‌ی این کشور در حوزه‌ی پزشکی است که بسیاری از رشته‌های خود را به زبان انگلیسی دانشجو ارائه می‌دهد. این دانشگاه به دانشجویان خود این فرصت را می‌دهد تا آموزش خود را در مراکز دیگر خود مانند برلین، تورنتو، واشنگتن دی سی، باتومی، قبرس و… ادامه دهند.

دانشگاه پزشکی ترکیه

بورسیه دانشگاه‌های پزشکی ترکیه

یکی از دغدغه‌های دانشجویانی که قصد دریافت پذیرش از دانشگاه‌های ترکیه را دارند، اخذ بورسیه تحصیلی ترکیه است. نمرات کسب شده در آزمون‌های پیش نیاز و معدل مقطع قبلی نقش مهمی در موفقیت در اخذ بورسیه دولتی به نام turkiyeburslari   یا بورسیه‌های دیگر که مربوط به هر دانشگاه استکاندیداهایی که تمایل به دریافت بورسیه دارند، بهتر است ابتدا مدارک خود را با مشورت افراد خبره در این زمینه آماده کرده و سپس برای اخذ بورسیه‌ی دولت ترکیه اقدام کنند.

همواره یکی از مهم‌ترین نکات در درخواست بورسیه برای هر کشور یا دانشگاهی این است که رزومه و مدارک خود را طوری بچینید که این حس به مسئولین مربوطه داده شود که شما فرد ارزشمندی هستید و برای آن‌ها یک سرمایه‌ی انسانی منحصربفرد خواهید بود. بدین ترتیب افسر یا مسئول ارائه‌ی بورس با خیال راحت‌تری تصمیم بگیرد که بر روی شما سرمایه‌گذاری کند و مبلغ بورسیه که به صورت تخفیف در شهریه یا حقوق بابت شرکت در کارهای تحقیقاتی است را به شما اعطا کند.

بیشتر بورسیه‌ها شرایط مشخصی دارند. به طور مثال در بیشتر دانشگاه‌ها، برای اینکه بورسیه در مقطع دکترا به شما تعلق بگیرد، باید زیر ۳۵ سال سن داشته باشید یا در رشته‌ی پزشکی باید در تمامی دروس 75 درصد از حداکثر نمرات را در آزمون‌های تحصیلی مربوطه کسب کنید.

5/5 - (4 امتیاز)